Keresztes Tamás és az Egy őrült naplója nyitja a tatabányai MOST FESZT-et

2017 március 14. kedd, 13:43

Március 22-én, 19 órakor a Katona József Színház, a FÜGE, az Orlai Produkciós Iroda és a szegedi MASZK Egyesület közös előadásával indul a tatabányai MOST FESZT versenyprogramja a színházteremben.


Ajánló a darab elé:              

Gogol Egy örült naplója című „pétervári elbeszélését” állította színpadra Bodó Viktor 2016 tavaszán monodráma formájában. A történet főszereplőjét, a szemünk láttára a realitásérzékét folyamatosan vesztő, vagy már eleve labilis valóságérzékelésű hivatalnokot Keresztes Tamás játssza, aki nem először kap főszerepet Bodó-előadásban, rá épült a Katona József Színházbeli híres Ledarálnakeltűntem is, amely érdekes párhuzamként szintén egy kiszolgáltatott kisember kényszerű ámokfutását mutatta be. Az Egy őrült naplója új változatának szövegkönyve több fordítás és az eredeti orosz példány összevetésével készül. Keresztes Tamás mellett az előadás másik fontos „szereplője”, a környezetet és atmoszférát megteremtő loop lesz, amelynek segítségével élőben születik meg az előadás zenéje. Mi vagyunk őrültek, vagy a világ őrült meg körülöttünk? – erről is szól Gogol 1834-ben játszódó története, és a kérdés most is ugyanolyan aktuális.

Egy őrült naplója / Fotó: Dömölky Dániel

Kritikus szemmel az előadásról:

“Keresztes valósággal belebújik Popriscsin alakjába, és ez a viharvert, legendák által is hordott kabát tökéletesen illik rá. Felsorolni is képtelenség, hány arcát mutatja ebben a másfél órában, és persze nem a mennyiségtől, hanem a minőségtől válik bravúrossá az, amit csinál. Van, hogy chaplini ügyefogyottsággal csetlik-botlik, máskor maga a csinovnyik iskolapéldája, aki pedagógusi hevülettel ostorozza azokat, akik nem értik őt. Popriscsin nem csupán nem meri átlépni a kitűzött határokat, de ami ennél sokkal rosszabb, eszébe sem jut megkérdőjelezni azokat. Vannak ilyen fickók: ő is folyton megfigyel, mindent rögzít, és a tengernyi adatból egyrészt (nem) létező összefüggéseket olvas ki, másrészt addig hajtogatja őket, míg tökéletesen nem illenek a labirintusszerű kirakósjátékba. Sokat nevetünk a bemutatón, aztán a második előadáson valahogy mélyebb, sötétebb, sűrűbb lesz az anyag. A folyton magasra vágyó, de annyira szerencsétlen, hogy még a zuhanás élményéből sem részesülni tudó kisember sorsa fölött inkább zokogni kellene” – írta a Revizor kritikájában Jászay Tamás. 

 

“Keresztes másfél órán át tartja fönn a feszültséget, s mutatja be a lebegést, a bizonytalanságot, a határok szétolvadását testben és lélekben. Sosem tudni, hogy mikor beszél valóságos történeteket, s mikor fantáziál vagy képzelődik. Realistán szöszmötöl, őrületben tombol, kivetkőzik magából, azaz napvilágra hozza személyiségének legrejtettebb dimenzióit, a fájdalmakat, az apró örömöket, az elfojtásokat, a bolondozásokat, az istenüléseket, a gerjesztett játékokat. Keresztes zuhatagos színészi villódzásaira, ha lehet ilyet mondani, Bodó rátesz még egy lapáttal (sok lapáttal), de hát ez nem meglepő, láthatólag félszavakból értik egymást, és gondolom, nemcsak a Ledarálnakeltűntem óta.” – fogalmazott az ART7 kritikájában Kovács Dezső.

Egy őrült naplója / Fotó: Dömölky Dániel

szereplők: Axentyij Ivanovics Popriscsin / Keresztes Tamás
dramaturg: Róbert Juli
asszisztens: Szakács Zsuzsi
rendező: Bodó Viktor
díszlet: Keresztes Tamás
grafika: Nagy Gergő
szakértő: dr. Zalka Zsolt
producer: Orlai Tibor
Külön köszönet: Juhász Nóra, Kákonyi Árpád, Szalai József, Szarvas Dávid

Az előadás a MOST FESZT oldalán.

Online jegyvásárlás itt lehetséges.

 

 
 

Kapcsolódó anyagok