A játék vége Kecskeméten – Családi életkép Rusznyák Gábor rendezésében

2018 április 15. vasárnap, 7:30

Simon Gray A játék vége című darabja az élet legalapvetőbb kérdésére keresi a választ Rusznyák Gábor rendezésében. A kecskeméti színház évadzáró előadását április 13-án mutatták be a Ruszt József Stúdiószínházban.
“A darab legnagyobb kérdése ez, hogy mi értelme a létezésnek. Ha egy szülő, egy apa nem tudja erre a választ, akkor hogyan engedhette, hogy gyermekei jöjjenek a világra. Erre a kérdésre igazából egyikünknek sincs valódi válasza. Egyszerűen éljük az életünket: lesznek gyermekeink, követünk el hibákat, és persze teremtünk jó dolgokat is”. (Rusznyák Gábor)

A játék vége / Kecskeméti Katona József Színház / Fotó: Walter Péter

Ajánló  a darab elé:

Simon Gray, az angol drámaíró számos művét játsszák nagy sikerrel világszerte és nálunk, Magyarországon is. A játék vége egy családi életkép. Összegyűlnek a gyerekek a szülői házban, ahol már csak az Apa van, s mellette a feleséggé avanzsált házvezetőnő. A valaha megkérdőjelezhetetlen tekintélyű, ma már mozgásra és beszédre képtelen családfő, más lehetősége nem lévén, hallgatja utódai ügyes-bajos dolgait. Három fia közül egy már elhunyt, őt özvegye és unokája képviseli az összejövetelen, másikuk a nagycsaládos orvos, a harmadik pedig a televíziós műsorvezető, aki az alkohol rabja, míg felesége karrierje csúcsát élő írónő. A minduntalan szőnyeg alá söpört feszültségek, ellentétek gejzírként törnek elő a három generáció valamennyi képviselőjéből, ahogy az minden valamirevaló családi eseményen lenni szokott.

Vajon sikerül-e egyszer s mindenkorra tiszta vizet önteni a pohárba és szembenézni mindazzal, amit az évek során elhallgattunk? Lehet-e tiszta lappal indítani azon a ponton, ahol minden a feje tetején áll? Mi lesz a játék vége?

Az előadást 12 éven felülieknek ajánlják.

A játék vége / Kecskeméti Katona József Színház / Fotó: Walter Péter

Rusznyák Gábor szavaival:

– Mennyire érezheti közel magához a közönség A játék vége Spencer családjának történetét?
– Szerintem mindannyiunk számára nagyon ismerős és fájdalmas a történet. Egy szombati ebéd a kiindulóhelyzet. Az én családomban is jellemző volt, hogy nagyapánál összegyűltünk hétvégenként egy közös ebédre. A színpadon megjelenik az a gyakori látszatviselkedés, mely során mindenki próbál magáról pozitív képet mutatni, mintha minden rendben lenne, ugyanakkor mindenkiről megkapjuk ennek inverzét is: minden élet titkokkal és tragédiákkal zsúfolt. A darab megmutatja, hogy is létezik az ember, hogyan csapja be saját magát és a környezetét.

– Mely szereplő az előadás kulcsfigurája?
– Különleges a darab, ugyanis a főszereplő a családfő, Jasper, aki az előadás alatt egyáltalán nem szólal meg. Az egész történet kicsit szürreális is ettől, ugyanakkor egyfajta szakralitást is kölcsönöz az ő hallgatása a történetnek, hiszen mintha egy gyóntató pap lenne jelen az ő személyében az előadásban. Attól, hogy ő pusztán hallgat, és a családtagok csak beszélnek és beszélnek hozzá. Nem is veszik észre, talán nem is igénylik, hogy reagáljon szavaikra, egyszerűen csak jólesik kimondani a bűneiket, félelmeiket. Nem tudjuk, igazából mi zajlik le eközben az édesapában. Mintha lepergetné az életfilmjét, amelynek végén keresne valami választ a nagy kérdésre, hogy mi végre is van ez az egész. De nem talál. (Folytatást itt olvashat.)

