Egy tánc és más semmi? – A színházi koreográfiáról beszélget Bodor Johanna, Horváth Csaba és Juronics Tamás

2020 január 24. péntek, 8:32

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság beszélgetéssorozatában január 28-án a színházi mozgásról és koreográfiáról beszélgetnek a Katona előcsarnokában Bodor Johannával, Horváth Csabával és Juronics Tamással.

A szervezők ajánlója:

Hol a koreográfus helye a színházi előadás hierarchiájában? „Sokat küzdöttem, hogy meghallják ezt a szakmát. Kell is, hiszen egy olyan világ ez, amelyről sok téveszme kering” – nyilatkozta egy alkalommal Bodor Johanna. Vajon mik ezek a téveszmék, és mi az oka annak, hogy keringenek?

Három sokoldalú alkotóval beszélgetünk, akiknek a táncnyelvek tekintetében is poliglottnak kell lenni, hiszen minden esetben az adott produkcióhoz, a rendezői kérésekhez kell alkalmazkodni. Hogyan dolgozik egy koreográfus akkor, ha egy produkcióban nem a saját mozgásszínházi nyelvét használja?

Bodor Johanna a klasszikus balettből indult, majd a Győri és a Szegedi Balettben eltöltött évek után az egyik legkeresettebb színházi koreográfussá vált, aki rendkívül széles műfaji skálán, a legkisebb és a legnagyobb hazai és külföldi színpadokon, prózai és zenés előadásokban is dolgozik. Milyen emberi és szakmai rugalmasság szükséges ehhez?

Horváth Csaba és Juronics Tamás a néptáncból indult, a kortárs tánc más-más útjára lépett. Társulataik, a Forte, illetve a Szegedi Kortárs Balett markánsan felismerhető mozgásvilágot képviselnek. Mindketten dolgoznak saját társulataikkal, de nevüket más színházakban is megtaláljuk a színlapon rendezőként vagy koreográfusként. De vajon mennyiben más egy alkalmazott koreográfia megalkotása, mint egy önálló előadásé, és tekinthető-e önálló műfajnak?

„Egészen más szavakat ért meg egy színész és egy táncos, más a gondolkodásuk, teljesen más úton jutnak el oda, hogy készen legyenek egy szereppel, és egészen más követelményrendszerük van. Régebben nehézséget okozott szót értenem a színészekkel, mert más szakzsargont használok és más irányú a gondolkodásom. Ma meg épp ellenkezőleg: a táncosokkal beszélek néha úgy, mint a színészekkel” – fogalmazott Juronics Tamás tapasztalatairól, és ezt a kérdést január 28-án tovább fogjuk boncolgatni.

A beszélgetést – amelynek helyszíne szokás szerint a Katona József Színház előcsarnoka, kezdési időpontja pedig 17 óra – Seres Gerda vezeti. A program továbbra is ingyenes, támogatói az NKA és az MMA.