Bálsój szerelem a Málenkij robot idején – Végh Zsolt rendezése a Trafóban

2018 október 30. kedd, 8:15

A Bálsój szerelem a Málenkij robot idején című előadást Terhes Sándor és Schermann Márta közreműködésével mutatták be október 26-án.

Terhes Sándor, Schermann Márta / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Terhes Sándor, Schermann Márta / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Az alkotók ajánlója:

Pogány Irén és Váradi Miklós a valóságban nem élt, nem szerette egymást és nem szakították el őket egymástól. De mégis. Mert az ő történetükben benne van annak a sokezer embernek a szerelme, fájdalma, küszködése, akiknek az életébe beleavatkozott a történelem.

A második világháború után a szovjet hadsereg bosszúhadjárata során mintegy 600.000 magyart szállítottak el a Gulágra, hogy embertelen körülmények között dolgoztassák őket, túlnyomórészt civileket. A fele soha nem jött vissza. Sokszor az itthon maradottak sem jártak sokkal jobban.

A dokumentarista elemek felhasználásával készült előadásban egy málenkij robotra elhurcolt férfi, Váradi Miklós és otthon maradt felesége, Pogány Irén levelezésén keresztül ismerhetjük meg személyes történetüket. Leveleiken átüt a szenvedély, a féltés, a vágy, a magány, az egymás elvesztésétől és az újbóli találkozástól való félelem. Küzdelmeiket sokszor nem tudják, máskor nem akarják megosztani. Szubjektív beszámolóikon keresztül betekintést nyerünk a munkatáborok és a romjain újjáépülő, majd egy újabb diktatúrába rohanó ország mindennapjaiba.

Terhes Sándor / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Terhes Sándor / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Végh Zsolt rendező az előadásról:

“Leginkább az érdekelt, hogy mit él át az ember egy értékválságos korszakban, mert ez az, ami nagyon rímel a jelenünkre. Mi, magyarok, úgy éltük meg a második világháború utáni korszakot, hogy elment egy ideológia, jött egy másik, de a kettő között nem tudtunk bízni semmiben. Ráadásul hőseinket a történelem elszakítja egymástól. Váradi Miklóst elviszik a Gulágra, feleségét, Pogány Irént pedig az otthonában megerőszakolja egy szovjet katona. Ők mégis azt választják, hogy a kapcsolatukban fognak hinni. Ez elég merész gondolat, amikor egymástól 4500 kilométerre vannak, és egyikőjük sem tudja, hogy találkoznak-e még valaha. A darab üzenete, hogy ha nem lehet miben hinni, akkor az ember ne keressen nem létező kapaszkodókat. (…)

A koncepció kiötlője, Schermann Márta és a Bálsój szerelem a Málenkij robot idején írója, Hárs Anna keresett meg. Látták a Szülői értekezlet című előadást, amit én rendeztem. Itt realisztikus és szikár, minden öncélú teatralitástól és sallangoktól mentes koncepciót vittem végig, olyan rendezőt kerestek, aki ezt a fajta színházi felfogást képviseli. Nekem pedig rögtön megtetszett a történet drámaisága, de tudtam, hogy nem szabad kísértésbe esni. Kerülni akartam a giccset, a hatásvadászatot, márpedig a szélsőséges helyzetek jó táptalajt biztosítanak ezeknek” – nyilatkozta a rendező a Librariusnak.

Terhes Sándor, Schermann Márta / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Terhes Sándor, Schermann Márta / Bálsój szerelem a Málenkij robot idején / Fotó: Szalai Sándor, librarius.hu

Faktor Terminál: Bálsój szerelem a Málenkij robot idején 

Előadók: Terhes Sándor, Schermann Márta
Kutatás: Kalmár Lalita
Író: Hárs Anna
Dramaturg: Zsigó Anna
Jelmeztervező: Szabados Luca
Asszisztens: Záhonyi Enikő
Hang: Fancsikai Péter
Alapötlet: Schermann Márta
Rendező: Végh Zsolt

A Terror Háza segítséget nyújtott a kutatómunkában. Az előadásban részletek hangoznak el Dsida Jenő, József Attila, Kosztolányi Dezső és Ady Endre verseiből.

Az előadás november 28-án látható legközelebb a Trafó nagyszínpadán.