Villáminterjú Petrik Andreával

“Szerencsés esetben a munka személyes üggyé válik”
2017 április 24. hétfő, 7:30

Pass Andrea rendezésében mutatták be a Bebújós című előadást. Erről mesélt az egyik főszereplő, Petrik Andrea a Jurányi Latte interjúsorozatában.

“Pass Andrea rendezőként a halált megvető, a komoly mélységek felett cseppet sem bizonytalan kötéltáncos. (…) Tiltakozunk ugyan ellene, de nagyon nyomja vállainkat szüleink élete. A megbélyegezettnek nincs esélye az újbóli befogadásra, mert a többség általában nagyon hamar és egyáltalán nem megalapozottan ítélkezik. A Staféta és a Pesti Est a Budapesti Tavaszi Fesztivállal közös előadása a gyanú ébredéséről, majd az abból eredeztethető társadalmi stigmáról szól, amely nemcsak a kicsik világában ragad az emberre levakarhatatlanul, de talán a gyermekkorban fáj a legerősebben”. (ART7)

Bebújós / Petrik Andrea / Fotó: Dömölky Dániel

Bebújós / Petrik Andrea / Fotó: Dömölky Dániel

Ajánló a darab elé:

A féltő apukák és az aggódó anyukák gondosan választottak óvodát gyermekeiknek. Az óvónő megbízható, jó pedagógus, a többi szülő szintén rendes ember, nyugodtan ott lehet hagyni a gyerekeket ebben a biztonságos közegben. Problémák persze mindenhol adódhatnak. Még ebben az álom oviban is, ahol a nagycsoportosok furcsa dolgokat kezdenek el játszani.  A felnőttek viszont nagyon figyelnek, nem hagyják, hogy baj történjen, ezért nyomozásba fognak, hogy megtudják, kitől ered a bűnös játék. Négy szülő, négy gyerek és egy óvó néni. Egy gyerekjátékról szól majd az egész. De komolyan is vehetik.

Schruff Milán, Formán Bálint, Herczeg Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Schruff Milán, Formán Bálint, Herczeg Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Villáminterjú / Jurányi Latte:

Most, hogy szabadúszó lettél, kíváncsi vagyok, hogy mi az, ami egy ügy, egy projekt mellé tud állítani?

Hét év társulati lét után éppen amiatt választottam a szabadúszást, hogy különböző terekben, különböző alkotókkal és különböző műfajokban dolgozhassak. Ez így is lett, jelenleg két, minden szempontból eltérő előadást próbálok párhuzamosan: a Szerelemes Shakespeare-t a Madáchban és a Bebújóst itt, a Jurányiban. Az viszont hozzátartozik az igazsághoz, hogy sajnos nem feltétlenül a színész maga választja meg a munkáját, vagy azt, hogy kivel szeretne együtt dolgozni. Szerencsés esetben azonban a munka személyes üggyé válik, ez történt például Pass Andi Napraforgó, illetve a mostani Bebújós rendezésénél.

Mivel tudott Andi másodszor is megnyerni téged a darabjához?

Már a Napraforgóban kiderült, hogy nagyon jól megértjük egymást, hasonlóan gondolkodunk. Amit rettenetesen szeretek a közös munkánkban viszont az, hogy olyan, mintha Andi direkt ellenszereposztást csinálna nálam: általában nagyon erős, határozott karakterű, femme fatal típusú figurákat osztanak rám, amik csodálatos szerepek, de mindig vagy valamilyen erőt képviselnek vagy hangsúlyos a nőiségük. Az utóbbi időben azonban egyre inkább elkezdett érdekelni magánemberként és színészként egyaránt a finomság, a költészet, a líra és annyira örülök, hogy Andi olyan szerepeket oszt rám, de nagyképűen továbbmegyek, ír rám, amikben ez mind megvan, illetve amiket soha senki nem játszatna el velem. Számomra ez hihetetlenül nagy kaland és kihívás, illetve egy csodálatos ajándék.

Réti Adrienn, Petrik Andrea / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Réti Adrienn, Petrik Andrea / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

A Bebújós egyik összpróbája alapján azt látom, hogy nagy lépést tett előre Andi, rendezőként és drámaíróként egyaránt a Napraforgó után. Hogy látod belülről?

