Az “alternatív” dramaturgképzésről – Boronkay Soma reagál Vidnyánszky Attila szavaira

2018 április 07. szombat, 7:19

Vidnyánszky Attila egy korábbi interjújára reagál Boronkay Soma dramaturg, a Színház- és Filmművészeti Egyetem egykori diákja.

Az előzményekről:

A rendező- és a dramaturgképzés akkreditálásával teljesedhet ki a Kaposvári Egyetem színházi képzése – mondta  Vidnyánszky Attila az InfoRádió Aréna című műsorában. Az intézmény művészeti rektorhelyettese hozzátette: ez a képzés egészen más alapokon nyugszik, mint a Színház és Filmművészeti Egyetem koncepciója, így valós alternatívát kínálhat a diákoknak. A részletekről itt olvashat.

Boronkay Soma / Fotó: Brozsek Niki

Boronkay Soma sorai:

Vidnyánszky Attila 2017. Március 26-án az Inforádió Aréna című műsorában (meghallgatható itt: https://infostart.hu/kultura/2018/03/26/vidnyanszky-attila-valos-alternativa-szuletik-a-szinhaz-es-filmmuveszeti-egyetemmel-szemben) beszélt egy akkreditálás előtt álló képzésről, mely szerinte “valós alternatívát kínál” a (színházi) dramaturgképzésben. Az interjút meghallgatva rádöbbentem, hogy amit ő alternatívaként állít be, az valójában nem alternatíva.

Én a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházi dramaturg szakán végeztem 2012-ben, tehát tapasztalatból tudom, hogy milyen az ottani dramaturgképzés. Vidnyánszky Attila “komplex osztályokról” beszél, “melyek együtt tanulnának”. Nekünk (és az utánunk végzett dramaturg-osztályoknak szintén) számtalan óránk volt a színészekkel és a rendezőkkel, sőt film szakosokkal közösen. És nem csak “bukfencezgettünk” – ahogy Vidnyánszky Attila felvetette – hanem voltak közös elméleti, drámaelemző óráink is, amelyekhez valóban hozzájött egy másfajta szemléletmód a más osztályokból érkező hallgatók jelenléte miatt.

Tehát Vidnyánszky Attila állítása, miszerint a Kaposváron indítandó képzés “nem ugyanazt ismétli, ami Pesten van –  csak vidéken, hanem egy másik fajta képzés valósul meg” tévedés. Az általa vázolt szak pont a Színház- és Filmművészeti  Egyetemen lévő képzés hű mása.

Egy újabb színházi dramaturgképzés indítása hallatán felmerül bennem a kérdés: Minek?

Per pillanat Magyarországon nincs szükség több dramaturgra. Ez a szakma telített, betöltetlen pozíciók nincsenek, így akik dramaturg szakot végeznek más jellegű munkák (országok) után kell, hogy nézzenek. Vidnyánszky Attila ezt jól tudhatná, hiszen pont az általa elnökölt Magyar Teátrumi Társasághoz tartozó (elsősorban vidéki) társulatok legtöbbjében nincsen állandó dramaturg. Például az én osztályomból végzéskor tízünk közül senki nem kapott szerződést, és nem azért, mert nem lennénk jó szakemberek, hanem mert egyszerűen sehol nem volt szabad pozíció. Szabadúszó dramaturgként megélni pedig a jelen magyar színházi körülmények között elég nehéz.

Nem egy újabb dramaturgképzést kellene indítani, hanem tényleg át kellene gondolni, hogy mit is jelent a színházi dramaturg a mai magyar színházi életben és mire kell képezni a hallgatókat. A rendszerváltás óta eltelt több mint két évtized, a színházi rendszer többször átstruktúrálódott és ma már a szabadúszó dramaturgok többen vannak, mint a színházhoz szerződtetett dramaturgok (és akkor még nem is vettem számításba az önjelölt dramaturgokat, akik dramaturgi képzettség nélkül egy-egy előadásban feltűnnek). Ennek ellenére a színházi szakma nem tudott egy másik, életképes struktúrát felépíteni a dramaturgok számára. Hangzatosan fogalmazva: nincsen dramaturg-életpályamodell. És amíg arra sincs semmi biztosíték, hogy a színműn háromévente végzett színházi dramaturgok nagy része munkához jusson, addig teljesen fölösleges egy ugyanolyan rendszerű képzés beindítása, mely csak a munkanélküli pályakezdők számát növelné.

Boronkay Soma

Színház.org

 
 

Kapcsolódó anyagok