Döntéshelyzeteink a kortárs tánc nyelvén a Csokonaiban

2020 február 23. vasárnap, 6:03

Különleges táncelőadás debütál február 28-án a debreceni Csokonai Színházban: Simkó Beatrix Közel-távol című kortárs produkciója szociális viszonyainkat, döntéshelyzeteinket vizsgálja, közösség és az egyén között megvalósuló mechanizmusokat mutatja be különböző élethelyzetekben, etűd-szerűen.

Egy adott csoporton belüli mikrotörténetek jelennek meg, elsősorban a mozgás és a tánc eszközével, az egyedi koreográfiát témába vágó szövegrészletek egészítik ki. A cím a látószögünk relativitására, az egyéni helyzetünk és társas kapcsolataink relatív viszonyára utal.

“A hétköznapiság és az azokban rejlő részletek felnagyítása és átrendezése érdekelt. Az, hogy ha közelebbről vizsgálunk egy-egy döntéshelyzetet, vagy társas viszonyrendszert, vajon azok mennyire képesek globális érvényű mintákat kirajzolni?” – mondta el a rendező-koreográfus, aki arra is kitért, hogy ha gyermeki nyitottsággal ülnek be a nézők a táncelőadásra, akkor egészen szokatlan élményekben lehet részük.

Ez a szó idegenséggel töltődött fel az előadóművészetben. Talán a szabadság, hogy előírás nélkül értelmezhetünk valamit, bizonytalanságot kelt, pedig pont az a legfontosabb, hogy merjünk gyermeki nyitottsággal beülni egy kortárs (tánc)előadásra. Így olyan váratlan és szokatlan élményekben lehet részünk, amit nem feltétlenül tudunk máshoz hasonlítani, mert nem kell hozzá semmilyen előkép. Számomra ez a kortárs művészet lényege. Minden alkalommal valami újat fedezhetek fel benne megtartva eközben a kíváncsiságomat, akkor is, ha a saját logikám szerint nem feltétlen tudom egyértelmű műfaji kategóriába sorolni, vagy egy már megszokott élményhez kötni azt, amit a színpadon látok.

Közel-távol dramaturg-írója Tóth Réka Ágnes, látványvilágát Dömölky Dániel, zenéjét Matisz Flóra Lili jegyzi. Négy táncos, Horváth Attila, Laza Tímea, Thury Zita, Váth Máté és egy színész, Janicsek Péter alkotja az öt fős előadói csapatot.

A próbafotókat Dömölky Dániel készítette.