‘Robert Louis Stevenson a steampunkban’ – Villáminterjú Halasi Dániellel A Kincses Szigetről

2019 november 05. kedd, 6:00

Robert Louis Stevenson azonos című regénye és élete nyomán készül musical ősbemutató a Magyar Színházban. Az alábbiakban Halasi Dániel rendezővel olvashatnak interjút arról, milyen musical készül és hogy lesz-e benne projektor, lézer, szárazjég.

Halasi Dániel / fotó: Juhász Éva 

Mi a Kincses Szigetben a legnagyobb buli a számodra?

Grandiózus.

Ilyennel még nem volt dolgod?

Nem. Sokszereplőssel már igen, de ekkor gépezettel még soha.

Akkor komoly kihívás, hogy ne takarja el a látvány a színházat?

Engem nagyon érdekel a darab mélysége akkor is, ha erre azt fogod mondani most, hogy de hát ez egy musical. Igen tudom, de mégis több van benne és az engem érdekel. Izgat ez a színészi csiki-csuki játék is, mert mindenki két szerepet játszik. Egyet a regény keletkezésének pillanatában, egyet meg a regény történetének idején. Tetszik, ahogy a játszók az egyik szerepből kiugranak, és már zuhannak is a másikba jóformán átmenet nélkül. Fontos, hogy ez a színészeknek biztonságos legyen és kreatív, a történetvezetésben pedig követhető.

Készül A Kincses sziget – fotó: Juhász Éva 

Nyilván a tervezőn is múlik.

Yvette (Kovács Yvette Alida – jelmeztervező) az első pillanattól partner volt ebben, hogy pontosan látható legyen a színészek játszotta két figura megjelenésében a 100 év korkülönbség. Nem aprózzuk. Korabeli ruhák lesznek, és nem túlzok azzal, hogy nagyjából 200 jelmez készül. A vizuális világot a „steampunk” felé visszük el, ami ugye a neoviktoriánus kor keresztezése az iparosodás kellékeivel.

Ugye. Szóval grandiózus lesz. A díszlet is?

Igen. Eleve nálunk adott a forgószínpad, ráadásul kétoldalt beépítjük a nézőtér egy részét, és a színházterem minden zugát használni fogjuk. A légteret is, bizony.

A műszaktól, a színészektől különös felkészülést igényel már a próbafolyamat is, de mit igényel tőled?

Keménységet, határozottságot. Munkaszervezésben, logisztikában jó voltam eddig is. Amúgy a szívem szerint a színészekkel, a karakterekkel, a helyzetekkel foglakoznék inkább, de az eddigi próbák nyolcvan százalékát a technikai részletek merítették ki, amibe már a koreográfia és a „mindenmozog” lebonyolítása is benne van. Nincs sok időnk.

Halasi Dániel / fotó: Juhász Éva 

Ősbemutató lesz itthon, de vajon utánanéztél milyen volt a Kincses Sziget másutt?

Kaptam a szerzőktől egy DVD-t. Kisebb szereplő gárdával állították ki egy jóval kisebb színpadra. Jó előadás, de nekünk most módunk van lényegesen nagyobb léptékben gondolkodni.

Tudom, grandiózus?

Az, és ha már lehetőségünk van rá látványosra csináljuk a legjobb tudásunk szerint. Mindeközben nekem nagyon fontos, hogy a színész legyen mégis a középpontban és a nagy gépezet ne vonja el a figyelmet a lelki folyamatokról. Fontos a látvány, az illúzió, a zene, a koreográfia, a sok szereplő, de a színésznél és az ő mikro-történeténél alig van fontosabb. Ez és a hatalmas szerkezet együtt adja majd meg az élményt. Remélem – ha kevés is – jut időm mindenre.

Projektor? Lézer? Szárazjég?

Minden.

Halasi Dániel, Kovács Yvette Alida / fotó: Juhász Éva 

Kaland? Kockázat? Izgalom?

Garantált. A kincs és a sziget miatt amúgy is mindenki a Karib tenger kalózaira gondol, és ehhez jön a mi történetünk, ahol az igazi ármány és cselszövés miatt a néző egy ideig nem is tudja pontosan, hogy a jó vagy a rossz oldalon áll. Szóval az a nagy hajó, amelyik a nézőket a Kincses Szigetre viszi rendesen meg fogja őket hintáztatni. Lehet kapaszkodni és élvezni a hullámokat.

Szerző: sándorerzsi

Magyar Színház