Nagy Zoltán kapta idén az Ivánka Csaba-díjat

2017 december 13. szerda, 12:46

A díjat egy pályatársakból álló kuratórium ítéli oda minden évben. A kitüntetést Papp Zoltán és Kubik Anna adja át december 18-án a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Nagy Zoltán színművész nyerte el idén az Ivánka Csaba-díjat – Pusztai Ágoston szobrászművész alkotását – rendkívül magas színvonalú, prózai és zenés színházi előadásokban, tragédiákban, komédiákban, klasszikus és kortárs színművekben, filmekben, televíziós játékokban, s rádiószínházi produkciókban egyaránt hiteles, a szerepek mélyrétegeit feltáró intuitív alakításaiért, több évtizedes, nagy szakmai felkészültséggel végzett, emberi fedezettel megalapozott művészi és oktató munkájának elismeréseként.

Nagy Zoltán / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Nagy Zoltán / Fotó: Eöri Szabó Zsolt

NAGY ZOLTÁN (Bp., 1943. ápr. 4.) színművész pályafutását a Szegedi Egyetemi Színpadon kezdte. 1966-ban végzett a szegedi Tanárképző Főiskolán magyar–történelem–ének szakon. 1966-tól a veszprémi Petőfi Színház, 1975-től a Szegedi Nemzeti Színház, 1980-tól a szolnoki Szigligeti Színház művésze volt. 1982-91 között a Nemzeti Színház társulatának tagja, ezt követően 1991–92-es évadra a Pécsi Nemzeti Színházba szerződött, 1992-től több éven át szabadfoglalkozású művész volt. 1998-tól az Új Színház társulatának művésze.

Vendégművészként játszott a Gyulai Várszínház, az Egyetemi Színpad, a Szegedi Szabadtéri Játékok, a Szkéné Színház, a Rock Színház, a Madách Színház, a Karinthy Színház, az Arany János Színház, a Fővárosi Nagycirkusz, a Vörösmarty Színház, az Óbudai Társaskör előadásaiban. Művészi munkája mellett zenés darabokat rendezett a Pomázi Zeneiskolában, és színészmesterséget tanított Gór Nagy Mária Színitanodájában, a Nemzeti Stúdióban és az Új Színház Stúdiójában.

Ivánka Csaba LUCIFER, Nagy Zoltán AZ ÚR, Nagy Sándor Tamás ÁDÁM szerepében Madách: Az ember tragédiája – Szigligeti Színház, Szolnok – 1980 - Rendező: Paál István – Fotó: Ilovszky

Ivánka Csaba LUCIFER, Nagy Zoltán AZ ÚR, Nagy Sándor Tamás ÁDÁM szerepében Madách: Az ember tragédiája – Szigligeti Színház, Szolnok – 1980 – Rendező: Paál István – Fotó: Ilovszky

Nagy Zoltán szerepeit felsorolni lehetetlen, mégis megpróbáljuk több mint ÖTVEN éves pályafutásának műfaji sokszínűségét érzékeltetni. Szinte minden szerepet eljátszott Az ember tragédiája különböző előadásaiban, volt LUCIFER, később UDVARONC, BÁBJÁTÉKOS, A FÖLD SZELLEME, PÉTER APOSTOL, PATRIARCHA, GYÁROS, és ő játszotta AZ ÚR összetett szerepét, a Paál István rendezte legendás szolnoki előadásban, amelynek lényege az volt, hogy folyamatosan, minden színben Luciferrel vitatkozva a Tragédia számtalan szerepében megmutatkozott. Volt JOHN PROCTOR a Salemi boszorkányokban, POLONIUS a Hamletben, LŐRINC BARÁT később MONTAGUE a Rómeó és Júliában, DON QUIJOTE a La Mancha lovagjában, TIGRIS BROWN a Koldusoperában, ASZTRIK az István, a királyban, ALERT főkomornyik a Tizedes, meg a többiekben, VÍVÓMESTER az Úrhatnám polgárban, MOJZES és PILÁTUS a Csíksomylói Passióban, KURUZS a Karnyónéban, BECKET TAMÁS, később BIBOROS Anouilh: Becket, vagy Isten becsülete című színművében, FAGIN az Oliverben, MYKSA BÁN a Bánk bánban, GOMULKA BÁLCSI Zalán Tibor Angyalok a tetőn című darabjában, DAMÁZSDI a Tisztújításban, SCHEFFLER Mayenburg: A csúnya című darabjában, BÖNGE, Szabó Magda Az a szép, fényes nap című színművében, CZIEGLER Gyurkovics Tibor Nagyvizitében, PÁVA Kocsis István Megszámláltatott fák című színművében.

