A vihar kapujában – Kuroszava filmjéből készült előadás Zalaegerszegen

2019 január 21. hétfő, 7:00

Müller Péter Akutagava Rjúnoszuke novellái és Kuroszava Akira filmje nyomán írt A vihar kapujában című drámáját mutatták be Gergye Krisztián rendezésében a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban.

Baj László, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Baj László, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Miként egy nyomozásban, úgy az előadásban is, a kihallgatások, vallomások és tanúságtételek során az igazság folyton máshova sodródik. Körvonalazódik, majd újra elillan. Annyira viszonylagos, hogy szinte létezése is megkérdőjeleződik, holott miként hitünk szerint Istenből is, igazságból is csak egy van. Kinek-kinek a magáé. A gyilkosság végső magyarázata mégsem adja meg a halál értelmét, miként a halál sem képes az élet értelmet igazolni, legfeljebb csak beteljesíti azt. És persze miként egy gyilkosságnál általában kiderül, hogy a történetben van szerelem, szenvedély, hatalom, háború, nyomor, kilátástalanság és némi remény, mert az élet valahogy mégsem hagyja megölni magát – áll az előadás ajánlójában.

Varga Balázs, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Varga Balázs, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Kuroszava Akira filmje és Müller Péter színpadi adaptációja Akutagava Rjúnoszuke két novellájából ered. Zalaegerszegen A vihar kapujában című mű mintegy prológusban hangzik el az előadás elején: bemutatja a történelmi hátteret, a 12. századi polgárháború sújtotta Kiotót, ahol az események történnek – mondta el az MTI-nek a rendező.

Varga Balázs, Mihály Péter, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Varga Balázs, Mihály Péter, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

A bozótmélyben című novella a Kiotóban történt gyilkosságról, a polgárháború elöl menekülő házaspár tragédiájáról szól. A férj életét veszti egy rablótámadásban és a felesége is a bandita áldozatává válik. A kihallgatásokon, vallatásokon, tanúságtételeken az áldozatok, a tanúk és az elkövetetők több szemszögből mesélik el a történetet újra és újra, de minden szereplő másként tárja a nézők elé az igazságot.

Mihály Péter, Varga Balázs, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Mihály Péter, Varga Balázs, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

A mű szerkezete más gondolkodást igényel, mint egy hagyományos prózai rendezés – hangsúlyozta a rendező, aki tavaly stúdió-előadáson állította színpadra a művet. A darabot idén nagyszínpadra helyezték, a “teátrálisabb” előadáson a színpadi mű – bár az intimitása, a belső viszonyok mélysége megmaradt – nagyszabású drámává tudott válni – emelte ki Gergye Krisztián.

Varga Balázs, Mihály Péter, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Varga Balázs, Mihály Péter, Pap Lujza / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Hozzáfűzte: Müller Péter színpadi adaptációja viszonylag linearitásában követi az eseményeket, míg a zalaegerszegi előadás arra fókuszál, miként változik az emberek igazságérzete, emlékezete, hogyan torzul az általuk elmesélt történet. A folyamatos időugrásokkal mindig újabb szemszögből láthatjuk az eseményeket, új mozaikokra derül fény. Az igazság kiderítése helyett az emberi viszonyok, érzelmi helyzetek válnak egyre fontosabbá.

Pap Lujza, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Pap Lujza, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

A történet szereplői fölött – bár bíróság előtt állnak – senki sem hoz ítéletet. Mindenki a háború áldozata, érzelmi csapdába került emberek, akik a túlélésért küzdenek. Mindenkinek megvan a maga igazsága, mentegetőzési lehetősége, de az ítéletet saját maguknak kell meghozni – fejtette ki Gergye Krisztián.

Baj László, Varga Balázs, Pap Lujza, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Baj László, Varga Balázs, Pap Lujza, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

A különböző idősíkokban játszódó előadáson az áldozat, a halott férj szellemét egy médiumon keresztül idézik meg. Az összetett szerepet Mihály Péter alakítja, Takehirót, a nemesembert, akinek előjogai a háborús helyzetben megszűntek és először kerül olyan helyzetbe, amikor helyt kellene állnia önmagáért, a feleségért. Ugyanakkor azokban a pillanatokban, amikor a felesége meséli el a történetet, azt a férjet kell eljátszania, amilyennek Masako akarja láttatni – fogalmazott a színművész.

Varga Balázs, Pap Lujza, Baj László, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Varga Balázs, Pap Lujza, Baj László, Mihály Péter / Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában / Fotó: Seres Péter

Masako, a feleség szerepét Pap Lujza, Tajomura, a rabló szerepét pedig Varga Balázs alakítja. A főbb szerepeket Ticz András, Baj László és Helvaci Ersan David játssza.  Az előadás koreográfusa Gergye Krisztián, a díszleteket és a jelmezeket Zöldy Z. Gergely tervezte.

Forrás: Hevesi Sándor Színház, MTI, Színház.org