Szabó György: “A független színház ezer sebből vérzik, ehhez nem kell kultúrkampf”

2018 november 05. hétfő, 7:34

A Trafó menedzser igazgatója szerint a megszüntetésre váró kultúr-tao egyszerre kedvezett és ártott a függetleneknek. Szabó Györgyöt a hvg.hu kérdezte.

 

A hvg.hu cikkéből:

“Szerintem nem pánikolni kell, hanem tárgyalni és érvelni. A ház mostani igazgatója, Barda Bea mindent meg fog tenni azért, hogy talpon tudjunk maradni. Egy azonban fontos: a Trafó egy speciális problémahalmaz. Felül intézmény, de a lábunk a függetlenek közé ékelődik. A ház a civil művészi szféra innovatív szegmensének fennmaradása nélkül nem képes létezni, vagy profilt kell váltani” – fogalmazott Szabó György.

Szabó György / Fotó: Pályi Zsófia, Origo

Szabó György / Fotó: Pályi Zsófia, Origo

A trafó alapítója szerint a tao bonyolult hatással rendelkezik. “A korábbi támogatási rendszerhez képest fokozottabban a piacra tolja az egész területet, miközben nagyobb szakmai és politikai függetlenséget is szavatol. Azt látom, hogy most egy radikális változás jön. A központosítás szerintem zsákutca, mert a kultúrpolitika – ebben a túlzottan centralizált rendszerben – ha nem lesz távolságtartó, akkor önleleplező lesz, a politikai szándékok fülön csíphetőek lesznek. Érdeklődéssel várom, hogy mi lesz a konkrét javaslat. Amit most hallani, ahelyett egy sokkal cizelláltabb megoldást tudtam volna elképzelni” – mutatott rá a szakember.

Szabó György az interjúban kifejtette, milyen lenne egy ideális támogatási rendszer a független művészek számára. “Azt a pár, a független társulatokat befogadó helyet – a MU-t, a Szkénét, a Jurányit, a Bethlent, az Átriumot és a részben befogadó helyként működő Stúdió K-t is – kiemeltem volna a tao-ból, és a tao-t helyettesítő összeget odaadtam volna klasszikus támogatásként, azaz a költségvetésekhez hozzácsaptam volna. A társulatokat viszont bent hagytam volna a rendszerben: legyenek érdekeltek a látogatói létszámban, és legyen övék a tao. Ellenben a helyek a profiljuknak megfelelő önmérsékletet tanúsítsanak, és szakmai feladatuk mentén döntsenek. Itt olyan kevés pénzről van szó, pár százmillióról. Akik, pedig visszaéltek, azoknak jogi következményekkel kéne szembenézniük. Ebben a rendszerben valódi választások lennének, és a helyek szakmai felelőssége növekedne” – mondta a Trafó menedzser igazgatója.

A “kultúrkampf” kapcsán Szabó György elárulta, eddig a Trafó irányába semmiféle negatív jelet nem érzékeltek. “Azt mindenképpen érzékeljük viszont, hogy ez a terület, a független színház, a kortárs tánc, ezer sebből vérzik, de ehhez nem kell a kultúrkampf. A veszteségek rettenetesen komolyak. A közösség és a közönség zsugorodik, illetve a korábbiakhoz képest visszafejlődés történik a független színház és tánc területén – mindannak ellenére, hogy a főváros létrehozta a Jurányi Inkubátorházat a Staféta pályázattal együtt. Ez a visszafejlődés szerintem részben éppen a TAO miatt van. A TAO következtében a szórakoztatóvilág – mások kommersznek hívják – annyira megerősödött, hogy a világot elemző, innovatív művek aránya lecsökkent ” – tette hozzá.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok