Hirtling István: “A színház nem veszítheti el külső és belső nyitottságát”

2018 szeptember 10. hétfő, 8:14

6 éve a Vörösmarty Színház tagja, de rendszeresen játszik Budapesten is, októberben a Vígszínházban lesz bemutatója. Hirtling Istvánt a Magyar Kurír kérdezte.

 

A Magyar Kurír cikkéből:

2012 óta a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatának a tagja. Hirtling István elmondta, hogy Szikora János igazgató egy közös színházi eszmény megvalósításához keresett partnereket, ahol a magas minőségű klasszikus irodalom adaptálása és a bátor kísérletezés egyaránt jelen van. “A társulatban ő a korelnök, mellette ott van az új generáció, a különböző területeket, művészi felfogásokat képviselő Horváth Csaba, Bagó Bertalan és Hargitai Iván. Ez a fajta gazdagság, sokféleség jellemzi ezt az immár hat éve meglévő, összeszokott csapatot. Nyilván előfordulnak gondolkodásbeli különbségek, de amíg ezeket a jó ügy – a színház működése, sokszínűsége – érdekében lehet ütköztetni, átbeszélni, egyeztetni, addig nincs probléma. Úgy látom, hogy ez a folyamat rendben zajlik. Rendkívül nagy ívű és széles spektrumú a repertoárunk, amely lehetőséget ad a legkülönbözőbb mondanivalók kifejtésére, továbbadására. Nem lehetünk ájtatosak, áhítatosak attól, hogy színház… Nekünk gazdagon kell beszélnünk az emberi kapcsolatokról, problémákról, úgy, ahogy azokat megéljük a mindennapokban. Nem lehetünk kizárólagosak. Ahol a kizárólagost, az egyetlen üdvözítő megoldást keresik, ott idővel baj történik. A színház nem veszítheti el külső és belső nyitottságát” – szögezte le a színész.

Hirtling István / Fotó: Merényi Zita, Magyar Kurír

Hirtling István / Fotó: Merényi Zita, Magyar Kurír

Októberben a Vígszínházban, a szerző rendezésében mutatják be Pass Andrea A vándorkutya című abszurd pszichothrillerét, a darabban Hirtling István is szerepel. “Pass Andrea nagyon tehetséges, érzékeny színházi szakember. Őt elsősorban a gyerekeken keresztül megélt és átélt felnőtt létünk érdekli. Neki még nincs gyermeke, mégis lenyűgöző módon ír a gyerekekről, a gyerekek és a felnőttek viszonyáról. És nemcsak színesen dolgozza fel a témát, hanem még színpadra is állítja, a színészeivel pedig képes elérni, hogy mindezt hitelesen közvetítsék. Ebben az előadásban nem jelennek meg gyerekek, csak szülők. Az ő élethelyzeteikről, hibáikról, egymással szembeni mulasztásaikról, csalódásaikról, kudarcaikról és örömeikről szól ez a mű. Az oviban a héten a legjobb, legügyesebb gyerek jutalomként hétvégére hazavihet egy plüsskutyát. És az a plüsskutya persze sok mindent ‘lát’ valóságosan és átvitt értelemben is. Három házaspárról, illetve még egy anyukáról és egy nagymamáról mesél a darab. Az én szerepem egy kettős kötöttségű férfi, aki házasságban él a fiatal feleségével, közös gyermek nélkül. Öt évvel korábbi fellángolásának eredményeként azonban egy másik asszonytól már született egy gyereke. Egyik nőt sem tudja elengedni, mindkettőre szüksége van. E drámai szituáció következményeit látjuk. Nem mondom tovább. Nagyon izgalmas, krimiszerű momentumokat felvillantó előadás lesz” – számolt be Hirtling István.

A színész az évadban rá váró további feladatokról szólva elmondta, az évek óta sikerrel játszott Rejtélyes viszonyok, az operettszínházi Abigél és a Veres 1 Színházban bemutatott Játék a kastélyban mellett Székesfehérváron december elejétől Az ember tragédiáját játsszák, majd a Black Comedyre, Peter Shaffer bohózatára készülnek. Ezeken túl tavasszal Budapesten, a Játékszínben lesz egy újabb bemutatója, az Életrevalók után ismét egy filmadaptáció, a Könnyed erkölcsök. “Ez is egy bonyolult családtörténet. Egy fiatalember próbálja tágítani életlehetőségeinek határait. A saját útját keresi, szembesül önmagával, az életével, amely nem úgy alakult, ahogyan azt a lázadás pillanatában elképzelte” – tette hozzá.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok