Zongorán és az életükkel játszanak – Mesterkurzus a Csokonaiban

2017 február 12. vasárnap, 7:51

David Pownall Mesterkurzus című daraját mutatja be a Csokonai Színház február 17-én. A darabot Pinczés István rendezi, aki huszonhét évvel ezelőtt Dobák Lívia dramaturggal világpremierként már színre vitte az angol író hangjátékát.

Csokonai Színház: Mesterkurzus – próba (fotó: Máthé András)

Sztálin, a nagy Szovjetunió teljhatalmú ura Zsdanov kultúrkomisszárral berendelteti a Kremlbe az idős Prokofjevet és az ifjú Sosztakovicsot. A Nyugatot járt világhírű komponistával és az ambiciózus ifjú zsenivel Minden Dolgozók Barátjának és Tanító Mesterének ördögi tervei vannak: megteremteni a nemlétező szocialista realista zenét. A megalázó műhelymunkát Sztálin dirigálja. A két zeneszerző zongorán, és az életével játszik.

Az ötvenes évek szindrómája, a zsdanovi kultúrpolitika a keleti blokk országait is jóvátehetetlenül sújtotta. A művészek fizikai megsemmisítéséig menő terrort Magyarországon is az adminisztratív szellemi terror váltotta föl: a másként gondolkodó alkotókat szilenciumra ítélték, ellehetetlenítették, megbélyegezték, erkölcsi halálra ítélték. Az ’56-os magyar forradalom tüze lángra lobbantotta, de nem tudta az eszmeuralmi rendszer minden kottalapját elégetni.

Csokonai Színház: Mesterkurzus – próba (fotó: Máthé András)

A Mesterkurzus rendezője, Pinczés István huszonhét évvel ezelőtt már színre vitte a darabot Dobák Lívia dramaturg segítségével. „Korábban nagyon realista megoldásokban gondolkodtunk, vagyis semmi olyasmi nem történt a darabban, ami egy szobában hasonló helyzetben ne történhetett volna meg. Akkor csak Sztálin, Zsdanov, Prokofjev és Sosztakovics volt a színpadon, a Hadnagy és 2 katona. Most kevésbé hagyományos színházi formanyelven, erőteljesebb rendezői szemlélettel, más színészi játékmodorral szólalunk majd meg. Indokolt esetben nagyon eltolódunk a szürreália felé, hisz az a hat-hét katona, akik kiszolgálják Sztálint és különböző akciókat bonyolítanak le, más-más formában, allegorikus figurák képében is megjelennek. Sok olyan allúzió lesz az előadásban, ami tovább tágítja az értelmezési tartományt: a Bibliából, a Godot-ra várva című darabból, más művekből is vissza-visszaköszönnek finoman elbújtatott motívumok. A darab stílusa így inkább tart rokonságot az örkényi, różewiczi, mrożeki társadalmi abszurddal, ahol valóságos, hihető helyzetekben a művész és a hatalom abnormális viszonya sokkal inkább előtérbe kerül, mint a sterilebb, nyugati típusú abszurd darabokban. Egy olyan abszurd, szürreális, szatirikus játékot látunk most – ellentétben a 89-es realista-dokumentarista produkcióval –, ahol egy embertelenül diktatórikus társadalmi viszonyrendszer esszenciája és a bomlott agyú diktátor karakterrajza szinte már önmaga paródiájába fordultan, mégis életveszélyesen jelenik meg a két művész zenés kihallgatása során.”

Csokonai Színház: Mesterkurzus – próba (fotó: Máthé András)

David Pownall:
Mesterkurzus
Zenés kihallgatás Minden Dolgozó Barátjával és Tanító Mesterével

Fordította: Mesterházi Márton
David Pownall rádiójátékát kamaraszínpadra alkalmazta és átdolgozta: Pinczés István
A magyarországi bemutató dramaturgja: Dobák Lívia

Sztálin Szalma Tamás m.v.
Prokofjev Csikos Sándor
Sosztakovics Rózsa László
Zsdanov Jámbor József
Hadnagy (Vadász/Jack London) Papp István
Katonalány (Farkas/Marilyn Monroe) Szilágyi Zsófi
Katona (Majom/Rettegett Iván) Sinai Róbert
Katona (Oroszlán/Lenin) Steuer Tibor
Katona (Tariel/ifjú Sztálin) Daniel Diaz Fernandez
Katonalány (Tigris/Sztálin lánya) Vékony Anna

Díszlettervező: Pinczés István
Jelmeztervező, szcenikus: Kiss Beatrix
Zeneszerző: Czapp Ferenc
Koreográfus: Laczó Zsuzsa
Zenei közreműködők: Czapp Ferenc, The BlackBirds, a Csokonai Színház énekkara
Korrepetitor: Czapp Ferenc és Dargó Gergő
Ügyelő: Karl József
Súgó: Lezó Ádám
Rendezőasszisztens: Szőke Zsanett
Rendező: Pinczés István

Bemutató időpontja: 2017. február 17.
Csokonai Színház

 
 

Kapcsolódó anyagok