“Előbb a has jön, aztán a morál” – Készül a Koldusopera Budaörsön

2019 november 06. szerda, 17:47

Kurt Weill és Bertolt Brecht darabját december 21-én mutatja be a Budaörsi Latinovits Színház Fehér Balázs Benő rendezésében.

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

A budaörsi színház ajánlója:

„Hölgyeim és uraim! Önök most egy operát fognak látni. És mivel ez az opera úgy lett kitalálva, ahogy azt a koldusok elképzelik, illetve mivel olyan olcsónak kellett lennie, hogy még a koldusok is megfizethessék, a címe: Koldusopera.”

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

A Dreigroschenoper ősváltozata, John Gay 1728-as zenés balladákkal teletűzdelt műve valószínűleg minden idők első musicalje. A szerző a kor vezető politikusainak állított benne emlékművet, olyant, hogy nem köszönték meg. Nem is nagyon volt miért: Gay The Beggar’s Operájának szereplői a kor néhány valóságos eseményének, illetve szereplőjének állítanak örök emléket, azt állítva róluk, hogy nem csak a kiváltói, de haszonélvezői is a kor legendás nyomorának, és e legendás nyomor köré szervezett közintézményeknek.

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

Ugyanígy járt el pontosan kétszáz évvel később Bertolt Brecht is: 1928-ban, a Weimari Köztársaság fénykorában – mely fénykor, mint később kiderült, a bukás előszobája volt. Nekirontott mindenkinek, gazdagnak, szegények, a törvényen kívülieknek és a törvény őreinek egyaránt. De megkapták tőle a magukét a nők és a férfiak, ezek az egymás húsára ácsingózó izgága javíthatatlanok is. A világraszóló sikert Kurt Weill egy új zenés műfaj megteremtésével, Brecht egy új színpadi formával és az éles társadalomkritikával indokolta.

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

A Koldusopera megírásakor mindössze harminc éves, de szemtelenül nagyképű Bertolt Brecht valóban radikálisan újat állított előadásaival. A színészeinek azt mondta: Mutassátok meg, hogy megmutattok!A nézőinek pedig azt: Ne vágjátok már ezt a romantikus képet! Nehéz is lenne túlromantizálni, amikor Bicska Maxi, London sztár-bűnözője a függöny elé lép, és így énekel az öltönyös nagyérdeműnek:

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

Ne mondd nekünk, hogy szép a tisztes élet,
És minden gazság elkerülhető:
Mit ér a szó, ha nincs hasunkban étek,
Előbb zabáljunk, mert ez itt a fő.
Mi jók legyünk, ti jóllakottak – ez derék,
De értse végre minden jómadár,
Mert ezt már csűrni és csavarni dőreség:
Előbb a has jön, aztán a morál.

Budaörsi Latinovits Színház / Koldusopera olvasópróba / Fotó: Borovi Dániel

Szereplők: Brasch Bence, Ilyés Róbert, Takács Katalin, Kurta Niké, Chován Gábor, Bohoczki Sára, Spolarics Andrea, Böröndi Bence.

Dramaturg: Bíró Bence. Díszlettervező: Devich Botond. Jelmeztervező: Szakos Kriszta. Világítás: Kehi Richárd. Zenei vezető: Dargay Marcell. Koreográfus: Widder Kristóf. A rendező munkatársa: Barnet Mónika. Rendező: Fehér Balázs Benő.