“Ez egy nagyon szerethető történet” – Villáminterjú Józan Lászlóval a Táncórákról

2018 szeptember 15. szombat, 7:00

A Vígszínház tagja először játszik a Rózsavölgyi Szalonban, a Táncórákban egy különös intellektusú, rendkívüli képességű autista fiatalembert formál meg.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ajánló a darab elé:

Senga és Ever szomszédok. Még sosem találkoztak. Mindketten bezárkóztak saját világukba. Senga élete a tánc, de egy balesetben súlyosan megsérült, az orvosok szerint soha többé nem táncolhat. Ever autista, különös intellektusú, akinek nehézséget jelent kapcsolatba lépni másokkal. Aztán Ever egy napon mégiscsak becsönget Sengához: tanítsa meg táncolni. Lépegetnek egymás felé, először kicsit ügyetlenül, aztán kíváncsi figyelemmel, milyen is a másik világa. Ahogy megismerik egymást, önmagukkal is szembesülnek, s érzelmekből szintén „leckéket vesznek”. Külön-külön és közösen is megpróbálnak „kitáncolni” a maguk komfortzónájából, amelyben jó ideje éldegélnek.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Az utolsó óra és az Istenek tanácsa után ismét Mark St. Germain-darabot tűz műsorra a Rózsavölgyi Szalon. Az amerikai drámaíró 2014-ben írott romantikus és szellemesen szórakoztató színműve – azon túl, hogy ajtót nyit az autisták világára –egyben elgondolkoztat is: mégiscsak közös ez a világ, amelyet ki így lát, ki úgy, hiszen mindenki másképp egyforma.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Villáminterjú Józan Lászlóval:

– A színész minden szerepet megcsinál. De nem minden szerep tölti föl teljesen. Nekem azért szerencsém volt eddig, mert a rám osztott szerepek mindegyike hozzáadott plusz gondolatokat, érzéseket, mélységeket a színészetemhez. Mondhatom akár Willemet a Távoli dalból, Áts Ferit A Pál utcai fiúkból, Jacobot Az Őrült Nők Ketrecéből, és még folytathatnám a sort. Ever figurája a Táncórákban – különösen velem élő szerep már kezdettől. Ez egy nagyon szerethető történet – nagyon szerethető figurákkal. Egy autista fiatalembert játszom, aki rendkívül okos. A darab első olvasása után rögtön moziztam fejben, átfutott bennem számos olyan film, amelyben autistát formált meg valamelyik színész. És már észre is vettem magamon, hogy önkéntelenül jönnek bizonyos mozdulatok, kéztartások, fejmozgások, és megijedtem, ugyanis azt is pontosan éreztem, hogy nem lehet kliséket, sztereotípiákat színpadra vinnünk ezzel kapcsolatban. Ebben Dicső Dániel rendező rögtön megerősített, aki sokat foglalkozott korábban az autizmus témájával, érzékenyítő kisfilmet készített róla – meséli Józan László.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ever, akit ő játszik, hasonló korú egyetemi oktató. Autistaként nehézséget jelent kapcsolatba lépnie – bárkivel. Egy nap azonban táncórákat kér Sengatól – őt alakítja Ullmann Mónika. Senga valaha táncosnő volt a Broadway-en, ám egy balesetben megsérült, az orvosok szerint soha többé nem táncolhat. Miközben táncolni tanítja Senga Evert, kicsit újra megtanulják saját magukat a másik figyelmén keresztül. Mint egy táncban, óvatosan közelítenek egymáshoz, keresik a közös ritmust, közben önmagukkal is szembesülnek. Kölcsönösen hatással vannak egymásra.
Az alkotók segítségül hívták Dr. Stefanik Krisztina pszichológust, autizmus-szakértőt.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

– Ő mondta például azt is, hogy egy autista a közölt mondatait szétválasztja a metakommunikációs, nonverbális jelzéseitől. Nem tudatosan. De olyan ez, mintha elcsúszna a hang és a mimika a tévében, és még az sem biztos, hogy a mimika megfelelő az adott helyzetben. Hozott arra is példát, hogy a nagyon okos autisták intonációjában hallatszanak furcsaságok, mondjuk, van egy monoton közlés, ami után lehetnek felcsattanások is – avat be a felkészítésbe Józan László, aki hozzáteszi: bízik benne, hogy az előadással sikerül a toleráns gondolkodást, hozzáállást is erősíteniük.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák / Fotó: Gordon Eszter

Mark St. Germain: Táncórák
Magyarországi bemutató

Senga Ullmann Mónika
Ever Józan László

Díszlettervező: Enyvvári Péter
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Dramaturg: Hárs Anna
Fordító: Hárs Anna
Rendezőasszisztens: Egyed Mónika
Rendező: Dicső Dániel

Hangfelvételen közreműködik: Kútvölgyi Erzsébet, Benedek Miklós, Peller Anna