Ennek igazán örülök! Még csak két közös „gyerekünk” van Andival és az ember természetesen ugyanannyira szereti őket, ráadásul most épp a szülés kellős közepén vagyunk, ezért még nincs az egészre rálátásom. Az biztos, hogy színészileg ez most nekem sokkal nehezebb és összetettebb feladat, mint amilyen a Napraforgóban a Tanító néni megformálása volt.

Milyen rendező Andi?

Bonyolult és nehéz szerepek, amiket Andi általában kér tőlünk, pláne most a Bebújósnál, ahol komoly küzdelmet folytatunk a gyerekkarakterekkel, hogy ne gügyögjük túl, ne csupán illusztráció legyen a játékunk – rendezőként azonban Andi úgy fogja a kezed, hogy észre sem veszed, és magától élni kezd a figura! A próbák során mindig beavat minket a kételyeibe és aggodalmaiba, rettenetesen nyitott minden ötletre és véleményre, miközben kellőképpen határozott: színészként rendkívül inspiráló, ugyanakkor megnyugtató, hogy bármit kipróbálhatunk, a felmerülő ötletekből azonban Andi mindig okosan kiválasztja a megfelelőt és azt építjük tovább.

Schruff Milán, Formán Bálint, Petrik Andrea, Herczeg Adrienn, Réti Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Schruff Milán, Formán Bálint, Petrik Andrea, Herczeg Adrienn, Réti Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Kaptatok tőle konkrét szempontokat a gyerekkarakterek megformálásához?

Az elején, amikor kerestük a fogódzót ehhez az óvodás korosztályhoz jó pár napunk ráment a gügyörészésre, próbáltunk mozgásilag hozzányúlni: szépen lassan azonban rájöttünk, és végül Andi ki is mondta, hogy a szerepnek csak a lelke kell, hogy gyerek legyen, a többi jó esetben magától életre kel. Arról még nem is beszéltünk, hogy Andi milyen író, sok mindent elárul például az, hogy az improvizációink során valahogy mindig odajutottunk ki, amit Andi konkrétan megírt: nagy pontosan fogalmaz, így bátran támaszkodhatunk a szövegre és a helyzetekre, hogy azok önmagukban megteremtik a gyerekszerepeket.

Már a Napraforgóban is, a Bebújósban pedig még inkább nem válaszhatóak szét olyan könnyedén a gyerek-felnőtt szerepek.

A Bebújós egyik célja pont az, hogy rámutasson a felnőtt társadalom gyerekes viselkedésére, s velük szemben arra, hogy a gyerekek milyen kíméletlenül őszintén és felnőttesen tudnak kommunikálni. Persze, emellett még rengeteg más kérdésről és problémáról szól majd jó esetben a darab, például a kirekesztettségről és a megbélyegzésről.

Réti Adrienn, Herczeg Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Réti Adrienn, Herczeg Adrienn / Bebújós / Fotó: Dömölky Dániel

Mindkét darab szereplőinek megvan a maga története. Szerinted mi a Napraforgó Tanító nénijének a személyes drámája?

A Tanító néni tűnik a legnormálisabb felnőttnek a Napraforgóban, látszólag neki minden adott ahhoz, hogy boldog és teljes életet éljen: szeretik a gyerekek, élvezi a munkáját, kedves és csinos nő, mégis azt érezzük, hogy valami nem stimmel nála. Talán hiányzik neki egy társ? Vagy szeretne saját gyereket? Ezeket a kérdéseket nyitva hagyja a darab.

Ahogy azt is, hogy Janka sorsa jobbra, vagy rosszabbra fordul-e, de a Bebújós története sem kerül teljes lezárásra.

Nem, és én ezt nagyon szeretem, mert a történetek – főleg a Bebújós – brutalitása ellenére mindig ott van a remény!

Szerző: Antal Klaudia / Jurányi Latte

A BEBÚJÓS a következő időpontokban lesz látható: 
2017. 04. 26. 19:00 – Jegyrendelés
2017. 05. 11. 19:00 – Jegyrendelés

Szereplők: Petrik Andrea, Herczeg Adrienn, Schruff Milán, Formán Bálint, Réti Adrienn
Díszlet: Balázs Juli // Jelmez: Pető Kata
Zene: Keresztes Gábor // Fény: Bredán Máté, Lohár Antal
Asszisztens: Hannig Dóra  //  Író, rendező:  Pass Andrea

 
 

Kapcsolódó anyagok