“Aki ide bejön, szabad gondolatokra kíváncsi” – Zsedényi Balázs és Ugrai István az Átriumról

2018 szeptember 10. hétfő, 11:04

Az elmúlt évadban közel 100 millió forint magántőkét vont be a színházi szférába az Átrium Színház, melynek üzemeltetését egy éve vette át a Kultúrbrigád csapata – négy bemutatójuk, 370 előadásuk és majdnem 100 ezer nézőjük volt. Zsedényi Balázzsal és Ugrai Istvánnal az Index beszélgetett.

Az Index.hu cikkéből:

Az Átriumot korábban öt évig Magács László vezette, az ő szerződése járt le egy éve, amikor is az addigra már bizonyított Kultúrbrigád formáció – Zsedényi Balázzsal és Ugrai István és Nyulassy Attila (aki az interjú idején épp a Chicago zenekari próbáján volt) – kapta meg a lehetőséget az ingatlan tulajdonosától az üzemeltetésre. Az Átrium finanszírozásánál fontos szempont, hogy igénybe vehetik a tao-t, ami közvetve állami forrás, de színházként rendszeres állami támogatást nem kapnak, a náluk futó darabok csak úgy jöhetnek létre, ha vannak befektetők, akik a színpadra állítást finanszírozzák. Ugrai István kiemelte: „A befektetők egy kidolgozott, 16 oldalas prezentációt kapnak a döntés előtt, benne kockázatelemzéssel, pénzügyi tervvel és az alkotói csapattal. Erre lehet igent vagy nemet mondani, mind a kettőt elfogadjuk” – mondta. Zsedényi Balázs hozzátette: „Ez a konstrukció nagyon bejött. Nem mintha lett volna más megoldásunk, mert mi, főleg az első évben, nem tudtuk volna kigazdálkodni az előadások bevételéből az új bemutatókat. Így viszont az is előfordult, hogy egy előadásnál többen jelentkeztek, hogy betennék a pénzüket, mint ahány helyünk volt a koproducereknek” – hangsúlyozta.

Zsedényi Balázs és Ugrai István / Fotó: Huszti István, Index.hu

A tao a jegybevétel 80 százalékáig igényelhető, esetükben ez 78 millió forint volt, de a tervezett tao-átalakítás miatt egyelőre csak félve terveznek a következő évadra (…) Ha a rendszer nem lesz rosszabb rájuk nézve, nem kizárt, hogy egyszer elérik, ők maguk is tudnak előadásokat finanszírozni, egyre kevesebb befektetői pénzzel, de amíg ez nem dől el, addig csak egy bemutatót terveznek az évad első felére, a Tizenkét dühös embert. Zsedényi Balázs megjegyezte: “Mindent lehet. Ha veszek két-három „nagy nevet” meg sok egyfelvonásost, minimál díszlettel és olcsó szerzői jogokkal, tudok nyereségesen működtetni egy színházat, de az Átrium nem ilyen. Itt olyan előadások vannak, amelyek máshol nem jöhetnének létre. A néző, aki ide bejön, szabad gondolatokra kíváncsi; az az alkotó pedig, aki velünk dolgozik, szabad alkotásra vágyik” – fogalmazott.

Tavaly ilyenkor nem gondolták volna, hogy kétszer nagyobb stábbal és kétszer annyi bevétellel zárnak, mint ahogy tervezték. Igaz, ahogy mondták, maximum elképzeléseik lehetnek, terveik nem, mert hónapról hónapra változik minden. A tao-kérdés nekik azért is életbevágó, mert bár versenyeznek az állami színházakkal a nézőkért, de nekik csak a jegybevétel és a tao szerepel a bevételi oldalon, míg az állami teátrumok jelentős központi támogatással tudnak dolgozni, melynek kapcsán elmondták: „Mi mégis sokszor jobban megfizetjük a színészeinket. Bármilyen jövőbeni nehezítés tehát a nálunk dolgozók fizetését csökkenti, az ő egzisztenciájukat is veszélyezteti” – nyilatkozták.

A teljes cikk itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok