Lear halála – Kétszemélyes előadás készült Shakespeare drámájából Miskolcon

2018 október 02. kedd, 8:10

Kétszemélyes előadás készült a Miskolci Nemzeti Színházban Shakespeare drámája alapján Harsányi Attila és Rózsa Krisztián közreműködésével. A színpadi művet Enyedi Éva színész-dramaturg készítette, a darabot Keszég László rendezésében láthatja a közönség szeptember 28-tól a Játékszínben.

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

“A Lear halála egy ember utolsó előtti pillanatának kimerevített képe, függés élet és halál között. Azt mondják, a halál előtt lepereg előttünk az életünk. Ezt szeretnénk megmutatni, színházi nyelvre lefordítani. Nagy bátorság kell ahhoz, hogy merjünk önmagunkba nézni, hiszen magunkat ismerjük a legkevésbé. Életünk természetes eleme az elmúlás, de félünk attól, hogy mi vár a túloldalon. Ezt éli meg a színész is, amikor a pályája a végéhez közeledik: gyöngül a memóriája, másként dolgozik a színpadon, lelassul a figurákkal való munkában. Így emeltük be az előadásba annak a gondolatát is, hogy hogyan gondolkozik az elmúlásról egy fiatal, feltörekvő színész és egy idősebb, tapasztaltabb” – mondta Keszég László rendező.

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

Harsányi Attila szerint Lear király történetén keresztül egy olyan ember utolsó perceit látjuk az előadásban, akit feldolgozhatatlan trauma ér, aki mindent elveszített és végképp elmagányosodott. “Lear eljutott odáig, hogy számára az egyetlen megoldás a halál, az eltávozás. De ahhoz, hogy békében, önmagunkkal kibékülve hagyhassuk itt az életet, el kell ülnie a halálfélelemtől felszínre törő emlékek, a magunkban elfojtott dolgok viharának. A halál előtti pillanatokban egyszer csak kinyílik bennünk egy csapóajtó, amin keresztül belelátunk a saját poklunkba, amivel szembe kell néznünk” – fogalmazott a színművész.

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

Harsányi Attila, Rózsa Krisztián / Miskolci Nemzeti Színház: Lear halála / Fotó: Éder Vera

Rózsa Krisztián bolond figurája az, aki szembesíti Leart az életével, hibáival, saját magával. “Bármennyire kegyetlennek is tűnik sokszor ez a figura, valójában ő segít abban, hogy Lear úgy mehessen el, hogy valódi békére lel: megbocsát a lányainak és megbocsát önmagának is. Ha így nézzük, a bolond az ő sorsa, végzete. Az előadás egy furcsa, szürreális világot teremt, amit a vizuális effektek és a különleges hanghatások is erősítenek. Aki kedveli a Játékszín kísérletező jellegét, az mindenképpen nézze meg ezt az előadást, mert azt gondolom, valami újat, izgalmasat tudunk mutatni itt Miskolcon.”