Férjek és feleségek – Közeleg a premier a Belvárosi Színházban

2018 november 07. szerda, 7:38

Woody Allen története november 15-én elevenedik meg a Belvárosi Színpadon Radnay Csilla és Ötvös András főszereplésével, Szabó Máté rendezésében.

Ötvös András és Radnay Csilla / Orlai Produkció: Férjek és feleségek - próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Ötvös András és Radnay Csilla / Orlai Produkció: Férjek és feleségek – próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Ajánló a darab elé:

Az egyik szakít és új szerelem után néz. A másik ettől sokkot kap, és hirtelen észreveszi, hogy talán új szerelem után kellene nézni… Akkor is együtt, vagy mostantól külön? Mi a jobb, mi az őszintébb, mi az üdvözítőbb? A nagy mulattató, Woody Allen komédiájában két pár kénytelen szembenézni házasságának állapotával. Melyik döntés jelenti a jó megoldást? Egyáltalán létezik mindenki számára jó megoldás? Röhejes helyzetekbe tudjuk hozni magunkat, annyi biztos…

Szereplők: Ötvös András, Radnay Csilla, Járó Zsuzsa, Pataki Ferenc, Nagy Dániel Viktor, Ullmann Mónika, Gombó Viola Lotti, Ficzere Béla, Hunyadi Máté.

Ficzere Béla, Ullmann Mónika / Orlai Produkció: Férjek és feleségek - próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Ficzere Béla, Ullmann Mónika / Orlai Produkció: Férjek és feleségek – próba / Fotó: Pénzes Kristóf

 Radnay Csilla és Ötvös András az előadásról:

“Nem ez az első eset, hogy filmadaptációban veszek részt, és mindig különleges helyzet, hiszen ha láttam, akkor minél gyorsabban ki kell törölnöm az emlékezetemből. Bennem erőteljesen megmaradnak a képek, mozdulatok, arckifejezések, és nem szerencsés, ha ezek ott vannak velem a próbán, mert óhatatlanul is másolat képződne, amit jobb elkerülni. Nagyon szeretem Woody Allen filmjeit, láttam a Férjek és feleségeket is, de már régen, csak körvonalakban emlékszem rá” – mesélte Radnay Csilla.

Nagy Dániel Viktor, Járó Zsuzsa / Orlai Produkció: Férjek és feleségek - próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Nagy Dániel Viktor, Járó Zsuzsa / Orlai Produkció: Férjek és feleségek – próba / Fotó: Pénzes Kristóf

“Azt hiszem, hogy sajnos mindenkinek érthető lesz. Másról sem hallani tulajdonképpen, mint erről a problémáról: miért megyünk szét, miért nem működik, miért csalt meg…? Egy-két New York-i utcanév biztosan kiszalad majd a szánkon, de ez az a történet, amit nem is kell annyira modernizálni, vagy ide helyezni Magyarországra, mert bárhol vagyunk a világban, 1990-ben, vagy 2018-ban, ezek a kapcsolati játszmák mindig így játszódnak le” – mondta Ötvös András.

Ötvös András, Gombó Viola Lotti / Orlai Produkció: Férjek és feleségek - próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Ötvös András, Gombó Viola Lotti / Orlai Produkció: Férjek és feleségek – próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Szabó Máté rendező a Férjek és feleségekről:

“Woody Allen 1992-es filmje egyszerű történeten alapul, két baráti házaspárról szól. Jack és Sally egy vendégségben bejelenti, hogy elválnak, és ez kisebb sokkot okoz a barátaiknak, Judynak és Gabe-nek. A nagy megrázkódtatás az ő házasságukra is kihat, kiderül, hogy az ő viszonyuk is megromlott már, de erre csak most kezdenek rájönni. A látszólagos harmónia és a „magasan kvalifikált”, kulturált viselkedés mögött kibeszéletlen titkok vannak. Míg Jack és Sally felszabadultan beleveti magát az életbe, új embereket ismer meg, addig Gabe és Judy kapcsolatában a felszín alatt komoly változás történik. A Férjek és feleségek mindannyiunk számára ismerős helyzetekben gazdag, a lényeget megragadó, nagyon szellemes és tartalmas műve Woody Allennek. Zöldi Gergely adaptációja a film, illetve a forgatókönyv alapján készült. Vannak bizonyos mondatok, amelyeket a forgatás alatt improvizáltak a színészek, de ezekből kevés van, mert Woody Allenre jellemzően a film nagyon pontosan követi a forgatókönyvet.

Orlai Produkció: Férjek és feleségek - próba / Fotó: Pénzes Kristóf

Orlai Produkció: Férjek és feleségek – próba / Fotó: Pénzes Kristóf

(…) Woody Allen – a szüleim révén – régóta lényegi része az életemnek. A Férjek és feleségeket a megjelenésével egy időben, gyerekkoromban láttam először, és rendkívül erősen hatott rám. Fiatalon sok mindent hamarabb elmondott nekem, mint hogy megtapasztaltam volna. Nagyon közel áll hozzám a Woody Allen-i önreflektív, túlzottan, kicsit antiszociálisan önironikus gondolkodás, és örülök, hogy rajta keresztül kommunikálhatok. Ez a filmje többek között arról híres, hogy az operatőr, Carlo Di Palma az addigi filmes hagyományok és szabályok ellen dolgozott: kifejezetten „koszos”, zaklatott, neurotikus a kameramozgás, a szereplők néha ki is mennek a képből, aztán visszajönnek. A mondandó át akart törni a formai kereteken. Nem a technikával, a beállításokkal, a képminőséggel, a világítással akarták megragadni a nézőt, hanem a történettel. Olyan, mintha kilesnénk, kihallgatnánk a szereplőket, rajtakapnánk őket valamin. Ez a fajta jelenetvezetés teljesen új volt, Allen és Palma találta ki. Az ő gondolkodásmódjuk volt a fejemben, amikor próbálni kezdtünk: hagyjuk, hogy hasson ránk a mondanivaló, és használjuk a film inspirációját, engedjük szabadjára a fantáziánkat! Megengedhető a szabályok megszegése, belefér az előadásba bizonyos fajta szemtelenség. Persze kérdés, hogy ez hogyan valósulhat meg a színházban, ahol sok tekintetben kötöttek a formák. A próbákon a színészekkel közösen erre keressük a választ. Remek csapat, öröm velük dolgozni.”

 
 

Kapcsolódó anyagok