Bata Éva: “A színészet nagyon furcsa tükröt tud tartani az ember elé”

2019 január 19. szombat, 7:33

Nemrég döntött a szabadúszás mellett, a mozikban a BUÉK című filmben Saciként, a Centrál Színházban a Kasimir és Karoline című darabban Karoline-ként láthatja őt januárban a közönség. Bata Évát a Marie Claire kérdezte.

 

A Marie Claire cikkéből:

“A Kasimir és Karoline-t november elején kezdtük el próbálni. Már jócskán benne voltunk, amikor jött a karácsony. A klasszikus értelemben vett főpróbahét január 2-án indult. A darab egy nagyon érdekes világot mutat be, nem biztos, hogy kisimult idegrendszert kíván, ezért is nagy energia próbálni. Olyan fura rezgésen kell dolgozni, amiben rettenetesen el lehet fáradni mentálisan, de szerintem éppen ez benne az izgalmas. (…) A mostani próbák alatt sok mindent megtanultam arról, hogyan lehet jól próbálni egy ilyen energiákat követelő darabra. Ha reggel 10 órakor kezdtünk, 7 órakor felkeltem, hogy a színpadon már biztosan éber legyek. De az például nem működött, hogy egy bitangabb részre előre rákészültem, mert akkor valahogy befordultam saját magamba, és a próbán már nem ment olyan jól a jelenet. Igazából szerintem nagyon jót tesz egyfajta belső nyugalom és egy olyan nullpont, amelyből meg tudom engedni magamnak, hogy bármerre mozduljon a lelkem” – mesélte Bata Éva.

Bata Éva és Alföldi Róbert a Kasimir és Karoline próbáján a Centrál Színházban / Fotó: Horváth Judit

Bata Éva és Alföldi Róbert a Kasimir és Karoline próbáján a Centrál Színházban / Fotó: Horváth Judit

Arra a kérdésre, hogy mennyire formálták a szerepei az évek folyamán, a színésznő így válaszolt: “Több szempontból is formáltak. Van egy olyan heppem, hogy amikor valamelyik munkám közepén járok, vagy már túl vagyok rajta, elkezdem vizsgálni, miért éppen most történt meg velem, mit kell feldolgozzak általa, mit kell tanulnom belőle. A színészet nagyon furcsa tükröt tud tartani az ember elé. Nem nagyon hiszek az időben, az csak egy körülmény. Inkább az a fontos, mik történnek velünk és miért. Izgalmas önvizsgálat, de persze nem szabad nagyon belecsúszni sem, mert akkor túlzott jelentőséget nyilvánítanék saját magamnak, ami nem biztos, hogy jó.”

Bata Éva arról is beszélt, milyen volt együtt dolgozni Alföldi Róberttel, a Kasimir és Karoline rendezőjével. “Dolgoztunk már együtt, első alkalommal még főiskolás voltam, később a Vígszínházban a Danton halálában. Nagyon vágytam rá, hogy együtt próbáljunk. Szerintem ő csodálatosan gondolkodik és működik. Van az elméjének egy olyan lehengerlő energiája és tempója, amit ha nem vesz fel időben az ember, akkor bizony lemarad, és úgy nehézkes lesz a közös munka. Számomra azért volt nagyszerű élmény az elmúlt néhány hónap, mert sokszor lebuktatott önmagam előtt. Miközben csináltam valamit a színpadon, és azt gondoltam, hogy ez már egy bejáratott út, működik a dolog, rögtön ráfókuszált és megcáfolt benne. Kicsit úgy éreztem magamat, mintha egy óriási nagyító alatt mocorogtam volna a próbák alatt. De minden észrevételére szeretettel mutatott rá. Szerintem sem itt, a színházban, sem más munkahelyen nem jó vért szül a sértődés. A színészek a lelkükkel dolgoznak, ezért jobban magukra veszik a kritikát, még ha azok építő jellegűek is. De ha valaki felfogja azt, hogy a javítások érte és a darabért, vagyis az egész produkcióért történnek, akkor nagyon lehet élvezni ezt a folyamatot, és fejlődni lehet általa” – számolt be a színésznő.

Arra a kérdésre, hogy a forgatások mennyivel kívánnak más energiákat, mint például a Karoline és Kasimir, a színésznő elmondta, szerinte egyfajta színészet létezik. “Az érdekes inkább az, hogyan koncentrálódnak az energiák színháznál és hogyan a filmnél. Utóbbinál nem tudsz olyan ívet csinálni, nincs annyi hatalmad, mint egy színházi darabnál, ahol este héttől kilencig benne vagy a karakterben. A filmnél nem te határozod meg a tempót, sok minden nem rajtad múlik. Ez furcsa volt eleinte. A filmezésnél többször kell nagyokat dobbantani rövid időn belül. Itt például a belső nyugalom nagy segítség tud lenni” – mondta Bata Éva.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok