Hippolütosz a Nemzetiben – Trokán Nóra és ifj. Vidnyánszky Attila főszereplésével

2017 április 11. kedd, 7:00

Április 9-én mutatta be a Nemzeti Színház Euripidész Hippolütoszát Zsótér Sándor rendezésében, Trokán Nóra és ifj. Vidnyánszky Attila főszereplésével.

Trokán Nóra, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Trokán Nóra, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

A Nemzeti Színház ajánlója:

Kicsoda is ez a Hippolütosz? Thészeusz és Antiópé amazonkirálynő fia. Ő az a fiú, akibe beleszeret a mostohaanyja, Phaidra. Phaidra neve ismerősebb, egyet jelent a pusztító szerelmi szenvedéllyel.
Aphrodité, a szerelem istennője nem tűrheti, hogy Hippolütosz kivonja magát hatalma alól, és csak a szűz Artemisznek, a vadászat istennőjének hódol. Aphrodité tárgyilagos részvétlenséggel avatja be a nézőt, hogyan áll bosszút a fiún, mit tett ennek érdekében eddig, és mik a következő lépések. Az istennő Phaidrát választja bosszúja eszközéül. A nő, férje távollétében, meglátja Hippolütoszt, és halálosan beleszeret. A szerelem istencsapás, a szerelem képtelenség, mondja Brecht, több mint kétezer évvel később. Az emberi természet nemigen változott. Phaidra is tisztában van vele, hogy ez a szerelem képtelenség, az istencsapás pedig egészen konkrét. Ez a szerelem reménytelen és törvénysértő.

ifj. Vidnyánszky Attila, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

ifj. Vidnyánszky Attila, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Hippolütosz úgy akar meghalni, ahogy született. Tisztán, szűzen. Viszonzásra hát egyáltalán nem számíthat. És a házasságtörés és vérfertőzés bűnének gondolata gyötri. Nem eszik, nem alszik, nem beszél. Meg akar halni. Dajkája addig erőszakoskodik, amíg csak elárulja magát. A Dajka életpárti, megoldást keres, és próbálja megkeríteni neki a fiút. Hippolütosz durván visszautasítja. Phaidra megöli magát szégyenében, de a fiút is magával rántja. Búcsúlevelében megvádolja Hippolütoszt, hogy meg akarta erőszakolni. Thészeusz fájdalmában meg se hallgatja a fiát, megátkozza és száműzi. Az átok gyorsan fog, Hippolütoszt, ahogy elhagyja a várost, halálos baleset éri. Aphrodité győzedelmeskedik. De nem a szerelem győz, hanem egy emberi gyöngeségekkel, irigységgel, féltékenységgel, és sajnos emberfeletti hatalommal rendelkező erő. Megöli azt, aki nem tud szeretni, és azt is, aki igen.

ifj. Vidnyánszky Attila, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

ifj. Vidnyánszky Attila, Kristán Attila / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Euripidész tragédiája az első fönnmaradt földolgozása Hippolütosz, Thészeusz és Phaidra mitológiából ismert történetének. Szophoklész is írt tragédiát ­Phaidra címmel, de elveszett. Euripidész tragédiája először az i. e. 430-as években került színpadra Elrejtőzködő Hippolütosz címen. De az athéni közönség túl szabadosnak találta, és olyan botrányt csinált, hogy az előadást abba kellett hagyni. Euripidész átdolgozta művét, és a Hippolütosz i. e. 428-ban első díjat nyert. S nagyot ugorva az időben: Euripidész tragédiáját eddig csak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen adták elő 2004-ben, Lukáts Andor növendékei, így a Nemzeti Színházi előadás majdnem ősbemutató, amelyhez a kiváló költő, Rakovszky Zsuzsa készít új fordítást.

Mátyássy Kála Cecília / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Mátyássy Kála Cecília / Nemzeti Színház / Hippolütosz / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Zsótér Sándor rendező így mesélt a Trill Zsolttal való munkáról: “Azon néhány férfiszínész közé tartozik, akik nem mérlegelnek, hanem belevágnak. Olyan ő, mint egy olyan tészta, ami még nem kész ugyan, de nem kell külön pepecselni liszttel meg tojással. Más szóval létezik már valami, amit ő maga is formál, másfelől lehet is formálni. Zsolt egy folyamatos lüktetésben lévő anyag, rettenetesen küszködik határai felmérésével, átugrásával.” Azzal kapcsolatban, hogy hűségesen ragaszkodik a közvetlen alkotótársaihoz, Ungár Júlia dramaturggal, Ambrus Mari díszlettervezővel és Benedek Mari jelmeztervezővel évtizedek óta dolgozik együtt, így fogalmazott: “Szerintem ez alkati kérdés. Sokan abból tanulnak, hogy különböző munkatársak másra kérdeznek rá, más vágányra terelik az agyukat, kizökkentik őket a megszokottból. Én meg, mint egy bányász, azt nézem, van-e még érc egy aknával beljebb, találok-e valamit az újabb rétegek alatt… Egyfelől hűséges vagyok, másfelől gyáva, hogy nem próbálkozom újjal.”

Euripidész
Hippolütosz
Fordította: Rakovszky Zsuzsa

APHRODITÉ, a szerelem istennője Trokán Nóra m.v.
HIPPOLÜTOSZ, Thészeusz törvénytelen fia ifj. Vidnyánszky Attila m.v.
HIPPOLÜTOSZ SZOLGÁJA Kristán Attila
PHAIDRA DAJKÁJA Trill Zsolt / Kristán Attila
PHAIDRA, Thészeusz felesége, Hippolütosz mostohaanyja Trokán Nóra m.v.
THÉSZEUSZ, Athén és Troizén királya Trill Zsolt / Mátyássy Bence
ARTEMISZ, a vadászat istennője Trokán Nóra m.v.
KÓRUS Mátyássy Bence, Mátyássy Kála Cecília, Mátyássy Bátor László

Díszlettervező: Ambrus Mária
Jelmeztervező: Benedek Mari
Dramaturg: Ungár Julia
Kiképző lovász: Bakó Kitti
Lovász: Pázmándi István
Lovas szakértő: Lezsák Levente
Ügyelő: Kabai Márta
Súgó: Sütő Anikó
Rendezőasszisztens: Kolics Ágota
Rendező: Zsótér Sándor

 
 

Kapcsolódó anyagok