“Mindig a határok feszegetése érdekelt” – Nagy Fruzsina jelmeztervező válaszolt

2018 október 12. péntek, 8:03

Főként német nyelvterületen dolgozik magyar rendezőkkel, a divatbemutató jellegű catwalk koncert műfajának egyik kitalálója. Nagy Fruzsina jelmeztervezőt a HVG kérdezte.

A hvg.hu cikkéből:

A Soharózával és Halas Dórával első közös munkájuk, a Tabu kollekció kényes témákat feszegetett a szexualitáshoz, a halálhoz való viszonyig – jó adag fekete humorral. “Nem izgat, hogy a négy évszakhoz vagy az öt őselemhez készítsek ruhákat. Mindig a határok feszegetése érdekelt, azok a témák, amelyek fájdalmasak, ütnek, azért gyönyörűek, mert elviselhetetlenek. Akármennyire is a világ legtermészetesebb dolga, hogy megszületünk, közösülünk, betegek leszünk és meghalunk, mégis ezek a témák azok, amelyeket nem bírunk igazán feldolgozni. Sokkal izgalmasabb ezekről beszélni, mint pusztán esztétizálni. Rengeteg humort rejt magában mondjuk egy betegség átformálása vizuális nyelvre, például a bulimia lefordítása öltözékre. Terápiás jellege is van ennek. Sokaktól hallottam vissza, hogy ráéreztem bizonyos problémás területre az életükben, és jólesett ezzel foglalkozni vagy túllépni rajta” – mesélte a jelmeztervező.

Nagy Fruzsina / Fotó: Reviczky Zsolt, theworldnews.net

Nagy Fruzsina / Fotó: Reviczky Zsolt, theworldnews.net

Az Ügy című catwalk koncert a hivatali ügyintézés útvesztőibe kalauzol Kodály Székelyfonó daljátékának újraértelmezésével. Nagy Fruzsina hangsúlyozta: az aktuálpolitizálás szándéka nélkül az elmúlt harminc év bürokratikus labirintusának megragadására törekedtek. Az előadásban kórusénekesek válnak modellekké egy extravagáns jelmezbemutatón. “Amikor táncosok vagy színészek a modellek, a figyelem a jelmezekről áttevődik a szövegre és a mozdulatokra. Amióta operákhoz is terveztem jelmezeket rájöttem, hogy a zene erős hullám, amelyen lehet jelmezekkel szörfözni, hogy ez a kombináció az, amit évek óta keresek. A Soharóza tagjai olyan dalokat énekelnek, amelyeket ugyanazokhoz a témákhoz írtak, gyűjtöttek, hangszereltek át, mint amelyekhez a ruhákat terveztem. A kettő nagyon erősíti egymást. A zene által rögtön egy hangulat épül a jelmezek köré, és egy dal is sokkal izgalmasabban szólal meg látványos jelmezben előadva” – fogalmazott az alkotó.

Nagy Fruzsina főként német nyelvterületen dolgozik magyar rendezőkkel. “Egy jelmeztervező ‘szürke egér’, sem itthon, sem külföldön nincs reflektorfényben. Eleve van egy hierarchikus rendszer, amelyben a díszlettervező sokkal feljebb áll. A külföldi útnak még nagyon az elején tartok, valószínűleg egyszer kell bekerülni a kinti színházi élet vénájába, és onnantól kezdve az embert hívják. Tavaly jártam először a World Stage Design konferencián Tajpejben. Tízperces előadást tartottam a Tabu kollekcióról, sokan érdeklődtek iránta. Elképesztően inspiráló, hogy olyanokkal találkozom a világ minden pontjáról, akik hasonlóan gondolkodnak, szakmai beszélgetést lehet velük folytatni egy felrobbanó, videoinstallációs vagy járműjelmezről. És nem az van, mint itthon, hogy ismerősök veregetik a vállam. A jövőbeli terveim között szerepel a külföldi oktatás, a catwalk koncertek terjesztése nemzetközi platformon” – számolt be a jelmeztervező.

A teljes interjú itt olvasható.

 
 

Kapcsolódó anyagok