A játék vége / Kecskeméti Katona József Színház / Fotó: Walter Péter

Danyi Judit szavaival:

Margaret, az ismert írónő szerepében lép színpadra Danyi Judit Simon Gray A játék vége című színművében. A nézők egy hétvégi családi összejövetelbe csöppennek, a három generáció találkozik, s bár első pillantásra úgy tűnik, minden a legnagyobb rendben van, idővel felszínre törnek a feszültségek. Danyi Juditot a bemutató előtt kérdezte Rákász Judit.

– Milyen pozíciót foglal el Margaret a családi mátrixban?
– Margaret híres írónő, a családfő menye. Nagyon megszerettem, mert egy kicsit hasonlóan működik a világban, mint én. Ugyanis Margaret is képes kívülállóként rátekinteni arra a helyzetre, amelyben benne van. Megéli belülről, de kívülről is látja. Jó értelemben vett outsider a saját életében, a tapasztalatait ugyanis elraktározza, hogy íróként dolgozhasson vele. Ugyanakkor igazi karrierista, hideg, kemény nő, amiben viszont nagyon más, mint én.

– Te is elraktározod az élményeidet? Tudatosan vagy ösztönösen?
– Inkább ösztönös színésznő vagyok. Ha megtalálok egy állapotot vagy hangulatot, esetleg egy mozdulatot, akkor az végigsegít az egész szerepen. Sokszor utólag jövök rá, hogy mi volt az az élmény, amit az adott feladat előhívott.

A játék vége / Kecskeméti Katona József Színház / Fotó: Walter Péter

– Milyen tapasztalatot hozott számodra az idei évad?
– Kifejezetten karakteres szerepeim voltak több darabban is, ami egészen új feladat elé állított. A jóember Szecsuánból háztulajdonosnője volt az egyetlen kivétel, hiszen az alkatilag közel állt hozzám. De nagyon szerettem a Hessmese turbékoló, babakocsit tologató Galambját és a Függöny fel! korosodó, túlsúlyos Dotty Ottley-ját is. Vicces volt hallani, ahogy a nézők tanakodnak, vajon ki lehetek. Általában kellett 5-10 perc, mire eldöntötték, hogy vajon Danyi Judit az vagy sem…

– Mi volt a legérdekesebb visszajelzés?
– A szilveszteri bemutatóra a férjem és a fiam is eljött. Előadás előtt találkoztunk a takarásban, és legnagyobb meglepetésemre Dani hangos Csókolom-mal köszönt. A saját gyerekem sem ismert meg! Ennél pozitívabb visszajelzést egy színésznek nem kell azzal kapcsolatban, hogy vajon át tud-e alakulni.

– Milyen karaktert szeretsz jobban játszani: amelyik közel áll az egyéniségedhez, vagy éppen ellenkezőleg, aki egészen más, mint te?
– Mind a kettőt! Az utóbbi inkább szakmai szempontból jelent kihívást, az előbbi a lelkemet dolgoztatja meg jobban.

A játék vége / Kecskeméti Katona József Színház / Fotó: Walter Péter

A JÁTÉK VÉGE

Jasper: SIRKÓ LÁSZLÓ
Daisy: CSOMBOR TERÉZ
Henry: PÁL ATTILA
Marianne: MAGYAR ÉVA
Benedict: FERENCZ BÁLINT
Margaret: DANYI JUDIT
Jenny: CSAPÓ VIRÁG
Matthew: KOLTAI-NAGY BALÁZS e.h.
rendező: RUSZNYÁK GÁBOR
díszlettervező: RUSZNYÁK GÁBOR
jelmeztervező: HECENDORFER TÍMEA
dramaturg: TÓTH KATA
dramaturg: FABACSOVICS LILI
súgó: ARATÓ ANDREA
ügyelő: MAHALEK GÁBOR
rendezőasszisztens: TÓTH KATA

Mikor lesz látható?
április 27. 19:00, április 28. 15:00, május 6. 15:00
május 24. 19:00, május 25. 19:00, május 26. 15:00, május 30. 19:00

Forrás: BAON.hu, Kecskeméti Katona József Színház

 
 

Kapcsolódó anyagok