Pillantás a hídról – Miller drámáját Csiszár Imre rendezi Békéscsabán

2018 május 13. vasárnap, 15:14

A bemutatót október 26-án láthatja a közönség.

A Békéscsabai Jókai Színházban már a következő évad első olvasópróbájára hívták a művészeket. Arthur Miller Pillantás a hídról című drámáját Csiszár Imre rendezi

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról - olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról – olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

A Békéscsabai Jókai Színház beszámolója:

Seregi Zoltán igazgató örömmel hirdette meg a 2018-19-es évad kezdetét egy ilyen klasszikus szerzővel, mint az amerikai Arthur Miller, akit a múlt század egyik legjelentősebb drámaírójának nevezett, darabját pedig rendkívül izgalmasnak és nagyon mainak. A május 9-ei olvasópróbán elmondta, hogy Csiszár Imre is lelkesen fogadta a felkérést, a szerepek nagyszerűen kioszthatók, ami ugyancsak fontos szempont a műsorválasztásnál, említette, hogy a mű Vajda Miklós fordításában kerül színre, majd ismertette a szereposztást.

Eddie Carbone alakját a Jászai-díjas Bartus Gyula kelti életre, Beatricét, a feleségét Kovács Edit. Catherine, a nevelt lány szerepét Papp Barbara (egyetemi hallgató) kapta, a két olasz rokont, illegális bevándorlót, migránst(!) Katkó Ferenc (Marco) és Czitor Attila (Rodolpho) játssza. Az ügyvéd, Alfieri figuráját Tege Antal, Louis-ét Szabó Lajos formálja. A kisebb szerepekben a Színitanház hallgatói kapnak lehetőséget. A jelmeztervező a Jászai- és Kossuth-díjas Szakács Györgyi.

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról - olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról – olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

Csiszár Imre rendező is nagyon fontos darabnak nevezte Miller művét, amelyet úgy kell bemutatni, hogy az érdekelje a mai békéscsabai nézőt, olyan izgalommal kell eljátszani, hogy élményt adó est legyen, gondolkodásra bírja a közönséget. – Ésszerű, tisztán megírt dráma, nagyon alapos, egy matematikai képlet szerint kiszámítható, mégis érzelmi hatást fog kiváltani. Egy matekképlet miatt hogyan lehet sírni, énekelni? Ez a kihívás a színészek számára – fogalmazott a rendező. – Miller imádta a görög drámákat, számos tanulmányában, esszéjében leírta, hogy azok milyen nagyszerűek, utolérhetetlenségüket hangsúlyozta. Molière-t és Shakespeare-t félretette. A milleri drámák arról szólnak, hogy az istenek fölöttünk állnak, a sorsunk el van rendelve, a -tól -ig határ adott, csak beteljesült sorsok léteznek. Hogy Willy Loman (Az ügynök halála) meg fog halni, azt a néző az első pillanattól fogva tudja.

Csiszár Imre kiemelte, hogy a Pillantás a hídról nem vígjáték, hanem súlyos sorstragédia, amely rádöbbent: a sors nagyobb úr, mint mi, bármikor a fejünkre koppint. Az emberek sokat foglalkoznak azzal, hogy mit hisznek, mit csinálnak, de a lényeg az, hogy valójában mi történik körülöttük, velük. Mint mondta, Eddie és Beatrice látszólag józan házasságban él, együtt öregedtek meg, de egyszer csak kiderül, valami nem stimmel. Ott lebeg az isteni kéz fölöttük, kezdettől ott a feszültség, soha nem lehet nyugodt az ember.

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról - olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

Békéscsabai Jókai Színház: Pillantás a hídról – olvasópróba / Fotó: A-Team/Ignácz Bence

A rendező nem ígér látványos színdarabot, inkább visszafogott, családi, pontosabban görög drámát. – Két migráns jön, szeretjük őket vagy nem, idegenek, bevándorlók, rokonok. A kérdés: van-e olyan erős szimbiózis ebben a családban, hogy a bejövetelüket elviseli? A másik kérdés, hogy be tudnak-e az új környezetbe illeszkedni.
Elhangzott, hogy Alfieri figurája olyan, mint a görög drámában a kar szerepe: rögzít, véleményt mond, tanácsot ad. A díszletről pedig azt tudtuk meg, hogy a hatvanas évek amerikai álomvilágát jeleníti meg, azon belül is egy kis Olaszországot (little Italy). A darab tehát aktuális, abból a rendező semmit sem húzott, semmit sem írt hozzá, rövid, tömör szöveg.

– Ami elhangzik, arra szükség van, rengeteg a tartalom minden szó mögött, a tőmondat mögött hat monológnyi szöveg rejlik. Semmi külsőség, a színészeken lesz a hangsúly, semmi maszk, rólatok, az arcotokról, a mimikátokról, a gesztusaitokról szól az előadás – fordult a rendező a művészekhez. Végül a díszletről annyit árult el Csiszár Imre, hogy az is leegyszerűsített lesz, minden egy térben, egy szobában játszódik, nincs semmi szín, ami elvonná a figyelmet. A tervek szerint június közepére eljutnak az összpróbáig, és ősszel nagyjából tíz újabb napra lesz szükség a bemutatóig.

Niedzielsky Katalin

 
 

Kapcsolódó anyagok