Bősze György PHAIDROSZ, Berek Kati SZÓKRATÉSZ és Nagy Zoltán ERÜXIMAKHOSZ szerepében Paul Veléry: A lélek és a tánc – Egyetemi Színpad – 1984 - Rendező: Ivánka Csaba – Fotó: ESz

Bősze György PHAIDROSZ, Berek Kati SZÓKRATÉSZ és Nagy Zoltán ERÜXIMAKHOSZ szerepében Paul Veléry: A lélek és a tánc – Egyetemi Színpad – 1984 – Rendező: Ivánka Csaba – Fotó: ESz

NAGY ZOLTÁN több mint tíz évadon át egy társulatban dolgozott Ivánka Csabával, akivel ezen évek alatt igen jó emberi és művészi kapcsolatba került. 1980-tól a szolnoki Szigligeti Színházban, később a régi Nemzeti Színházban. Több nagyhírű produkcióban, például Az ember tragédiája Paál István által rendezett legendás előadásában, s Az amerikai Elektra Szurdi Miklós rendezésében bemutatott szolnoki előadásban, később a Nemzeti Színházban és a Várszínházban Kerényi Imre, rendezéseiben, például a tíz éven át játszott varázslatos Csíksomlyói passió előadásában, vagy Szörényi-Bródy: István, a király című rockoperájában, a Királyasszony lovagja és Az ember tragédiája Vámos László rendezte előadásaiban, s Németh László Galilei című, Sík Ferenc által rendezett színművében egymás nagyra becsült partnerei voltak. Nagy Zoltán színészi munkáját Ivánka Csaba nagyra értékelte, s rendezéseiben – az Egyetemi Színpadon 1984-ben bemutatott Paul Valéry: A lélek és a tánc című művében, a Várszínházban Csokonai Karnyóné szerelme előadásában, később a Nemzeti Színházban Remenyik Zsigmond művében, a Kard és kocka című színjátékban fontos, meghatározó szerepeket osztott rá. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy alapítványunk névadója Nagy Zoltán művészetét igen nagyra értékelte, s tartalmas együttműködésüknek csupán Csaba korai halála vetett véget.

Nagy Zoltán ASZTRIK, Juhász Róza GIZELLA és Ferenczy Csongor GÉZA FEJEDELEM szerepében Szörényi-Boldizsár-Bródy: István, a király – Nemzeti Színház 1985 - Rendező: Kerényi Imre

Nagy Zoltán ASZTRIK, Juhász Róza GIZELLA és Ferenczy Csongor GÉZA FEJEDELEM szerepében Szörényi-Boldizsár-Bródy: István, a király – Nemzeti Színház 1985 – Rendező: Kerényi Imre

Filmes és televíziós pályafutása is gazdag. Jelentős karakter szerepeket játszott például az ALLEGRO BARBARO, a SZERENCSÉS DÁNIEL, a TE RONGYOS ÉLET, a KÉPVADÁSZOK, az ÜVEGTIGRIS, a HASUTATOK, azaz Jancsó Miklós, Sándor Pál, Bacsó Péter, Szurdi András, Rudolf Péter, Szőke András filmjeiben, – továbbá a NAPLÓ, a KEGYENC, az OPTIMISTÁK, a FAMILIA Kft., a BOTCSINÁLTA DOKTOR, a KELETI Pu., tehát Lányi András, Vámos László, Dömölky János, Szurdi Miklós, Gát György, Csiszár Imre, Rudolf Péter televíziós produkcióiban. Országos ismertséget a népszerű televíziós sorozat, a FAMÍLIA Kft. egyik jelentős karakterszerepe, a nagyon szigorú és kritikus családfő, KÖVÉR LAJOS alakítása hozott számára.

