“A férfielvű társadalom kérdőjeleződik meg világszerte” – Mácsai Pál és Máté Gábor válaszolt

2017 november 15. szerda, 7:33

Az Örkény Színház és a Katona József Színház igazgatói a színházi világot megrázó szexuális zaklatásokról, függetlenekről és kőszínházakról is beszéltek a Zoom.hu-nak.

A zoom.hu cikkéből:

A Kerényi Miklós Gábor-féle botrány kipattanása előtt készült interjúban Mácsai Pál arra a kérdésre, el lehet-e választani a zaklatásos ügyeket a színháztól, elmondta, ez nem a szakmájuk természetéből fakad, hanem egy ember természetéből. “De ránk fog égni, ez nyomasztó. Rossz érzés, sokat foglalkoztat. Eddig előttem ismeretlen terület, megvisel. Össze nem tartozó dolgok is össze vannak mosódva. Addig minden világos, hogy ezt a magatartást elvágólag el kell utasítani. Utána kérdések és válaszok sora: a morális pánik stációi. És természetesen – ez pozitív következmény, egyébként – önvizsgálat: van-e közöm hozzá, akármilyen szinten, gondolatban, gesztusban? Nem találom nyomát, de ettől még nem vagyok nyugodt, mert a kérdés nagyon összetett, nagyon mélyről ered és nagyon messzire vezet. Mindent meg kell vizsgálni, tulajdonképpen a spontán működéseimet, a reflexeimet. Hátha van valami, ami helytelen, vagy akár csak zavarba hozhat másokat” – fejtette ki az Örkény Színház igazgatója.

Mácsai Pál, Máté Gábor (fotó: Horváth Judit, Szilágyi Lenke)

Mácsai Pál, Máté Gábor (fotó: Horváth Judit, Szilágyi Lenke)

“Nagyon bonyolult dolgok ezek, és rendkívül kényesek is. Ráadásul a mi esetünkben mindezt nem lehet magánemberként figyelni. Az életpályám megakadályoz ebben. Egyet azonban tudok: minden olyan dolog, ami a hatalommal való visszaéléshez vezet, mindig is undorral töltött el. Bízom benne, hogy ilyen helyzetekkel én magam nem éltem és nem élek vissza. Próbálok persze én is önvizsgálatot tartani, és én sem emlékszem olyan esetre, amikor visszaéltem volna bármivel is, vagy helytelent léptem volna” – hangsúlyozta Máté Gábor. Mácsai Pál szerint nagyon rossz lenne, ha ennek az egésznek a kapcsán a színház jutna mindenkinek az eszébe, mert a szexuális visszaélés általános társadalmi jelenség. “Paradigmaváltás zajlik. Nincs száz éve, hogy a nők a szavazati jogért küzdöttek. Most evidencia, hogy szavaznak. Ez is ilyesmi. Az elején azt mondtam, sokkal többről van szó, és az egész hatalmas energia, ami a Marton-ügyet hajtja, azt mutatja, hogy nem egy színigazgató játszmáiról beszélünk. Valójában a férfielvű társadalom kérdőjeleződik meg világszerte, amikor a zaklatottak végre megszólalnak. Ezért mondtam, hogy messzebbre vezet. Elvezet a nők alacsonyabb fizetéséig, a szülés utáni méltatlan helyzetekig. És elvezet a politikáig is, sőt a civilizációig. Én most egy színházi térben beszélek erről, pedig ennek igazán semmi kitüntetett köze nincs a színházhoz. Ezek az ügyek társadalmi kérdések” – váli Mácsai Pál.

A budapesti kőszínházak helyzetére kitérve Máté Gábor elmondta, az állami és városi pénzek kiegyensúlyozottabban érkeznek, mint régen. Nem kell attól tartani, hogy év közben csökken a költségvetés. “Az, hogy mennyit kellene kapjon a Katona József Színház, arról csak azt tudom mondani, hogy persze, többet, de én kevéssé érzékelek a színházi életen belül mutogatást a döntéshozókra. Az Örkény Színházat éppen most újították fel a főváros pénzén, és ezt csak üdvözölni lehet. Az más kérdés, hogy amikor mi az előcsarnokot felújítottuk, azt önerőből fizettük, és csak kötözködést tapasztaltunk a különböző helyekről. Természetesen vannak aránytalanságok, és jó lenne, ha ezek nem lennének, de én azt várom el a politikusoktól, hogy csökkentsék ezeket” – tette hozzá a Katona direktora.

Mácsai Pál pedig elmondta, amióta az Örkény vezetője, 15-17 éve, ez a legkiegyensúlyozottabb időszak. Neki legjobban az fáj, hogy lehetetlen helyzetben vannak a független színházak, elég a Szputnyik feloszlására gondolni. “A felülről irányítás hagyományosan rosszat tesz a kultúrának, az alulról építkező függetlenség viszont alakítja a színházakat, inspirál minket is. Érdemes elgondolkodni azon, hogy honnan is jövünk mi, színjátszók. A magyar színházi élet fontos eredményei az elmúlt fél évszázadban fele részben a független, szabad színházi televényből származnak. Ezt meg kellene becsülni” – hangsúlyozta az igazgató.

A teljes interjú itt olvasható.