“Minden sztori mögött élő emberek vannak” – Pelsőczy Réka az Ürgékről

2018 május 11. péntek, 8:26

Pelsőczy Rékát az Ürgék próbafolyamata közben kérdezte a Deszkavízió.

Pelsőczy Réka a Katona társulatának tagja, számos helyen rendez, az osztálya pedig most másodéves a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

A Deszkavízió cikkéből:

“Pár éve csináltam egy darabot a győri Vaskakas Színházban a női viszonyokról, emléket akartam állítani vele azoknak a nőknek, akik meghatározóak az életemben. Már akkor arra gondoltam, hogy ennek mindenképpen meg kellene csinálni a másik oldalát is. Egyrészt azért, hogy meg tudjam fogalmazni, mit gondolok én a férfiakról, másrészt hátha megtudok olyan dolgokat, amik mindig is érdekeltek, például, hogy mit gondol másképp egy férfi, mik a prioritások, mi a különbség közöttünk, és akkor jött ez a lehetőség” – mesélt Pelsőczy Réka a Katona Kamrában készülő Ürgék című előadásról.

Pelsőczy Réka az Ürgék próbáján a Katonában / Fotó: Horváth Judit

Pelsőczy Réka az Ürgék próbáján a Katonában / Fotó: Horváth Judit

A rendező elmondta három kiindulási pont volt: Ujlaki Dénes, Bán János és Szacsvay László. “Olyan férfiak akiknek az arcán, a testén már ott van az élet. Sok mindent megtapasztaltak, gazdag tartalmaik vannak. Ez nagyon fontos. (…) Elkezdtem a környezetemben lévő férfiakkal beszélgetni Diniék korosztályából, és a többszöri találkozók alatt összegyűltek mindenféle történetek, ugyanezt csinálta közben Török Tamara dramaturg is. Ezeket Tamara tanítványai, felvétel után lejegyezték, (nagyon nehéz és lassú munka), nagyjából 800 oldal lett. Ott álltunk a szövegtengerrel, és azt éreztem, hogy elképzelésem sincs, hogy kéne hozzányúlni, nem találtam fogást rajta, de Tamara látni kezdett egy lehetséges rendszert, amit aztán elkezdett felépíteni. Ebből végül összerakott mind az öt karakternek egy történetet, ez lett az első példány, ami olyan 100 oldalnyi tömény szöveg volt. Ezen a színészekkel közösen kezdtünk el dolgozni, és kihúztunk, még 40 oldalt. Most már úgy próbálunk, mint egy normális színdarabot” – számolt be a rendező.

Pelsőczy Réka hangsúlyozta, hogy az Ürgék dokumentum előadás lesz, minden sztori mögött élő emberek vannak. “Az élőbeszéd, ahogy valaki elmesél, vagy megfogalmaz egy gondolatot, hordoz magában valamit, amitől hitelesebb, és esendőbb, mint egy fényesre csiszolt mondat. Ezt a színészek ebben a próbafolyamatban valahogy nehezebben fogadják el. Nem élvezik ezeket a hibákat, nem használják, hanem szeretnék kiegyenesíteni. Irodalmibbá tenni. Ez érdekes tapasztalat. Én nagyon szeretem ezeket a rontott szövegeket” – fogalmazott az alkotó.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok