Tízezreket érdekel a kortárs művészet – Sokszínű évadot zár a Trafó

2017 június 17. szombat, 7:15

A 2016/2017-es évadban több mint 40 ezren voltak kíváncsiak a Trafó programjaira, 2800-nál is többen a kiállításokra, így az évadot 90%-on felüli látogatottsággal zárta az intézmény. Újdonságokban és kísérletezésben most sem volt hiány, 12 ősbemutató, 45 külföldi előadás, 18 koncert valósult meg. A közönség hűsége töretlen: 240 eladott bérletből 149 volt két főre szóló ikerbérlet. Az évad az előadóművészet majd minden területéről vonultatott fel külföldi világklasszisokat, hazai nagyágyúkat és fiatal alkotókat. Több produkció pedig nemcsak a hagyományos színházi keretekből, hanem a Liliom utcai épületből is kilépett.

Trafó (fotó: Ravasz András)

Trafó (fotó: Ravasz András)

A Trafó összegzése a 2016/2017-es évadról:

Sokrétű és összetett missziójának a Trafó minden tekintetben megkísérelt eleget tenni. Idén is elhozott legendás külföldi produkciókat, vendégül látta többek között a színházikont, Peter BrookotMilo Rau ruandai népirtásról és propagandáról szóló előadását, vagy Sharon Eyal androgün erotikával fűszerezett, technóra pulzáló koreográfiáját. A tavaszi időszak egyik legmeghatóbb előadását Jérôme Belnek köszönhetjük, akinek Gala című darabjában 15 magyar szereplő lépett színpadra, profik és amatőrök vegyesen. A közönség és a résztvevők egyaránt csodaként élték meg az előadást, amelyet a következő évadban megnézhetnek mindazok, akik márciusban lemaradtak róla.

Az intézmény nemcsak előadásaival nyitott újabb kapukat a nemzetközi kortárs előadóművészeti színtérre, de workshopokat is szervezett fiatal magyar művészek és diákok számára, akik neves rendezőktől és koreográfusoktól tanulhattak. A Színházi és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak Peter Brook, fiatal rendezőknek és dramaturgoknak Milo Rau társulatának színészei tartottak foglalkozásokat. A táncosok és koreográfusok a 200% tánc-sorozat külföldi művészeitől tanulhattak: Emanuel Gat és Meg Stuart koreográfusok, illetve Sharon Eyal, Anton Lachky és a kínai TAO Dance táncosai osztották meg tudásukat az érdeklődőkkel.

Peter Brook: Csatamező

Peter Brook: Csatamező

Bővült a tavaly útjára indult újcirkusz workshop-sorozat profilja. Ezúttal nemcsak hátrányos helyzetű gyerekek vehettek részt szociális cirkusz képzésen, hanem profi magyar cirkuszosoknak is tartottak foglalkozásokat a Trafóban vendégeskedő társulatok. A 2016/2017-es évadban 5 külföldi újcirkusz-produkció fordult meg a házban, mindegyikhez tartoztak workshopok, 3 gyerekeknek, 3 pedig profiknak szólt.

A magyar előadóművészeti színtéren is adódtak izgalmak. A 2016-os év legújítóbb, legjobb koreográfiájáért járó független Lábán Rudolf-díjat Hód Adrienn és Horváth Csaba nyerték el, Angelus Iván, a Budapest Tánciskola alapítója és művészeti vezetője pedig Eck Imre Díjban részesült, melyet a Trafóban vehetett át a Beatles Vázlatok című előadás után.

Jérôme Bel: Gala (fotó: Csányi Krisztina)

Jérôme Bel: Gala (fotó: Csányi Krisztina)

A legjelentősebb, magyar alkotókhoz köthető esemény idén a NEXTFESZT volt, amelyet második alkalommal rendezett meg a kortárs művészetek háza. Az újító, fiatal hazai alkotók három hétre igazi fesztiválhangulatot teremtettek a januári zimankóban, az eseményekre pedig összesen közel 2000 ember látogatott el. Ezúttal nemcsak színházi-, tánc- és zenei események zajlottak a NEXT-en, hanem irodalmi, filmes és képzőművészeti programok is gazdagították azt. A NEXT programsorozatra elkészült a Trafó első telefonos alkalmazása, amely szeptemberre bővül az egész éves programmal, és személyre szabható lesz, mindenki saját érdeklődése szerint, könnyen válogathat a gazdag programkínálatból.

Május 19-én a Trafóban ünnepelte Pintér Béla és Társulata a 100. Gyévuska előadást; itt tartotta 5. születésnapját a Jazzaj underground kísérleti zenei programsorozat; a két éve indult, a technológia és a művészet fúzióját elősegítő smART XTRA! 20. „epizódjára” pedig májusban került sor.

Hodworks: Grace (fotó: Dömölky Dániel)

Hodworks: Grace (fotó: Dömölky Dániel)

Az emlékezetes pillanatok sorát zenei események is gazdagítják, a Marc Ribot’s Ceramic Dog koncertje bebizonyította, hogy a jazz legalább olyan energiától duzzadó és közvetlen műfaj, mint a rock&roll, Yves Tumor és Jenny Hval pedig az Electrify sorozatban okozott pokolian izgalmas élményt a rajomgóknak.

A Trafó galériában 6 kiállítás valósult meg az évadban, melyek közül Péli Barna Hangszigetelt Zoltán 9. című tárlata váltotta ki a legnagyobb érdeklődést. A képzőművészeti szekció idén nemcsak hagyományos képzőművészeti programokat (kiállításmegnyitó, tárlatvezetés) szervezett, de koncerttel és egy performanszelőadás-sorozattal, a Gondolat plasztikával is hozzájárult az intézmény sokszínű programjához.

Vadas Zsófia Tamara – Gryllus Ábris: Krund Ni Ovel / Fotó: Trafó

Vadas Zsófia Tamara – Gryllus Ábris: Krund Ni Ovel / Fotó: Trafó

A kortárs művészet idén kinőtte a Trafót: menekült művészek alkotásai kerültek fel a 4-es és a 6-os villamosra, Kelemen Kristóf és Pálinkás Bence György színházat vitt a Kilián laktanyába, Mundruczó Kornél és a Proton Színház Frankenstein terve egy elhagyott csemegeüzletben kelt új életre, a Soharóza pedig Benjamin Vandewalle és Yoan Durant hangkoreográfiáját a régi Óbudai Harisnyagyárban járta el. A fesztiválokat sem kerüli el a kortárs művészet, a Kolorádó után a Bánkitóra is kirándul a Trafó.

A következő évad hasonlóan sokszínű programmal kecsegtet, táncosok partnerévé lép elő a mesterséges intelligencia, színpadra lép egy robot, Ördög Tamás ismét a Nagyteremben rendez, Vajdai Vilmos legendás Utas és holdvilág című hangjátéka pedig egy öt órás playback színházban valósul majd meg. A programok jelentős része már felkerült a Trafó honlapjára, már most lehet jegyeket és bérleteket váltani az előadásokra, június 23-áig a pénztárban is – a bérleteket még idei áron, ajándékkal –, majd évadnyitásig pedig online. Öt év után elköszön a Trafótól Nagy József ügyvezető igazgató, helyét az eddigi művészeti vezető, Barda Beáta veszi át.

 
 

Kapcsolódó anyagok