“Ez egy legendás színdarab” – Börcsök Enikő, Bajor Lili és Funtek Frigyes Kurázsi mamáról

2018 február 10. szombat, 7:10

Brecht a háború képtelenségét állítja elénk Kurázsi mama és gyermekei című művében, mely a vallásháborúnak mondott 30 éves háború idején játszódik ugyan, de a háttérben, mint mindig gazdasági érdekek állnak.

Funtek Frigyes

Leírás

Kurázsi mama, Fierling Anna, a markotányos nő számára, ha kicsiben is, a háború ugyancsak üzlet, megélhetés, ahonnan élve kell kikerülni. Ez egy embertelen, mégis – sajnos – nagyon is emberi világ, mely elpusztítja a kulturális értékeket és magukat az embereket is. A főhősnőt elvakítja a nyerészkedés, a túlélésért való küzdelem, eszelős makacssággal űzi mesterségét egy olyan világban, ahol minden felborult. Ahol a békére vágyó ember nem kap bizalmat mondván, békében „nincs becsületszó, nincs hűség, nincs hit, nincs egy szemernyi tisztesség… hiszen rég nem volt háború. Honnan is volna erkölcs… A béke disznóól, rend csak a háborúban van. Békében a nép elvadul… nevük sincs az embereknek, magukat se ismerik. Csak háborúban vannak tisztességes lajstromok.., mert rend nélkül nincsen háború!…Mint minden jónak, a háborúnak is nehéz a kezdete. Ha aztán nekilendül… az emberek már a békétől ijednek meg, mert össze kell számlálni a veszteséget. Mégis előbb a háborútól riadoznak. Új még nekik.” Rémisztő kép. Ijesztő parabola…

Börcsök Enikő

Funtek Frigyes – rendező

Az első érzésem a Kurázsi mamával kapcsolatban az öröm volt, a második a félelem. Most is van, de egyre kevesebb. Ez egy legendás színdarab, amit már 40 évvel ezelőtt láttam egy világhírű színésznőtől. Kedvelem Brecht munkásságát, így mindig vágytam rá, hogy színpadra állíthassam egy művét. Most megkaptam ezt a történetet és mellé egy fantasztikus színésznőt, Börcsök Enikőt, aki egyedülálló Kurázsi mama lesz. Vannak olyan legendás szerepek, amihez olyan színész kell, akire az emberek bejönnek, és azt mondják, csak ő játszhatja. Remélem, mindenkinek egyértelmű lesz a főszereplő személye.

A próbafolyamat elején bátorságot kértem a színészektől, mert ez egy különös bátor mű. Iszonyatos mennyiségű történetet hordoz, mint minden olyan elmesélés, ami a háborúról beszél, vagy a háború tükrében próbálja az emberi viszonyokat feltüntetni. Pontosan ugyanolyan tragikomikus világa van, mint Kusturica Jugoszláv háborújával kapcsolatos filmjeinek. Rettenetesen nehéz csomagokat kell elviselniük a szereplőknek, amit láttatni kell, kifigurázni, nevetni, komolyan venni. Az a dolgom, hogy elmeséljem azt a történetet, amit én látok és érzek benne.

Börcsök Enikő – Kurázsi mama

Közel húsz éve játszottam már ezt a színdarabot, akkor a néma lányt, Kattrint formáltam meg a Vígszínházban Szász János rendezésében. Már akkor nagyon szerettem ezt a darabot, most pedig – úgy tűnik – beleöregedtem a Kurázsi mama szerepébe. Egyébként nem ez az első eset, hogy egy darabban korábban egy fiatalabb szereplőt alakítottam, később pedig egy idősebbet.
A kitartásról, a túlélésről, az életigenlésről szól a mű. Ez gyakran olyan áldozatokat is megkövetel, amire előre nem is gondolunk, például a felmenőink lesznek ennek az elszenvedői. Nagyon fontos számomra ez a darab, ugyanis rengeteg olyan dolog fellelhető benne, ami összekapcsolható a saját életemmel. Nagy szerencsém, hogy elhívtak erre a szerepre Veszprémbe.

Nagyon jó itt lenni. Teljesen más világ. Kellemes kiszabadulni abból a társulatból, ahol 25 éve játszom, új embereket ismerhetek meg, új impulzusokat kapok. Fokozatosan felfedeztem a várost, sok helyet megismertem, kedvesek az emberek. Jó érzés, hogy megismernek, hallották, hogy a Kurázsi mamában szerepelek. Másképp szólítanak meg, mint Budapesten, sokkal bensőségesebb, barátiabb. Összességében nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb vagyok itt.

Bajor Lili

Bajor Lili – Kattrin, a néma lány

Sokan a szöveg szerint ítélik meg egy-egy szerep nehézségét, de szerintem Kattrin, Kurázsi mama néma lányát megformázni jelentős kihívást jelent. Nagy falat lesz számomra, de remélem, meg tudom lépni. Jelenleg a Színművészeti Egyetemre járok Zsótér Sándor és Börcsök Enikő osztályába. Most vagyok negyedéves, jövőre végzek. Nagy a vágy bennem, hogy jól megcsináljam, de biztos lesznek nehézségek. Ha rajtam nem látszik meg minden, amit gondolok, akkor ez a szereplő nem érdekes, nincs jelentősége, hogy mi történik vele. Szavak nélkül, a gesztusaimból kell érthető kifejezéseket létrehoznom. Ezen kell a legtöbbet dolgoznom. Lényeges lesz, hogy milyen lelkiállapotot tudok generálni a színpadon, nagyon kiül az ember arcára, hogy milyen fájdalma van, mit gondol, miben hisz. Ha tudom, hogy mit kell eljátszanom, akkor látszani fog, biztosnak kell lennem a gesztusaimban.

Börcsök Enikő

BERTOLT BRECHT – PAUL DESSAU / Kurázsi mama és gyermekei 
Rendező: Funtek Frigyes
Bemutató: 2018.02.09.

Kurázsi mama | BÖRCSÖK ENIKŐ Jászai-díjas, Érdemes művész
Kattrin, a leánya | BAJOR LILI eh.
Eilif, a nagyobbik fia | KONFÁR ERIK eh.
Stüsszi, a kisebbik fia | GAÁL ATTILA CSABA
A szakács | SZOMBATHY GYULA Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló művész
A tábori pap | TÓTH LOON
Yvette Pottier | HALAS ADELAIDA
Harmonikás | MÓDRI GYÖRGYI
Az időskatona, A verbuváló, Paraszt | ZSOLNAY ANDRÁS
Őrmester, Idősebb katona, Zászlós | VAJDA KÁROLY
A zsoldosvezér | SZELES JÓZSEF
Fiatal paraszt | SZABÓ MIKLÓS BENCE
Lőportáros, Az Írnok, Az őrmester, A katona | KURELY LÁSZLÓ eh.
Bekötött szemű , Első katona | HÉRICZ PATRIK
Óbester, Második katona | LÉTMÁNYI ATTILA
Fiatal katona | BALOGH MIHÁLY
Parasztasszony, Az öregasszony | SOLTIS ELEONÓRA
A fiatalember | KELLER MÁRTON

Ügyelő | SZENTMIKLÓSI ILDIKÓ
Súgó | KLÓZER KITTI
Rendezőasszisztens | PÉTI KRISZTINA
Díszlet- és jelmeztervező | CSÍK GYÖRGY Jászai-díjas
Zenei vezető | TASSONYI ZSOLT
Rendező | FUNTEK FRIGYES

 

 
 

Kapcsolódó anyagok