“Mindig résen kell lenni” – A Kalucsni Máté Gábor rendezésében az Ódryn

2017 február 28. kedd, 8:32

Dragomán György Kalucsni című művét mutatta be Máté Gábor rendezésében a IV. éves színművész osztály február 25-én, az Ódry Színpadon. 

Messaudi Emina és Mészöly Anna / Kalucsni / Ódry Színpad / Fotó: Szkárossy Zsuzsa

Ajánló a darab elé:

“Mindig résen kell lenni. A történelemben az eszközök változnak, a cél mindig ugyanaz marad: hatalmon lenni, elnyomni a kisembert, megfélemlíteni, lelkébe taposni. Míg végül az illető vagy elmegy onnan, ahol a rossz dolgok történnek, vagy önmagát marcangolva, meggyötört lelkiismerettel éli tovább megalázó mindennapjait. ” (Erdélyi Napló )

Szereplők: Ballér Bianka Gréta, Kovács Tamás, László Lili, Lestyán Attila, Martinkovics Máté, Messaudi Emina, Mészöly Anna, Szántó Balázs, Vilmányi Benett, Vizi Dávid

Rendező: Máté Gábor

Osztályvezető tanárok: Zsámbéki Gábor, Fullajtár Andrea

Máté Gábor

Máté Gábor a darabról és másról:

“A vizsgaelőadás rendezésében is a tanítást tartom a leglényegesebbnek. A munkába óhatatlanul pedagógiai elemek vegyülnek. Hiszen olyan darabról van szó, amiben a 15 éves kislánytól a 70 fölötti nagymamáig vannak szerepek, tehát az egyetemen biztosan nem tudunk ideális szereposztást csinálni. (..) Dragomán György Kalucsni című darabja arról szól, hogy milyen módon nyomorítja meg a lelket, amikor a hatalom valamilyen módon beleszól az emberek magánéletébe. A történet még az előző rendszerben, Romániában, egy magyarlakta helyen játszódik, ahonnan egy család ki szeretne vándorolni. A darabot nemrég a kolozsvári színház mutatta be, Visky András rendezésében” – fogalmazott Máté Gábor a Népszava interjújában.

Mészöly Anna, László Lili, Lestyán Attila, Szántó Balázs, Kovács Tamás / Kalucsni / Ódry Színpad / Fotó: Szkárossy Zsuzsa

A kérdező, Bóta Gábor felvetésére, miszerint sokan gondolják úgy, hogy a hatalom manapság belegyalogol akár a családok életébe, és tönkretehet barátságokat is, Máté Gábor úgy reagált: “Így van, bár az a kórrajz amit a darab ad, összetéveszthetetlenül a Ceausescu éráé. Úgy vélem, hogy Dragomán magánéleti tapasztalatai is elképzelhetők ebben a műben. Ugyanakkor nem akarom tagadni, hogy a darabban bőven benne van az az általános jellemző, hogy nagyon megeszi a lelket, amikor a hatalom ráül az emberre, a társadalomra. De ebben a műben az is benne van, hogy Trianon következményeit még ma is nyögjük, politikai, társadalmi, kulturális értelemben egyaránt. Ezzel sem néztünk még rendesen szembe, nem beszéltük ki. Engem rendkívüli módon foglalkoztat a múlt kihatása a jelenre”.

A rendező azt is elárulta, már a darab harmadik oldalán megtudjuk mi a fő konfliktus. “A kivándorolni készülő család életébe betoppan egy fiatal hölgy, aki közli, méghozzá úgy, hogy a férfi éppen nincs otthon, hogy ő terhes a férjtől. Aztán kiderül, hogy a lány milyen módon kötődik az akkori hatalomhoz, az apja egy romániai magyar rendőr, ami az egész családra kiterjedő jelentős konfliktust okoz. Igazán nagyon jól játszható szerepek vannak a darabban. Amitől az ember szeret színész lenni, az benne van” – nyilatkozta Máté Gábor. A teljes interjút itt olvashatják.

 

 
 

Kapcsolódó anyagok