Oblom-off – Valló Péter újra Szombathelyen rendezett

2017 október 18. szerda, 7:40

A korábban több fesztiválon rangos díjjal értékelt előadás Bajomi Nagy György címszereplésével, Valló Péter rendezésében került a szombathelyi közönség elé.

Bajomi Nagy György, Kálmánchelyi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Bajomi Nagy György, Kálmánchelyi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Ajánló a darab elé:

„Alulírott pecsétemmel igazolom, hogy Ilja Oblomov minisztériumi titkár szívelzsírosodásban szenved, a szív bal kamrájának egyidejű megnagyobbodásával (hypertrophia cordis cum dilatatione ejus ventriculi sinistri), amely a beteg egészségét és életét veszélyes fejleményekkel fenyegeti, s e bajok feltehetőleg a mindennapi hivatalba járásból erednek. Épp ezért e beteges rohamok megismétlődésének és fokozásának megelőzésére fontosnak tartom, hogy Oblomov úr a hivatal látogatását átmenetileg beszüntesse, általában a szellemi foglalkozástól és mindennemű más tevékenységtől való tartózkodást írom elő neki.”

Bajomi Nagy György / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Bajomi Nagy György / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Az 1956-ban született Mihail Ugarov a XIX. századi orosz klasszikus, Ivan Alekszandrovics Goncsarov 1859-ben megjelent remekműve főhősének, a „felesleges ember” típusa legtökéletesebb ábrázolásának szuverén újraértelmezésével arra a reménytelen küzdelemre kívánja figyelmünket irányítani, amely kíméletlen, haszonelvű korunkban az eszményeihez és morális meggyőződéséhez ragaszkodó embert folytonos vereségre kárhoztatja.

Bajomi Nagy György, Szerémi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Bajomi Nagy György, Szerémi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

 

Valló Péter megint a kályhához nyúlt vissza, alapművet, alapkérdést választott. Az Ivan Goncsarov 1859-es regényére épülő, 2000-ben íródott Ugarov-dráma Oblomov (Bajomi Nagy György) figuráját, a felesleges ember őstípusát írja újra. A Mihail Ugarov által megírt szereplő már olvassa a Goncsarov-regényt, de olvassa Dosztojevszkijt és Csehovot, Turgenyevet is, vagy épp Tolsztojt. Hisz a dráma címe eredetileg nem Oblom-off, hanem Ilja Iljics halála. Azt is mondhatjuk, hogy erősen párbeszédben van az őt megelőző irodalmi hagyománnyal, így a drámában szereplő Oblomov már nem feltétlenül a Goncsarov-regényben kialakított problémavilággal magyarázható. Sokkal rétegeltebb, érzékenyebb alak. A szöveg magyarul a Zavarka Szlavista Műhely által összeállított Orosz népi postában olvasható.

Szerémi Zoltán, Bajomi Nagy György, Józsa Bettina / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Szerémi Zoltán, Bajomi Nagy György, Józsa Bettina / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Ő egy új Don Quijote, egy másfajta ellenállással, másfajta metsző időszerűtlenséggel, de ugyanolyan szatirikus társadalomszemlélettel. A rendező az olvasópróbán úgy fogalmazott, hogy bizony a regény megjelenése óta eltelt 150 évben még inkább átalakultak a dolgok. Mintha az látszana – mondta –, hogy az a magatartás, hogy valaki nem kel ki az ágyból, mert nem akar részt venni a világ jelenlegi folyamataiban, valahogy tisztességesebb dolog lenne. Ahhoz, hogy valaki erkölcsös tudjon ma maradni, elengedhetetlenül fontos, hogy valamiféle averzióként tekintsen a tágabb és szűkebb környezetében zajló változásokra.

Kálmánchelyi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Kálmánchelyi Zoltán / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Mert mi történik? A hős viselkedésével, sőt egész alakjával ellenpontozza a környezetet, amely körülveszi. Ellentmond a társadalmi rációnak, a többségi észnek. Egészen más intuíciókra hallgat. Beburkolja magát. Kívül tart mindent, ami nem érdekli. Elhatárolódik a hivatali ügyektől, a saját üzleti tevékenységét is felszámolja, nem érdekli a háztartás, a szerelem, vagy épp a tudomány. Vagyis a magatartása, az ellenállása egyetlen kérdéssé áll össze, egyetlen kérdés felé mutat: mi értelme van az életnek?

Bajomi Nagy György / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Bajomi Nagy György / Weöres Sándor Színház: Oblom-off / Fotó: Mészáros Zsolt

Mihail Ugarov: Oblom-off
(Egy szünettel – 150 perc)
színmű két részben

I. A. Goncsarov Oblomov című regényének motívumai alapján
Fordította: Radnai Annamária

Oblomov/Bajomi Nagy György
Zahar, az inasa/Trokán Péter
Arkagyij, az orvosa/Kálmánchelyi Zoltán
Stolz, a barátja/Szerémi Zoltán
Olga, a szerelme/Józsa Bettina e.h.
Psenyicina, a háziasszonya/Csonka Szilvia
valamint Süle Eszter és Unger Stephan

Díszlet: Valló Péter
Jelmez: Benedek Mari
Dramaturg: Duró Győző
Zeneszerző: Melis László
Korrepetitor: Falusi Anikó
Súgó: Papp-Ionescu Dóra
Ügyelő: Kovács Zsu
Rendezőasszisztens: M. Kapornaki Rita
Rendező: Valló Péter