A Jadviga párnájával indul a POSZT versenyprogramja

2017 május 03. szerda, 13:56

Június 8-án látható a Jadviga párnája a Csokonai Színház előadásában a Pécsi Országos Színházi Találkozón.

Ajánló a darab elé:

A Jadviga párnája megrendítő napló. Három szerző által több mint hatvan év alatt lejegyzett szövevényes családtörténet, mely a XX. század történelmének viharaiban teljesedik ki, és zárul le örökre.

A Jadviga párnája időtlen dialógus. Osztatní András és Palkovics Mária Jadviga házasságának letaglózó története. Két ember elhallgatásokra és távolságtartásra épülő kapcsolatának meséje, akik egy könyvecske lapjain vallanak egymásnak az elmúlt idő áthatolhatatlan falán keresztül. A lapokat végül – számos megjegyzéssel kiegészítve – egy harmadik naplóíró szerkeszti szomorú párbeszéddé.

Jámbor József, Kiss Gergely Máté / Csokonai Színház: Jadviga párnája / Fotó: Máthé András

Jámbor József, Kiss Gergely Máté / Csokonai Színház: Jadviga párnája / Fotó: Máthé András

A Jadviga párnája a lélek faggatása. Az emberi psziché rejtett tereinek feltérképezésére tett nagyszabású kísérlet. A romlás, az elidegenedés, a felszámolódás krónikája. Lelket és testet gyötrő és gyönyörködtető belső utazás. A szélsőséges, ép ésszel felfoghatatlan kötődések analízise.

A Jadviga párnája részletekbe menően pontos korrajz. Egy többségében szlovákok lakta, délkelet-magyarországi falu zártságában is sokszínű közösségének széthullás-története az első világháború utáni felfordulásban, a zavargások, a vörösterror, a román megszállás, Trianon káoszában.

A Jadviga párnája nyelvi remeklés. Olykor líraian gyönyörű, olykor szikár és tárgyilagos. Három ember különböző stílusban írott, egymásba fonódó önvallomása, mely egy teljesen új adaptációban, a belső monológok, az elbeszélés és a megjelenítés folyamatos, szétszálazhatatlan szövedékében bontakozik ki.

Alkotók a Jadviga párnájáról:

„Önmagában véve nagyon megrendítő, hogy két ember, akik úgy töltenek el egymás mellett éveket házastársként, hogy soha igazán egymás lelkébe nem tudnak behatolni, soha igazán megmutatni önmagukat és a másikat nem képesek, egy naplókönyvön keresztül tárják fel a másik előtt titkaikat, lelki vívódásaikat, igazi énjüket. Szavakba burkolóznak, de ezek a szavak nem idejében érkeznek. Vagy azért, mert akinek íródnak, még nem olvashatja őket, vagy azért, mert már nem tudja olvasni. Ez olyan fájdalmas és bosszantó, hogy az ember beleremeg… Szavakba csomagolt érzelem, szavakba csomagolt keserűség, szavakba csomagolt kapcsolat ez, de a szavak mellé nem a megfelelő időben társulnak a könnyek, a mosolyok, a gesztusok, a megnyilvánulások. …Vajon hányan vannak, vagyunk a világban, akik a naplónkkal beszélgetünk inkább, és elmegyünk a mellettünk élők mellett, mert képtelenek vagyunk felvállalni magunkat, a gyengeségeinket, a hibáinkat vagy a frusztrációinkat? Képtelenek vagyunk kitárulkozni, még szépen belehalni sem tudunk egy szerelembe…” – mondta Mezei Kinga rendező.

Sárközi-Nagy, Papp István / Csokonai Színház: Jadviga párnája / Fotó: Máthé András

Sárközi-Nagy, Papp István / Csokonai Színház: Jadviga párnája / Fotó: Máthé András

Sárközi-Nagy Ilona az Orlando után újból egy összetett személyiség megformálásra vállalkozott: „Nehéz volt elkezdenem a történettel foglalkozni. Jadvigának ugyanis vannak olyan tulajdonságai, amelyek ha nem is egy az egyben, de nagyon hasonlítanak a személyiségem nem feltétlen szimpatikus oldalára, és ezért küzdelmesebb szembenézni velük. Voltak tehát olyan helyzetek, amelyeket ilyen értelemben nagyon ismerősnek éreztem, ezért eltoltam magamtól a történetet, főleg Jadvigát. Nem tudom mi a személyisége titka. Lehet, hogy ha megfejtenénk, akkor már kiüresedne, egy átlagos nővé válna, de így, hogy körül lengi ez a titok, (amit lehet, hogy ő maga sem ismer, csak valami dolgozik benne), Ondris is ezt a megfoghatatlanságot érzi, azt, hogy sosem tudja elérni.

Kritikus szemmel az előadásról:

„Az ágy közös / A párna nem” — sommázták nem egyszer Pilinszky János Életfogytiglanjának soraival Závada Pál 1997-es regényét, aminél majd’ két évtized távlatából sem lehetne találóbban összefoglalni Osztatní András és Palkovits Mária Jadviga házasságát. Ez a boldogtalan frigy és a közben kialakuló szerelmi háromszög adja Mezei Kinga rendezésének a gerincét. Nagy érzelmek jelennek meg a színen, de minden tele van csalással és öncsalással, elfojtással és kimondatlansággal, ami eleve magában hordozza a boldogtalanságot és a pusztulástörténetet, következésképpen pedig egy család (az Osztatní szlovákul azt jelenti: utolsó, maradék) utolsó ágának kihalását. (műút.hu)

ZÁVADA PÁL: JADVIGA PÁRNÁJA

A Csokonai Nemzeti Színház előadása
Színpadi adaptáció: Góli Kornélia

Jadviga: Sárközi-Nagy Ilona     Ondris: Kiss Gergely Máté
Miso: Galló Ernő m. v.         Mamovka: Oláh Zsuzsa
Franci: Papp István          Anci: Varga Klári
Bacovszky tiszteletes: Jámbor József
Buchbinder Miki: Kránicz Richárd e. h.
Rosza Pali: Kovács András e. h.
Szilágyi csendőrkapitány: Molnár Endre
Zelenák: Steuer Tibor
Lányok, asszonyok: Nánási Brigitta m. v., Papp Anna, Till Zsanett, Varga Krisztina

Koreográfus: Katona Gábor    //    Koreográfus asszisztens: Laczó Zsuzsa
Dramaturg: Oláh Tamás     //    Díszlettervező: Ondraschek Péter
Jelmeztervező: Bodor Kata    //   Ügyelő: Kató Anikó
Súgó: Dihen Viktória    //     Rendezőasszisztens: Homonna Nóra
Zeneszerző: Mezei Szilárd     //     Rendező: Mezei Kinga

JEGYET ITT VÁLTHAT AZ ELŐADÁSRA!

 
 

Kapcsolódó anyagok