Hegymegi Máté rendezésében készül a Woyzeck a Szkénében

2018 július 17. kedd, 7:00

A STAFÉTA program keretében mutatják be Georg Büchner drámáját szeptember 22-én Major Erik és Tóth Zsófia egyetemi hallgatók főszereplésével.

Hegymegi Máté / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Hegymegi Máté / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Ajánló a darab elé:

Ebben a világvégén maradt, felejtett katonai táborban nincs más feladat, mint amit a Kapitány és a Doktor, egy itthagyott rendszer fenntartói kitalálnak. Mintha Trepljov színházát néznénk a tóparton, azt a kozmikus magányt az űrben. Hideg, hideg, hideg. Üres, üres, üres. Nincsenek falak, így mindenki terébe, életébe belelátunk. Ahogy kijárat sincsen, így nem lehet elhagyni ezt a helyet. A szereplők élete a szemünk előtt zajlik, szimultán. Kilépni nem, csak megszűnni lehet. Marie és Woyzeck számára is ez az egyetlen lehetőség.

Büchner töredékekből álló műve megtörtént bűneseteket vett alapul. Daniel Schmolling 1817. szeptember 25-én leszúrta barátnőjét, L-t; Johann Christian Woyzeck pedig 1821. június 21-én hét késszúrással ölte meg szeretőjét.

Mi vezethet el odáig, hogy a számunkra legfontosabbat tegyük tönkre, pusztán annak féltéséből? Milyen az az út, amin végighaladva elveszíthetjük az irányítást a gondolataink és a tetteink fölött?

Csoma Judit, Terhes Sándor / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Csoma Judit, Terhes Sándor / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Részlet Rezek Bori próbanaplójából:

“Folyamatosan keressük még a szereplők közti pontos viszonyokat, hogy kik azok, akik legalább néha, egy-egy finom gesztus, vagy puhább mondat erejéig próbálnak emberségesek lenni és együttérezni Woyzeckkel, a testileg, szellemileg és lelkileg végtelenül kiszolgáltatott és kizsákmányolt kiskatonával. Érzelmileg nagyon nagy utat kell bejárnia a színészeknek az előadásban, keresve a válaszokat olyan súlyos kérdésekre, mint például hogy mi vezethet odáig, hogy valaki annyira elveszíti a kontrollt saját maga felett, hogy elpusztítja a számára legfontosabbat. Ezek a keresések izgalmas utak a csapat minden alkotója számára. Terhes Sándor (aki korábban játszotta már a Kapitány szerepét a Krétakör W-munkáscirkuszában) folyton új színeket próbálgat elnyomó vezetőként, ahogy Csoma Judit is egzaltált Doktorként. Az ő kettőseikből sokszor fergeteges improvizációk születnek a próbákon, a rendező pedig időnként felkiált a nagy össznépi röhögésekből: „ez marad!”.

Tóth Zsófia, Major Erik / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Tóth Zsófia, Major Erik / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Mindeközben kísérletezünk a tárgyak térben való elhelyezésével és folyamatosan alakulnak még a mozgások precíz koreográfiái is, törekedve arra, hogy csak a legszükségesebb gesztusok maradjanak. Fizikailag megterhelők a próbák, legfőképpen talán a darab ”kisembereit” alakítók számára, azaz Horkay Barnának (Andres), és a csapat két legfiatalabb tagjának, akik egyetemi hallgatóként főszerepet játszanak majd az előadásban. Tóth Zsófit Marie-ként láthatjuk majd, Major Eriket pedig Woyzeckként (Pelsőczy Réka és Rába Roland osztályából). Az előadás ritmusossága és fizikalitása miatt is különösen fontos a játszók közti folyamatos egymásra figyelés, miközben a darab szereplői a kozmikus magány állapotát kell, hogy megteremtsék maguk körül.

Csoma Judit, Major Erik / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Csoma Judit, Major Erik / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

A szöveg még sokat alakul a próbák során, Garai Judit dramaturg sokszor még az éjszakába nyúló próbák után is tanácskozik a rendezővel új irányokról és lehetőségekről, úgyhogy a másnap reggeli próbakezdésen még bárkit érhetnek meglepetések, de összességében ez a legizgalmasabb az egész folyamatban. Büchner drámájának töredékessége szerencsére meg is engedi ezt a folyamatos kísérletezgetést, ezért a jelenetek sokszor összeolvadnak, felcserélődnek vagy akár teljesen máshova kerülnek még. Woyzeck víziószerű látomásai közé gyermekmondóka, altatódal és egy megtörtént bűncselekmény vádlottjának vallomása is keveredik. A Bolond szerepében Bánki Gergely egy concertinán vészjósló dallamokat szólaltat meg, amiben Kákonyi Árpád sokat segít zeneszerzőként. Folyton figyelem, ahogy Árpi behunyt szemmel és elképesztő átéléssel keresi a tökéletes hangokat, Gergő kezei között pedig néha kínai lampionnak, olykor többszintes ételhordónak, máskor meg óriáshernyónak látjuk a hangszert a játék és a késő esti próbák hevében. Szerencsére ezeknek a pontosítására van még idő, ahogy Nagypál Gábornak is, hogy komolyabb szakállszőrt növesszen Tambourmajorként.”

Bánki Gergely, Kovács Henrietta rendezőasszisztens, Fekete Anna díszlettervező / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Bánki Gergely, Kovács Henrietta rendezőasszisztens, Fekete Anna díszlettervező / Szkéné Színház: Woyzeck olvasópróba / Fotó: Slezák Zsuzsi

Georg Büchner: Woyzeck

Woyzeck: Major Erik e.h.
Marie: Tóth Zsófia e.h.
Bolond: Bánki Gergely
Kapitány: Terhes Sándor
Doktor: Csoma Judit
Tamburmajor: Nagypál Gábor
Andres: Horkay Barnabás

díszlettervező: Fekete Anna
jelmeztervező: Kálmán Eszter
dramaturg: Garai Judit
dalszöveg: Peer Krisztián
zeneszerző: Kákonyi Árpád
fénytervező: Payer Ferenc
jelmeztervező asszisztens: Keszei Bori
asszisztens: Kovács Henrietta, Rezek Borbála
rendező: Hegymegi Máté

Bemutató: 2018. szeptember 22. – Szkéné Színház

 
 

Kapcsolódó anyagok