“A színészek civil történetei élettel, intimitással fűszerezik a darabot” – Újra H@Hamlet

2018 január 18. csütörtök, 8:48

A Scallabouche Társulat immár két éve játssza H@Hamlet című előadását. Ophelia szerepét nemrég Messaoudi Emina vette át Hámori Gabriellától. Ennek kapcsán készült interjú a fiatal színésznővel és a társulatvezetővel, Alexis Lathammal.

Az előadás az élet és a halál mibenlétével, a generációk közötti feszültségekkel, a virtuális és a való világ ütköztetésével, a kommunikáció lehetőségeivel, a szabadság kérdésével és az utópia-építéssel foglalkozik. Ezekre a problémákra keres a társulat hétköznapokra rímelő, mindannyiunkat megszólító analóg helyzeteket, karaktereket a már jól megszokott improvizációs technikára építve, és Shakespeare híres művét használva.

Messaoudi Emina és Elek Ferenc

Két éve műsoron van a H@Hamlet című előadásotok. A Jurányiház Kamaraterméből átkerült a Scallabouche terembe, és ott játsszátok tovább. Mi az, amit ebben a darabban a legjobban szeretsz?

Alexis Latham: Több mindent is ki tudnék emelni. Szeretem a darab szövegét, a dialógusokat, azoknak a stílusát. Izgalmas például Gertrude és Ophelia párbeszéde, ugyanis a próbafolyamat alatt először csak a helyzetet határoztuk meg, majd a szöveget egy az egyben improvizálták a színészek. Általában így épülnek fel darabjainkban a párbeszédek, majd maguk a jelenetek, amik ettől sokkal valóságosabbá, életszerűbbé válnak, mert sokszor nem a logika uralkodik, hanem a véletlenek és az esetlegességek.

A való életben ritkán figyeljük és elemezzük más emberek beszélgetéseit, a színházban lehetőségünk van kívülről megfigyelni és elemezni a párbeszédeket. Ettől válnak élővé és mégis abszurddá a dialógusok. Még mindig meglep és magával ragad, hogy a jelenetek milyen irányba fejlődnek és indulnak el, milyen fordulatokkal gazdagodnak előadásról előadásra. Nagyon fontosnak tartom a színészek civil történeteit, ahogy azok lendületesen beépülnek az előadás szövegébe, ahogy élettel, intimitással fűszerezik meg a darabot. Mindig érdekes a jelenetről jelenetre változó hangulatok éles kontrasztja, vagy a különböző részekből mozaikszerűen felépülő történet.

Hámori Gabriella helyett Emina Messaoudi játszik az előadásban. Ezzel elégedett vagy? Jól sikerült ez a szerepátvétel?

Alexis Latham: Igen, Emina nagyon szépen dolgozott a szerepen, ez egy igazi ajándék. Hámori Gabi Ophelia karakterét kiforrott interpretációval, erős jelenléttel építette fel. Emina elfogadta Gabi megközelítését, mégis másfajta színpadi jelenléttel és értelmezéssel alakítja a szerepet. Gabi az előadásban egy 30-as évei vége felé járó Ophelia volt, aki találkozik a vele egykorú Hamlettel, kétségbeesetten, megélt csalódásokkal keresi partnerét. Emina karaktere fiatalabb, kíváncsi, számára ez egy érdekes utazás lehetősége. Nincs vesztenivalója. Teljesen más a színpadi jelenléte, ami érdekes dilemmát teremt Hamlet számára. Ő sokkal földhöz ragadtabb és így a feladat is sokkal félelmetesebb a félénk, otthonülő Hamlet számára.

Messaoudi Emina és Szalontay Tünde

Hámori Gabriella helyére ugrasz be az előadásba. Hogy érzed magad a darabban?

Messaoudi Emina: Izgalmas feladat volt, átvenni Ophelia szerepét. Mindig is titkos vágyam volt eljátszani és most habár nem a Shakespeare által megírt szöveggel de sikerült. Mindig izgalmas improvizációs technikával létrehozott előadás részese lenni, mert valahogy egyszerűen belekerül a színés nem csak érzelmi de szövegi szinten is. Az ő szavaival, szófordulataival fejezi ki magát így nagyon élő műfaj. A mi esetünkben ez nagyon érdekesen alakult. Egy improvizációs előadásban nekem mégis meg kellett tanulnom egy nem általam alkotott szöveget. De szerencsére mindenki segítőkész volt így habár nagyon izgultam a szerep átvétel miatt, mert még ilyet nem csináltam a végeredmény könnyed tudott lenni.

Mikor, hol látható legközelebb aH@Hamlet? 

Január 24-én és február 23-án 20 órakor, a Jurányi Inkubátorházban, a Scallabouche teremben.
 
 

Kapcsolódó anyagok