Utazás a West Side Storytól a pápáig – 10 érdekesség a 100 éve született Leonard Bernsteinről

2018 április 02. hétfő, 8:06

Nagyszabású rendezvénysorozattal ünneplik világszerte a legendás zeneszerző-karmester születésének 100. évfordulóját. A Budapesti Tavaszi Fesztivál látogatói sem maradhatnak ki a megemlékezésből.

A Neue Oper Wien áprilisban Bernstein utolsó színházi darabját állítja színpadra a Müpa Fesztivál Színházában. Bár Leonard Bernstein már nem tudja személyesen fogadni a gratulációkat, öröksége tovább él. Milyen felejthetetlen pillanatokat köszönhetünk neki? Hogy érheti el egy zenészlegenda, hogy személyes jelenléte nélkül is tömegek ünnepeljék vele a születésnapját? Ezekre keresi a választ a Budapesti Tavaszi Fesztivál blogja.

Leonard Bernstein – Fotó © Santi Visalli

1. Egy beugrással lett világhírű
1943. november, a New York-i Filharmonikusok koncertre készülnek: a műsoron Schumann, Rózsa Miklós, Richard Wagner és Richard Strauss darabjai. A vendégkarmestert, Bruno Waltert azonban ledönti lábáról az influenza. Ekkor jön el a nemrég kinevezett asszisztenskarmester, Leonard Bernstein ideje: nem sokkal a hangverseny előtt derül ki, hogy aznap este neki kell beugrania. A hangversenyt Amerika szerte közvetítik a CBS Rádión, a New York Times másnap címlapján hozza le a sikersztorit: világhírű debütálását követően Bernsteint több amerikai zenekar is meghívja vendégkarmesternek.

2. A pápa is őt hallgatta
Bernstein műveit több alkalommal is bemutatták II. János Pál pápának: 1993-ban az Ifjúsági Világtalálkozón, egy évvel később pedig egy holokauszt-emlékkoncerten hallhatta a darabokat a pápa – mind a két alkalommal Gilbert Levine karmester vezényletével, a Royal Philharmonic Orchestra előadásában.

3. Saját oktatási programot fejlesztett ki, és iskolát is alapított
művészetteli tanulás (Artful Learning) Bernstein elméletére épül, amely szerint a művészetek erősíthetik a tanulási folyamatot, és be kell őket építeni az összes akadémiai tantárgyba. A karmester 1989 végén a Rolling Stone magazinnak adta utolsó hosszabb interjúját: felvázolta a tervét egy iskoláról, amely azonban csak röviddel halála után nyílt meg Santa Fében, Új-Mexikóban.

4. Gyerekek millióinak mutatta meg, mit jelent a zene
A New York-i Filharmonikusok Hangverseny fiataloknak (Young People’s Concert) sorozatát a világ leghosszabban futó családi koncertsorozataként tartják számon. Amikor Bernstein 1958-ban megérkezett a zenekarhoz, új szintre emelte a programot. A másfél évtized során, amíg Bernstein nevéhez fűződtek a koncertek, szülők százezrei ültették le gyermekeiket a TV elé, amikor következett a Leonard Bernstein Show, és az előadások generációkon át inspirálták a zenészeket és zenekedvelőket.

5. Énekesek nélkül készítette el a világ egyik leghíresebb musicalét
Bernstein a West Side Story megírásakor eldöntötte, hogy nem hivatásos, ismert énekeseket keres majd a főbb szerepekre, hiszen minden professzionális hangzás visszavesz a főszereplő srácok hitelességéből és tisztaságából. „Egy fiatalokról szóló darab nem készülhet sztárokkal” – nyilatkozta később. Az eredeti produkcióra több száz fiatal jelentkezett, akik közül negyvenet válogattak be a darabba.

6. Nyíltan politizált
Zenei kompozíciói és nagyszerű karmesteri teljesítménye mellett Bernstein nyíltan vállalta politikai nézeteit, és tenni akart a társadalmi változásokért. Részt vett az Amnesty International kampányaiban, többször felemelte a szavát a dél-afrikai apartheid ellen, csodálta J. F. Kennedyt, és rengeteg társadalmi ügy mellett állt ki és folytatott küzdelmet, ahogy a Kennedy Centerben rendezett kiállítás ajánlójából is kiderül:

7. Koncertezett a berlini fal lebontásakor
Történelmi jelentőségű helyszínen és időpontban, 1989 karácsonyán, a berlini fal lebontását követően tartott rendezvénysorozat csúcspontjaként vezényelt koncertet Leonard Bernstein. 28 év után ekkor ünnepelhették először együtt a nyugat- és kelet-berliniek a karácsonyt. A karmester Schiller ódájában az „öröm” (Freude) szót „szabadság”-ra (Freiheit) változtatva adta elő a többnemzetiségű zenekar és kórus élén Beethoven 9. szimfóniájának zárótételét, ami szimbolikus jelentőséggel bírt több millió néző számára.

 8. Nehezen adott címet saját darabjainak
A zeneszerző saját bevallása szerint soha nem volt jó a címadásban. Az Egy békés hely (A Quiet Place) opera címét sokáig nem tartották véglegesnek, végül mégis ezen a néven ismerhette meg az utókor Bernstein utolsó színpadi darabját. A West Side Story eredeti címe pedig Gangway! lett volna. Amikor felmerült a West Side Story címötlet, Bernstein az utolsó pillanatig küzdött ellene, unalmasnak és túlságosan általánosnak találta – az utókor igazolta, hogy címadás terén ebben az esetben (is) tévedett.

9. Saját tragédiája hatására írt operát a halálról
1980-ban Bernstein találkozott egy 30 éves íróval, Stephen Wadsworthszel, aki hozzá hasonlóan lelkesedett az ötletért, hogy folytatást írjanak a Zűrzavar Tahitin (Trouble in Tahiti) című operához. Mindketten szükségét érezték, hogy a halálról és a veszteségről írjanak: Bernstein felesége, Felicia két évvel korábban hunyt el rákban, Wadsworth testvére pedig egy tragikus autóbalesetben vesztette életét nem sokkal az írás megkezdése előtt. Kettejük közös munkájából született meg az Egy békés hely (A Quiet Place) című opera.

10. Szintén világhírű tanítványa, Kent Nagano hangszerelte újra a művét 2013-ban
„Bernstein élete utolsó tíz évében a tanárom volt. Sokat beszélgettünk arról, hogy az A Quiet Place miért nem sikeres, holott ő az egyik legérdekesebb zenéjének tartotta. Évekkel halála után a család megkért: tegyek valamit a mű felélesztéséért. Tanulmányoztam a partitúrát, és úgy találtam, tisztább zenei szövetre van szükség, ezért készíttettünk egy olyan verziót, amelyben egy kis együttes játszik, ezáltal minden hallható” – mesélt a mesterhez fűződő kapcsolatáról és a műről Kent Nagano Budapesten. Az eredeti kompozíció szellemével azonos, ám felépítésében némileg eltérő változatot 2013-ban az Ensemble Modern mutatta be a bécsi Konzerthausban, a fesztiválon is ezt a variációt láthatja-hallhatja majd a közönség a Neue Oper Wientől, Walter Kobéra vezényletével, Philipp M. Krenn rendezésében.

A Müpa Fesztivál Színháza alig néhány héttel a bécsi premier után, április 9-én és 10-én változik majd egy békés hellyé.

További érdekességek a Budapesti Tavaszi Fesztivál blogján!

 
 

Kapcsolódó anyagok