Van egy színész, aki háromszorosan is nagy. Nagy egyszer a nevében, nagy másszor a termetében, s harmadszor nagy kvalitásban. Nagy Zoltánról van szó, aki jelenleg az Új Színház deszkáit koptatja, vagy inkább recsegteti. Nekem harminc éve Zolika, öreg vidéki színész, holott a hóna alatt szaladgálok el akkor is, ha kihúzom magamat, és immár harminc éve pesti színházakban játszik. Ha eszembe jut hórihorgas alakja, mert új világunk sajátos működése következtében egyre ritkábban látjuk egymást, holott a logika szerint éppen fordítva kellene ennek lennie, emlékképek sorozata támad rám.

 Koncz Gábor BÉRES JÓZSEF és Nagy Zoltán KAPONYÁS BÁCSI szerepében Fazekas István: Béres – Újszínház 1016 – Rendező: Kerényi Imre – Fotó: Újszínház

Koncz Gábor BÉRES JÓZSEF és Nagy Zoltán KAPONYÁS BÁCSI szerepében Fazekas István: Béres – Újszínház 1016 – Rendező: Kerényi Imre – Fotó: Újszínház

(Harminc)évek Nagy Zoltán közelében – Részlet Zalán Tibor írásából:

A La Mancha lovagja címszerepében tündököl a Szegedi Nemzeti Színházban – fiatalsága delén épp egy bolond öregembert játszik. Pia után bolyongunk a Kincskereső Táborban, valahol Szegeden, s tulajdonképpen ez az alkalom keretezi a megismerkedésünket. Nem vagyunk messze a sörfolyamoktól, szalad ki a szomjúságtól egy önkéntelen trocheikus sor a száján, és így kerül bele majd később egy agyament poémámba, szerzőjével együtt. Ekkor ő már befutott és sztárolt színész, én senki és a kezdeteit kereső költő. Hatalmasan megtisztel a barátságával, csak később próbálgatom majd rajta (is) a körmeimet. Dicséretére legyen szólva, viseli és élvezkedve viszonozza a ritkás karmolásokat. Látom, ahogy az Ének a napon felejtett Hintalóról című, nyolcszázhat soros avantgarde hosszúversemet mondja, szélesen gesztikulálva, a JATE Klub pincéjében, annyi ember előtt, hogy még az ablakban is ülnek, állnak, az ajtót pedig fogják bentről, hogy a heringlétet ne tudják fokozni további kintről érkezők. Látom a Rádió 1-es stúdiójában Béres Icával dolgozni, elragadó odaadással, első hangjátékomban, Anya, te vagy? … És ott van velük, kéri és instruálja őket Katona Imre (József) közös barátunk, a rádiós, vagy ahogy jobban kívánkozik számra, A Rádiós… Látom magasan fölöttem csapkodó karjait, hallom jellegzetes hangját, ahogy robusztusan elkezdi a verset, “Ázsia sötét, büdös templomaiban hol denevérek szállnak jézus aranyozott szívére…”. /criticailapok.com/

 Nagy Zoltán a BETÖRŐ szerepében Till Zsolttal Frayn, Michael Frayn: Még egyszer hátulról – Új Színház 2004 – Rendező: Jirí Menzel – Fotó: Új Színház

Nagy Zoltán a BETÖRŐ szerepében Till Zsolttal Frayn, Michael Frayn: Még egyszer hátulról – Új Színház 2004 – Rendező: Jirí Menzel – Fotó: Új Színház

A díjról:

IVÁNKA CSABA (1948-1996) a Nemzeti Színház tragikusan fiatalon elhunyt nagytehetségű színész-rendezője volt. Az Ő emlékét is őrzi ez az egyre rangosabb elismerés. A kitüntetést korábban SZAKÁCSI SÁNDOR, CSERNUS MARIANN, MIHÁLYFI BALÁZS, BUBIK ISTVÁN, VÉGH PÉTER, KÉZDY GYÖRGY, KUBIK ANNA, KOVÁTS ADÉL, ŐZE ÁRON, BÁN JÁNOS, TÓTH ÉVA, HIRTLINGISTVÁN, KEREKES ÉVA, RUBOLD ÖDÖN, PAPADIMITRIU ATHINA színművészek és FEKETE MARI zenei vezető nyerték el.

 
 

Kapcsolódó anyagok