Újszerű kultúrafinanszírozási modell a TRIP csapatától

2019 február 26. kedd, 14:47

Nem kisebb célt tűzött ki maga elé a TRIP csapata, minthogy oly módon szeretnék megreformálni a kultúrafinanszírozást, hogy az a magánszemélyek számára is kifizetődő legyen, emellett közelebb is hozza őket a színházhoz. A KultKlub tesztüzeme az április 17-i Tizenkét szék bemutatóval indul, ez ugyanis az első olyan projekt, amit “részvényesként” támogatni lehet.

Magács László / fotó: Kiss Zsuzsanna

Nyugat-Európában és Amerikában már régi gyakorlat, hogy magánszemélyek anyagi támogatásával valósulnak meg előadó-művészeti projektek. A TRIP csapata ennél messzebbre tekint, nemcsak pénzt kérnek, hanem részvételt is, és cserébe a közösen gondolkodó felelősségteljesebb, de egyben élményekkel teli szerepét is felajánlják. “Nem a társadalmi felelősségvállalásban hiszek, hanem az egyéniben” – vallja Magács László, a TRIP alapítója, aki csapatával a gondolatból kiindulva dolgozta ki az újszerű kultúrafinanszírozási lehetőséget. “Olyan magánszemélyeket keresünk, akik nem csupán támogatást adnak, hanem befektetési lehetőség után kutatnak, emellett akár arra is nyitottak, hogy részesei legyenek a színházi folyamatoknak. Ma már ugyanis nem kell, hogy ami a színpadon történik, az elérhetetlen távolságban legyen a nézőktől.” Míg a legtöbb esetben a támogató külső szemlélődő marad, addig a TRIP modelljében részese lehet a megvalósítási folyamatnak – legyen szó olvasó- vagy állító próbáról, díszlet és jelmez elfogadásról, hangfelvételről vagy zártkörű főpróbáról –, sikeres projekt esetén nyereséget könyvelhet el, kiveheti vagy tovább forgathatja a pénzét. Az együttműködés tehát folyamatos döntések sorozata, így válik a “részvényes” színházcsinálóvá ahelyett, hogy egyszeri támogatást nyújtana viszonzás és tét nélkül.

“A célunk az, hogy a “kulturális részvény” egy teljes új fogalom legyen, és senki számára se legyen megtévesztő. Fontos, hogy a “részvényesek” nem egy szervezet működésébe szállnak be, hanem pontosan meghatározott jogi keretek között olyan projektek finanszírozásába, melyek elkülönített költségvetéssel rendelkeznek” – teszi hozzá Petrik Alexandra, a TRIP gazdasági vezetője. Az első ilyen módon is finanszírozott előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal koprodukcióban megvalósuló, Ilf/Petrov: Tizenkét szék (1928) című szatirikus regénye alapján készült koncertszínház. A darab létrehozási költsége nettó 16.000.000 Ft. Ebben a projektben 20 darab 300.000 Ft értékű kulturális részvényt bocsátanak ki, összesen 6.000.000 Ft értékben, ezzel akár 37,5%-ban külső forrásból finanszírozva azt. Ennél a konstrukciónál egy-egy 300 ezer forintért megszerzett részvény 1,875 százalékos tulajdonrészt testesít majd meg. A Tizenkét szék alkotói is ösztönzők lehetnek a befektetők számára, hiszen többek között Závada Péter, Láng Annamária, Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Rába Roland alkotja a csapatot. Az előadást a TRIP Hajó után nagyobb színpadokra is ki szeretnék ajánlani, ha ez megvalósul, a befektetett összeg a jegyértékesítési díjakból és az előadásdíjakból nemcsak visszajöhet, de nyereséget is produkálhat.

A tervek szerint a bemutató után félévente összesítik a létrehozási és a játszási költségeket, valamint a már lejátszott előadások bevételeit, majd újra meghatározzák a részvények értékét. A befektetők később arra is jogot kapnak, hogy a TRIP vezetője által prezentált projekttervekből kiválaszthassák a következő bemutatót, ezzel befolyásolhassák a hosszútávú stratégiát.

A TRIP csapata emellett létre kíván hozni egy KultKlub nevezetű támogatói közösséget is, melyhez éves tagsági díjért csatlakozhatnak a kultúra kedvelők. Azok a befektetők, akik “részvényt” vásárolnak, automatikusan tagjai lesznek a klubnak.

További információ, részletes üzleti terv itt: https://tripart.hu/hu/statikus/kultklub

lf/Petrov – Ratkóczi/Závada: Tizenkét szék

Szereplők: Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós, Rába Roland, Láng Annamária, Bodóczy Zoltán
Közreműködik: Ratkóczi Huba – gitár, Kolozsi Péter – basszusgitár, Oláh Bence – billentyűs hangszerek, Porteleki Áron – dob

Szöveg: Vecsei H. Miklós / Dalszöveg: Závada Péter / Zene: Ratkóczi Huba

Dramaturg: Divinyi Réka / Díszlet: Bartos Letícia / Jelmez: Nagy Fruzsina

A rendező munkatársa: Kónya Klára / Rendező: Magács László