“Együtt a fiatalságtól a halálig”

Fosse-ősbemutató a Magyar Színházban
2017 április 09. vasárnap, 9:06

Jon Fosse Alvás című, a skandináv krimik rideg világát idéző darabját mutatta be szombaton a Magyar Színház. A művet Lengyel Ferenc rendezésében tűzte műsorra magyarországi ősbemutatóként.

Hámori Ildikó, Dengyel Iván / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Hámori Ildikó, Dengyel Iván / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Ajánló a darab elé:

Jon Fosse a kortárs drámairodalom egyik legismertebb és leggyakrabban játszott szerzője. Alvás című drámáját 2005-ben mutatták be az oslói Nemzeti Színházban, 2006-ban az év legjobb drámája címre jelölték.

Jon Fosse dramaturgiájának jellegzetessége a költői nyelv, a rövid dialógusok mögé rejtett gondok és gondolatok. Szereplői általában névtelen hétköznapi kisemberek, élhetnének bárhol és bármikor. Mindennapi helyzetekben látjuk őket, de közben a lét értelmére keresik a választ.

A történet szinte minimalista. Egy fiatal pár lakást keres, találnak is egyet, tetszik is nekik, ám egyszer csak egy másik fiatal pár is beköltözik a házba. Innentől egymás mellett élnek, majd feltűnik egy középkorú férfi is.

A nagyszínpadon, a vasfüggöny mögötti játéktérben látható előadás díszlet- és látványterveit, továbbá a szereplők jelmezeit Kovács Yvette Alida tervezte. A művet Deres Péter fordította, aki egyben az előadás dramaturgja is. A darab zeneszerzője Vecsei László. Az előadásban Gáspár Kata, Takács Géza, Móga Piroska, Horváth Illés, Csőre Gábor, Hámori Ildikó, Dengyel Iván, Benkő Nóra, Pavletits Béla és Szatmári Attila játszik.

Gáspár Kata, Móga Piroska, Takács Géza / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Gáspár Kata, Móga Piroska, Takács Géza / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Gáspár Kata az előadásról:

“Gyermekvállalás előtt Takács Géza játssza a férfit, én pedig a párját, az idősebb énjüket pedig Hámori Ildikó és Dengyel Iván formálja meg. Ezek összefonódott szereplők: együtt építik fel a közös életüket, s amikor az elmúlik, akkor is közösen néznek szembe a halállal. Ahogyan a gyermeküket teszi be a babakocsiba, később a férfi úgy segíti be a szerelmét a kerekesszékbe. Fiatalságtól a halálig együtt vannak, ami különösen szép és ritka jelenség” – mesélte Gáspár Kata. A színésznő úgy fogalmazott, az, hogy a közönség a színpadon kapott helyet, segíti abban, hogy alakítása mindvégig személyes maradjon. Ugyanakkor másfajta kihívásnak tekinti azt, ha nagyközönség előtt kell játszania, mert akkor hangban, mimikában is más jellegű, talán koncentráltabb feladat nehezedik a vállára. “Így viszont csak arra kell összpontosítani, hogy minden érzést megélve adjunk át. A kamu nem fér bele ebbe az intim közegben. Ha a szövegben az áll, hogy csillog az egyik szereplő szeme, annak bizony csillognia kell” – tette hozzá a színésznő. Szerinte ez a rendező koncepció mélyebbé, érzékenyebbé formálta az alakításokat. (nepszava.hu)

Hámori Ildikó, Dengyel Iván, Szatmári Attila / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Hámori Ildikó, Dengyel Iván, Szatmári Attila / Pesti Magyar Színház: Alvás (fotó: Jókúti György)

Nemzetközi workshop a premier napján:

A premier napján nemzetközi szakmai workshopot is tartottak a Magyar Színházban a kortárs norvég irodalom – dráma, próza, líra – magyarországi népszerűsítésére és a szakmai párbeszéd ösztönzésére. A workshopon három norvég kortárs szerző – Tor Eystein Overas, Marte Huke és Cecilie Loveid – osztotta meg saját tapasztalatait írói pályájáról, műveiről.

A norvég szerzők mellett a témával foglalkozó magyarországi szakemberek – műfordítók, irodalmi és színházi emberek – beszéltek a kortárs norvég irodalomról, drámáról és arról, vajon képesek-e a norvég szerzők megszólítani a magyarországi színházi alkotókat, eljutnak-e a közönségig.

 
 

Kapcsolódó anyagok