“Minden karakternél a szöveg a kiindulópont” – Villáminterjú Vida Péterrel

2019 február 01. péntek, 7:44

Vida Péter a Thália Színház közönségének egyik kedvence, aki számára a 2018-as évben bemutatott vígjátékok „komolyabb” karaktereket hoztak…

Vida Péter és Nagy Viktor / Thália Színház: Legyen férfi, Monsieur Pignon!

Vida Péter és Nagy Viktor / Thália Színház: Legyen férfi, Monsieur Pignon!

Több darabban – például a Boeing, Boeingben, A hőstenorban vagy A főnök meg én meg a főnökben – egy szerethető, szerencsés balfácánt játszol, aki csak úszik az árral. A 2018-as bemutatók – Legyen férfi, Monsieur Pignon! és Bolha a fülbe – viszont két olyan figurát hoztak, akik logikusan gondolkodó, reálisan cselekvő, következetes emberek…
– Pontosan így van, a két karakter mégis ég és föld. A Bolha a fülbe című darabban megformált dr. Finache nem alakítója a cselekménynek. Szembesül a helyzetekkel, elfogadja a realitást, amivel találkozik, és ahhoz próbál idomulni, legjobb szakmai tudásának és emberségének megfelelően. Ő bemegy az elnökhöz a biztosítási ügyek miatt, intézi a dolgát, nincs titkolnivalója, nincs bűne, nem csal meg senkit. Egy magányos ember, aki a kis liezonjait (szerelmi kapcsolat) bonyolítja a Hotel Numerában. De nem tudja, hogy Chandebise és Poche – akik a megtévesztésig hasonlítanak egymásra – folyamatosan helyet cserélnek, csak azt látja, hogy az eddig általa tisztelt munkatársa az alkoholizmus tipikus jeleit mutatja – ennek megfelelően cselekszik. És csak a végén szembesül azzal, hogy ez két különböző ember volt.

És a másik szerep?
– Finache-sal ellentétben Guillaume a Legyen férfi, Monsieur Pignonban az egész történet egyik katalizátora. A darab legelején a Gubás Gabi által megformált karakterrel, Mabelle-lel közösen próbálnak tenni valamit – ahogyan a szövegben is van: „…seggfejtelenítési vonatkozásban” – a Szabó Győző által játszott Santinivel. Ha ez nem lenne, az egész spirál nem indulna be. Egy szimpla munkahelyi ugratás, hogy Guillaume arra próbálja rávezetni Santinit, hogy legyen kedvesebb Pignonnal – akiről kiderült, hogy meleg –, mutassa meg, hogy nem durva és nem homofób. Guillaume egy őszinte és okos ember, nem akar rosszat, nem gondolja, hogy ez az egyszerű kis pimf szívatás odáig fajul, hogy Santinit végül elmegyógyintézetbe viszik…

De ezzel a bizarr helyzettel, amiből kiderül Pignonról, hogy meleg, csak ő tud mit kezdeni, csak ő viselkedik természetesen…
– Igen, természetesen viselkedik, mert előítélet-mentes, kiváló szakember – legalábbis a mi értelmezésünkben. Ennek megfelelően próbálja szem előtt tartani a cég érdekeit is. Ezért találja ki azt is, hogy ha kiderült Pignonról, ami kiderült, akkor – a helyén kezelve – őt tegyék a kamionra a melegfelvonuláson… És ebben őt a legjobb szándék vezérli, nincs semmilyen hátsó gondolata, alantas érve. Egy lavinát indít el a nem alaptalan, általa teljesen jogosnak tartott pedagógiai célzatú kis megtréfálás, de az irányítás – szerencsétlen módon – kicsúszik a kezéből. Santini teljesen rágörcsöl a Pignon iránti „barátságának” demonstrálására… de ez egy vígjáték, ezért végül minden a helyére kerül.

Szabó Győző és Vida Péter / Thália Színház: Legyen férfi, Monsieur Pignon!

Szabó Győző és Vida Péter / Thália Színház: Legyen férfi, Monsieur Pignon!

Hogyan kezdesz hozzá egy-egy karakter felépítéséhez?
– Azt gondolom színészként – és talán rendezőként is, tapasztalatból mondhatom –, akár van az embernek előképe, akár nincs, minden karakternél a szöveg a kiindulópont. Ami le van írva, az a mérvadó, azt kell visszabontani, hogy abból mi következik. Gondoljunk erre a két figurára, akikről szó volt. Ugye ezek nem olyan látványos karakterek, mint mondjuk A főnök meg én meg a főnökben a pizzafutár, amit emlegettél. A Boeing, Boeingben lévő fiatalember sem látványos, mert bejön, és csak van. Csakhogy ennek a teljesen szimpla létezésnek stimmelnie kell… A Bouzin figura is ilyen – akármilyen elrajzolt – a Rövid a pórázban, mert ő is csak van, de egy nyomakodó, kullancsszerű karakter. És ennek a külsődlegességei is csak abból fakadhatnak, hogy a leírt szövegei mit sejtetnek. Milyen ember? Őszinte a mosolya? Meg kell próbálni megfejteni a leírtak alapján. Ezután lehet ráhúzni egy tapasztalatot, egy ötletet, egy figurát, régi ismerőst, vagy bárhonnan bekattanó dolgot. Az ember persze magából dolgozik mindig, de a lényeg a szöveg, és nekünk az a kutyakötelességünk, hogy azt fejtsük fel. A szerepépítés csakis innen indulhat ki.

Februárban kezdjük próbálni A kulcslyukon át című Orton-darabot. Match őrmestert fogod játszani.
– Igen! Egyelőre arról még semmit nem tudok mondani, de nagyon várom a Fehér Balázs Benővel való közös munkát – ő fogja rendezni.

Thália Színház