Welcoming the body – Butoh táncelőadás és workshop várja az érdeklődőket

2018 október 31. szerda, 10:00

November 14-én, 20 órakor butoh előadást láthat a közönség az RS9-ben, Welcoming the body címmel pedig butoh mozgásműhelyet tartanak november 23-25 között a Jurányi Inkubátorház Grabó Stúdiójában.

WELCOMING THE BODY
Butoh mozgásműhely Horváth Brigitta vezetésével

„ … Ezért feltétlenül szükséges, hogy mindenki higgyen a semmiben, ami alatt viszont nem az űrt
értem. Van valami, de ez a valami olyan valami, ami mindig készen áll arra, hogy meghatározott
formát vegyen fel, és működésének vannak bizonyos szabályai, elmélete vagy igazsága.”
Shunryu Suzuki: Hinni a semmiben (részlet)

A MŰHELYRŐL

A hétvége során a mindenki testében eleve benne rejlő tánc felfedezésére indulunk.
A gyakorlatok során kapcsolatba lépünk saját testünkkel, dolgozunk a tudatosságunk,
érzékenységünk és figyelmünk élesítésén. Igyekszünk túllépni a hétköznapokból ismert viselkedésés
mozgásformáinkon és teret adunk a belső kreatív energiák megjelenésének és használatának. A
jóga elemek és a fizikai tréning segítségével dolgozunk a testünk rugalmasabbá és erősebbé tételén.
Kinyitjuk magunkat az idő és a tér másfajta érzékelésére. Megnyitjuk a testünket önmagunk és a
külvilág felé, a butoh szellemiségére épülő gyakorlatokkal elősegítjük belső tartalmak és képek
megjelenését, megjelenítését. Teret és időt biztosítunk arra, hogy megnézzük egymást keresés,
alkotás közben.

Előképzettség nem, csak nyitott hozzáállás szükséges.

A három nap során szerzett tapasztalatok egymásra épülnek, így ajánlott részt venni a teljes
hétvégén. Ugyanakkor lehetőség van a pénteki és szombati foglalkozásokat külön is látogatni.

Időpont:
2018. november 23. péntek 13h – 16h
2018. november 24 – 25. szombat – vasárnap 10h – 15h
Helyszín:
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Grabó Stúdió – 1027 Budapest, Jurányi u. 3. IV. em.
Részvételi díj:
2018. november 12. előtt fizetve: 22.000 Ft / 3 nap
2018. november 12. után fizetve: 26.000 Ft / 3 nap
Az ár 6000 Ft vissza nem téríthető előleget tartalmaz.
A részvételhez előzetes bejelentkezés és az előleg átutalása szükséges.
Jelentkezés és további információk: primabrigi@gmail.com, www.brigittahorvath.com
Köszönöm a támogatást Műhely Alapítványnak.

A BUTOH-RÓL
„Butoh is a device of life itself that dares to live death.” Masaki Iwana

“Eddig nem sikerült kielégítő meghatározást találnom a butoh-ra. Megpróbálom körülírni.
Számomra pillanatnyilag a legfontosabb jellemzői az átalakulás és a mozgatva levés. A táncos teste
és lénye átalakul: belső képek, tájak, rejtett karakterek, emlékek, álmok, természeti elemek és
folyamatok mozdítják, formálják. A táncos minden megjelenő tartalmat egyformán befogad a
testébe, hagyja azt megjelenni, formát ölteni, így osztva meg azt a közönséggel. Megosztás alatt
nem pusztán a látható formát, a test mozgását értem, hanem egyfajta, a néző számára is érzékelhető,
megélhető fizikai tapasztalást, élményt. A táncos a saját élményébe, megélésébe vonja bele a
nézőket. A butoh előadók a test és a tudat finom határán mozognak, így kalauzolva a közönséget
ismeretlen területek felfedezésére. A butoh a létezés tánca. Az említett tartalmak pusztán kapuk a lét
üresség-természetének megtapasztalásába” – mondja Horváth Brigitta.

A butoh az 1950-es/1960-as években jelent meg Japánban. A két első táncosnak Tatsumi Hijikata-t
és Kazuo Ohno-t tekintjük. (Maga az elnevezés Hijikata-tól származik, aki saját táncát hívta így.) A
butoh előadók megkérdőjelezik a szépség fogalmát, groteszk mozdulatokat, testhelyzeteket
használnak.

HORVÁTH BRIGITTÁRÓL ÉS A TÁNCRÓL
Horváth Brigitta jelenleg Franciaországban él. 2001 óta foglalkozik jógával, tanult kortárs táncot és fizikai színházat, több (mozgás)színházi társulat és koreográfus munkájában részt vett, alkotott csoportban, trióban, duóban Magyaroszágon, Spanyolországban és Franciaországban. Jelenleg főként önállóan dolgozik, időnként más alkotókkal (hangszeres és elektronikus zenészek, grafikusok, videó-műveszek, írók, táncosok) együttműködve.

“Az elmúlt években egyre inkább a butoh hatja át a táncomat és az alkotói folyamatomat,
befolyásolva az egész életemet. Különösen inspiráló számomra Masaki Iwana élete, tánca, munkája.
Miközben workshop-okra járok (Masaki Iwana, Moeno Wakamatsu, Ko Murobushi, Rhizome Lee,
Atsushi Takenouchi, Bata Rita, Kea Tonetti, Imre Thormann) és igyekszem megismerni más alkotók
megközelítését a táncról és a butoh-ról, folyamatosan keresem, mit jelent a tánc számomra.
A munkám során azt keresem, hogyan lehet a testet megtisztítani azoktól a gátaktól (fizikai, lelki,
szellemi, társadalmi), amik megakadályozzák abban, hogy organikusan, társadalmi elvárásoktól
mentesen működjön, és kifejezőeszköz lehessen. Törekszem arra, hogy megengedjem a testet
“nélkülem” mozdulni, minél inkább kivonva belőle a saját, személyes akaratomat (selfless dance).
Rendszeresen megosztom, hol járok éppen ebben a keresésben előadások és workshop-ok
formájában. Ez a hétvége is egy ilyen megosztás: olyan gyakorlatokat ajánlok a résztvevőknek,
amik segítenek, kapukat jelentenek a keresésben és az alkotásban számomra” – írta magáról Horváth Brigitta.