“Csodákat tud tenni, ha tisztességesen lehet versenyezni” – Az Átrium menedzsere válaszolt

2019 január 10. csütörtök, 11:39

Az Átrium lehet a kultúr-taó megszüntetésének egyik komoly vesztese. Az intézmény produkciós menedzsere szerint most a történelmi kőszínházakon és a politikai döntéshozókon múlik a teljes színházi szakma jövője. Zsedényi Balázst a szinhaz.blog.hu kérdezte.

A szinhaz.blog.hu cikkéből:

Zsedényi Balázs elmondta, volt már előjele a TAO megszüntetéséről szóló döntésnek. “Volt is egy találkozónk Fekete Péter kulturális államtitkárral, amelyet magánszínházak képviselőiként többen kértünk még a nyár legvégén. Szerettük volna megtudni, hogy van-e alapja a TAO esetleges megszüntetéséről szóló pletykáknak, és ha igen, akkor mik a tervek. Azt mindenki pontosan tudta, hogy a rendszert meg kell reformálni, mert ugyan nagyon kevesen éltek vissza ezzel, de voltak ilyen esetek. A többség viszont tisztességesen használta ezt a lehetőséget” – hangsúlyozta a szakember.

Zsedényi Balázs az Átrium évadnyitóján / Fotó: Lakatos Péter, szinhaz.blog.hu

Zsedényi Balázs az Átrium évadnyitóján / Fotó: Lakatos Péter, szinhaz.blog.hu

“2019 január elsejétől hatályos a törvény módosítása, de valójában a 2018-as teljesítménnyel jogosultságot szerzett összeg befogadásnak a lehetősége veszett el, azaz működésileg elvonásra kerül, és ezt mi idén novemberben tudtuk meg. Tehát ez azt jelenti, hogy tíz és fél hónapot úgy dolgozott a teljes magyar színházi szakma, hogy a jegybevételének 80%-a meg fog érkezni február és július között, és így vállalta az összes kötelezettségét. Az állami és az önkormányzati színházak fenntartói egyfajta kötelezettséggel rendelkeznek az ilyen lyukak betömésére, a működőképesség fenntartására, a piacról élő magánszínházaknál ilyen fenntartó nincs” – mutatott rá Zsédenyi Balázs.

Az Átrium produkciós menedzsere elmondta, egy ötéves üzleti tervet építettek fel a kiszámíthatónak gondolt jogi környezetre. “Szabó György a Trafó részéről fogalmazta meg nagyon találóan, hogy ez az elmúlt tíz év remek példa volt arra, hogy ennyi idő alatt milyen fejlődés érhető el, ha kiszámítható jogi környezetben tud dolgozni egy szakma. Hatalmas lökést tud adni bárminek, nem csak a színháznak. Az, hogy a játékszabályok nem változnak és tisztességesen lehet versenyezni, csodákat tud tenni. Főleg a budapesti színházi élet fejlődésén mutatkozik ez meg a legszembetűnőbben. (…) Nagyon erős produkciók vannak, gyakorlatilag az állami struktúrával párhuzamosan ki tudott épülni egy professzionális, nagyon magas színvonalú, olcsóbb színházi szervezet, ami hatékonyabban költi el a közpénzt, mint az állami intézmény. Ez, azt gondolom, nem ab ovo elvetendő dolog. Kevés demoralizálóbb dolog történhetett volna annál, mint hogy ezt a kiszámítható jogi környezetet nem csak hogy kivették a rendszer alól, hanem visszamenőleg módosították” – hangsúlyozta Zsédenyi Balázs.

A produkciós menedzser hangsúlyozta, két dolgot tudnak most tenni: költséget csökkenteni vagy bevételt növelni. “Tömeges igény mutatkozik az előadásainkra, és ezt az erősségünket szeretnénk kihasználni ebben az átmeneti időben, mert nagyon reméljük, hogy tényleg csak egy átmeneti időről van szó. Azt fontos látni, hogy az Átrium egy intézmény, egy üzem, amit nem lehet egyik pillanatról a másikra átállítani egy másik üzemre. Hat-hét év kőkemény munka van ennek a felépítésében. Nem úgy működik, hogy egyszer csak azt mondjuk, hogy azt a díszletet, aminek a felépítéséhez tíz ember kell, azt mostantól majd három építi” – tette hozzá Zsédenyi Balázs, aki alternatív javaslatként normatív jegyár-támogatási rendszert preferálna. “Valamilyen mérőszám alapján, fékekkel, oda lehetne adni teljesítmény alapon a pénzt azoknak, akik jól dolgoznak, és differenciálni abban, hogyan lehet kis társulatokat megőrizni ebben a rendszerben. Oda kell rájuk figyelni, észre kell venni őket, mert vannak és működnek. De mindehhez az is kell, hogy a kulturális kormányzat elmondja, mit akar, de erre vonatkozó információ még nem hangzott el. Okos dolgok lettek lerakva a tárca asztalára, de megszűnt a TAO és nincs helyette más rendszer. A történelmi kőszínházakon és a politikai döntéshozókon múlik, hogy mi lesz most” – fogalmazott.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok