Hirtling István: “A színház soha nem fogja elveszíteni a vonzerejét”

2017 augusztus 06. vasárnap, 8:05

Idén III. Béla koronázási szertartását és életét viszi színre Szikora János Székesfehérváron. Augusztus 18-án és 19-én mutatják be a Koronázási szertartásjátékot, amelyben a díszletek mellett a zene is a bizánci és a keresztény kultúrát ötvözi. Az előadás főszereplőjét, Hirtling Istvánt kérdezte a Pesti Műsor.

Annak kapcsán, hogy a királyszerepek időről időre megtalálják – a Kerényi Imre által rendezett 1985-ös István, a királyban Istvánt alakította, de bújt már V. László, János király, II. és IV. Henrik bőrébe is. “Engem mindig a nagy ikonok mögött rejlő emberi tartalmak érdekeltek, szeretek a személyességen keresztül közelíteni a figurákhoz. III. Béla királyunk uralkodásának 24 éve alatt a középkori Európa egyik leggazdagabb, legstabilabb államát hozta létre, ezért is viseli az idei szertartásjáték “Az aranykor trónusán” alcímet. Szerencsére egyre több írásos emlék kerül elő, egyre több az alapanyag, amiből kimazsolázhatjuk az izgalmas mozzanatokat. Példaértékű, ahogyan külföldről való hazatérése után megbirkózott az ellene szőtt összeesküvésekkel, ahogy Bizáncban szerzett tapasztalatait kamatoztatva felvirágoztatta a gazdaságot és a kultúrát, normalizálta a központi hatalmat, közös mederbe próbálta terelni az érdekeket, általánossá tette az írásbeliséget. Sikeres külpolitikájának köszönhetően pedig a királyság területe is gyarapodott” – számolt be a színész.

Fekete Péter és Hirtling István a Koronázási Szertartásjáték sajtótájékoztatóján / Fotó: Színház.org

Fekete Péter és Hirtling István a Koronázási Szertartásjáték sajtótájékoztatóján / Fotó: Tóth Berta, Színház.org

“A színház a közösségi élmény megélése miatt soha nem fogja elveszíteni a vonzerejét, jelentőségét. Hasonlóan izgalmas drukkélményt képes nyújtani, mint egy tömegeket megmozgató sportesemény. A néző rendszerint úgy ül be egy előadásra, hogy már tudja, miről szól az adott történet, mégis kíváncsi arra, hogy a szereplők hogyan jutnak el a megoldáshoz, milyen kanyargós út vezet a drámai végkifejletig. Ez a várakozás teszi lehetővé a színház számára, hogy időről időre megújuljon, s hogy a nézőket szembesítse a múltbéli eseményekkel. Ez utóbbi különösen fontos, ugyanis sajnos az emberiségnek van egy rossz tulajdonsága: nem tanul a hibáiból, s nem veszi észre, hogy kizárólag akkor járhat jól egy ország, egy társadalom és az egyén, ha kellő figyelemmel és óvatossággal szemléli a múltját annak érdekében, hogy létezni tudjon a jelenben, s lehessen jövőképe is” – tette hozzá Hirtling István.

A jövő évadban, a székesfehérvári színházban, Jon Fosse Halál Thébában című görög drámatrilógiájában Kreón szerepét is magára ölti, Horváth Csaba rendezésében. “Izgatottan várom a próbákat, kíváncsi vagyok, hogy Csaba egyedi színházi látásmódjának és mozgásszínházi világának köszönhetően milyen előadás kerekedik” – mondta el a darab kapcsán a színész, aki a Pinceszínházban Kőváry Katalin rendezővel egy különleges Márai-bemutatóra is készül a kevéssé ismert Varázs című darabból, illetve a Játékszínben február óta sikerrel futó Életrevalókban is láthatjuk majd (rendező: Horgas Ádám).

A kérdésre, nem jelentett-e nyomást, hogy egy világszinten sikeres filmalkotást vittek színre, úgy válaszolt: “Eleinte igen, de a film alapjául szolgáló könyvet elolvasva, majd a próbák folyamán a Horgas Ádámmal való beszélgetések során világosan kiderült, hogy az általam megformált, siklóernyős balesetben nyaktól lefelé megbénult, tolószékbe kényszerült, milliomos Philippe sokkal elgyötörtebb, sokkal bonyolultabb, komorabb színekkel ábrázolható alak, mint amilyennek a filmvásznon láthatjuk, hiszen, ahogy a könyvből kiderül, felesége halála után minden egyes nap lelkiismeret-furdalás gyötri a balesete miatt. A “rabság” arra késztetett, hogy szárnyaljon a fantáziám, s hogy a rendelkezésemre álló kevés eszközzel formáljam meg a lehető leghitelesebben a figurát” – árulta el Hirtling István.

A teljes interjú a Pesti Műsorban olvasható!

 
 

Kapcsolódó anyagok