Hajdu Szabolcs: “Minden szempontból speciális helyzetben vagyunk”

2017 szeptember 25. hétfő, 7:36

A Látókép Ensemble Kálmán-nap című előadását a legjobb független színházi előadás díjára jelölték idén a kritikusok. Ennek apropóján kérdezte Hajdu Szabolcs rendezőt a Revizor.

 

A Revizor Online cikkéből:

Hajdu Szabolcs elmondta, a Látókép Ensemble magjával – amely néhány emberből áll csak – már több, mint húsz éve dolgozik együtt. “Tény, hogy én vagyok a kiváltója a folyamatoknak, minden új projekt belőlem indul, a vezetői felelősség az enyém. A színdarabok szövegeit is én írom meg, de ami a szövegekig elvezet, és ami utána következik, az már közös munka. Fontos nekem ez a társaság, mert bennük gondolkodom, amikor létrehozok valamit, és tőlük olyanok az előadások, amilyenek. A társulat zárt dolgot feltételez, én pedig azt szeretném, ha ez a közösség minél nyitottabb lenne. Laza, virtuális társulatról lehet beszélni, de erről is csak mostanában, korábban ugyanis ritkán csináltunk színházat” – fogalmazott a rendező.

Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya / Látókép Ensemble: Kálmán-nap

Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya / Látókép Ensemble: Kálmán-nap

“Az alkotói jelenlétet nagyon fontosnak tartom, mert úgy érzem, felelősséggel tartozom azért, ami körülvesz. Ez a felelősségérzet akkor erősödik fel igazán, amikor számomra nagy jelentőséggel bíró művészek adják fel, lépnek ki vagy mennek el közülünk. Mikor például meghalt Esterházy, akkor azt éreztem: eggyel kevesebben vagyunk, gyengébbek vagyunk. De ez csak mostanában van így, régebben csak másodsorban gondoltam ilyesmire, nem ezért csináltam filmeket. Minden szempontból speciális helyzetben vagyunk, a mi életünk ugyanúgy, mint az ország. Az elmúlt pár évben olyan politikai átalakuláson ment keresztül a társadalom, amelyhez én nem szerettem volna asszisztálni. Persze, illúzió, hogy teljesen kivonhatjuk magunkat ebből a folyamatból, de a színházzal kicsit könnyebb a távolmaradás, hiszen kevesebb pénz kell hozzá, mint a filmhez, és ha sikeres, akkor eltartja a közönség” – mondta el Hajdú Szabolcs azzal kapcsolatban, hogy filmes rendezőként miért fordult a színház felé.

Az alkotó szerint a magyar társadalom által kínált témák közül továbbra is feldolgozatlan az egyik legfontosabb: a középosztály élete. “A művész értelmiség jellemzően inkább az extrémitások, illetve a periférián élők felé fordul, ha végignézzük a magyar film-, irodalom- vagy színháztörténetet, akkor azt látjuk, hogy a középosztályról, amely a társadalom gerincét képezi, nagyon kevesen beszéltek” – hangsúlyozta.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok