Az Ügy – Kodály Székelyfonója alapján készít előadást a Soharóza

2018 szeptember 10. hétfő, 7:00

Egy hivatal napi működése, Kodály Zoltán műfaji újításai, improvizatív és kollektív zeneszerzői módszerek egy catwalk-koncert keretei között.

Soharóza: Az Ügy / Fotó: Nagy Gergő

Soharóza: Az Ügy / Fotó: Nagy Gergő

Az Ügy koncepciója Kodály Zoltán Székelyfonó című daljátékának alapötletéből és formájából ered: egy népdalokból építkező etűdsorozatban kíván képet mutatni a jelenlegi magyar társadalomról. Míg Kodály drámai eposzával az erdélyi falvak életébe nyújtott betekintést, addig Az Ügy alkotói korunk városának jellemző intézményébe invitálnak: egy hivatal napi működésének, az ott felsűrűsödő ügyes-bajos események keresztmetszetét mutatják meg.

A cél az egyéni igények és az általános szabályok konfliktusából fakadó élethelyzetek felvonultatása, a maguk abszurditásában és hétköznapiságában. Minden hivatalba érkező ügyfél saját, banális, mégis egyedi történetének magányos hőse, aki az aznapi rejtélyt próbálja felfejteni, megoldani, letudni – bárki magára ismerhet bennük. Ebben az előadásban azonban a néző a másik oldalon ül: neki kell rendet vágni és egyensúlyt találni az előtte elvonuló problémahalmazban, miután szembesül a panaszok és kérvények sokaságával.

Soharóza: Az Ügy

Soharóza: Az Ügy

A témakör tehát a mai társadalmi tapasztalatokat teszteli, feldolgozásához azonban a kórustagok, Halas Dóra vezetésével, Kodály műfaji újításának megfelelően, visszanyúlnak a magyar zene gyökereihez, a népdalokhoz. Ez nem pusztán értékmegörző gesztus, a népdalok ma éppúgy elmesélik az emberi gondokat és élethelyzeteket, mint száz évvel ezelőtt, ha megfelelő kontextusba vannak ágyazva.

A bemutatott ügyek alaphelyzetéhez illeszkedő népdalok a Soharózában évek alatt kifejlesztett improvizatív és kollektív zeneszerkesztői módszerek révén születnek újjá. Az eredmény nem egy autentikus népzenei előadás lesz, hanem az archetipikus alapelemek (hangszín, móduszok, ritmusok, díszítések, hangszerelés) kortárs zenei újraszerkesztése. A modern elektronikus kísérettel megszólaló népdalok megidézik a jelenet alaphelyzetét és felmutatják a kapcsolódási pontot az eredeti és a mai téma között – ami a Fekete Ádám író-dramaturg által továbbírt szövegeken keresztül bontakozik ki.

Soharóza: Az Ügy / Fotó: Nagy Gergő

Soharóza: Az Ügy / Fotó: Nagy Gergő

SOHARÓZA – HALAS DÓRA – NAGY FRUZSINA – BARTHA MÁRK – FEKETE ÁDÁM:
AZ ÜGY – ősbemutató 
A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program

Koncepció: Halas Dóra, Nagy Fruzsina, Bartha Márk

Előadók:
Al-Farman Petra, Asbóth Szaffi, Biksz Judit, Birtalan Ilona Liliána, Bogdán Tamás, Botka Dóra, Eckhardt Fanni, Elek Judit Sára, Eörsi Sarolta, Göttinger Klára, Jankó Dániel, Justin Laura, Karosi Roland, Kégl Lóránt, Lokody Ákos, Lovász Ákos, Majkut Sarolta, Nagy Kata, Nagy Lilla, Nagy Zsófia, Perényi Luca, Rácz Dóra, Remes Zsófia, Sebők Anna, Simon Júlia, Sipos András, Somogyi László, Szalontai Bálint, Szilvay Máté, Tamási Borbála, Tárnoki Tamás, Tóvári Krisztina, Zámolyi Eszter

Zenei vezető, zeneszerző: Halas Dóra
Jelmeztervező: Nagy Fruzsina
Elektronika: Bartha Márk
Koreográfia: Cuhorka Emese
Jelmezasszisztens: Tamási Borbála
Dramaturg, szövegíró: Fekete Ádám
Rendezőasszisztens: Szokol Jutka, Bogdán Tamás
Rendező: Halas Dóra, Nagy Fruzsina
Támogatás: Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapesti CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

2018. október 11-12. Trafó