Két nő a négy fal között – Interjú Szalontay Tündével és Székely Rozival

2017 május 03. szerda, 7:00

Az évadban utoljára csütörtökön látható a Tünet Együttes Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak című darabja a Jurányi Házban, Ördög Tamás rendezésében. Az előadás a civilizált ember szexualitását vizsgálja egy hétköznapi család fülledt történetén keresztül. Szalontay Tünde és Székely Rozi anyát és lányát alakítják, velük beszélgettünk szülő-gyerek kapcsolatokról, nőiségről és a rendhagyó próbafolyamatról.

Székely Rozi, Szalontay Tünde / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

Székely Rozi, Szalontay Tünde / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

A darabban egy nagyon feszült anya-lánya kapcsolatot mutattok meg. Ti hogy látjátok, mi a legnagyobb nehézség Ingrid és Uwe kapcsolatában?

Székely Rozi: Én Uwét játszom a darabban, Ingrid harminc éves lányát. Szerepem szerint két éve költöztem vissza az anyámhoz, mert egyedül nem tudok fenntartani egy lakást. Ez egy nagyon aktuális probléma és sok fiatalt érint az, hogy nagyon nehezen tudják elkezdeni, majd fenntartani az önálló életvitelt.

Szalontay Tünde: Anya és lánya már, mint két felnőtt nő kell, hogy együtt éljen. Miközben az lenne ideális és mindkettőjük számára egészséges, ha saját családjuk lenne, ha külön életet élnének. Annyira más szakaszban vannak a saját életükben, annyira nem tudnak figyelni egymásra és olyannyira nem értik, nem fogadjak el a másikat, hogy csak rombolni, rontani képesek. Mint egy betokosodott seb úgy vannak egymás életében.

Szalontay Tünde / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

Szalontay Tünde / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

Székely Rozi: Ráadásul Uwénak komoly magánéleti problémái is vannak. Nem tudja szeretni magát nőként és magányos. Ebben erősen különbözik az anyjától, Ingridtől, aki látszólag működő párkapcsolatban él és tobzódik a saját nőiségében. Anya és lánya nem tudják elfogadni egymás különbözőségét. Az előadásban meglebegtetünk egy gyerekkori molesztálást, amire Uwe nem emlékszik. A nagynéni látta, amikor megtörtént és most, húsz évvel később mondja el az anyának, aki nem akar tudomást venni róla.

Szerintetek a női szerepek átalakulása (például az emancipáció és a máig zajló szexuális forradalom) megnehezíti vagy könnyebbé teszi az anya-lánya kapcsolatokat? 

SZT: Sok mindenben könnyebbé vált: nyíltabb, érzelemgazdagabb, játékosabb, közvetlenebb lett. Másrészt meg sok mindenben nehezebb: nincs olyan egyértelmű minta, amit követni lehet. Sok zavar nehezíti az őszinteséget, a szeretet egyszerű megélését.

SZR: Szerintem az nehezíti meg, hogy jelenleg annyira sokféle minta van a nemi szerepekre, hogy egy családon belül a szivárvány minden színében tudnak ezek tündökölni, és az emberek, a társadalom nagyon nehezen és lassan alkalmazkodik, válik nyitottá. Az emberekben nem kíváncsiságot szül a változás, hanem feszültséget, bizonytalanságot és elutasítást. Széthullanak a családok emiatt.

Székely Rozi / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

Székely Rozi / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

A darab egy intenzív workshoppal kezdődött, ez alatt mi derült ki számotokra a nőiséggel kapcsolatban? 

SZT: Továbbra is izgalmas, de nehéz nőnek lenni. Leginkább a különböző viszonyokon, szerepeken keresztül volt átélhető az a rengeteg szélsőséges női karakter, amelyekkel foglalkoztunk. Akkor működött igazán a játék, amikor nagyon személyesen és lemeztelenedve voltunk jelen. Az többször felmerült azonban, hogy hogy lehet mindezt úgy megmutatni, hogy még ne sérüljön a “privát én”.

SZR: Számomra semmi. Nem véletlen, hogy én játszom Uwét és úgy, ahogy.

Van más meghatározó élményetek a workshopról?

SZR: Jó volt improvizálni, pedig azt ritkán szeretek sajnos. Nem egyértelműen az én utam. Próbán sokszor izgalmas, de hiszek a rögzített szövegben is.

Mit adott hozzá a pályátokhoz Ördög Tamás és a Tünet Együttes munkamódszere?

SZR: Ez a munka nekem inkább Ördög Tamás munkamódszeréről adott egy képet. A Tünetből Furulyás Dórit és Szász Danit ismertem meg, nekik nagyon örültem. Czakó Máté osztálytársam volt színész szakon, tehát őt már ismertem. Egyébként Tomi is osztálytársam volt színész szakon, és izgalmas figyelni, hogy néhány év alatt milyen fantasztikus dolgot hoztak létre Kiss-Végh Emőkével. Aki szintén osztálytársam volt 🙂 A társulatukra gondolok, a Dollár Papa Gyermekeire. Talán nekem ez volt az egyik örömforrás a munkában, hogy velük dolgozhattam.

Ördög Tamás, Székely Rozi / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

Szász Dániel, Székely Rozi / Tünet Együttes / Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak / Fotó: Mészáros Csaba

SZT: Tamás nagyon érzékenyen és bátran volt jelen. Finoman terelt a kényelmetlen helyzetekig. Semmi olyat nem erőltetett, amit mi színészek nem akartunk megtenni, bejárni, mégis sokszor találtuk magunkat kényes helyzetekben, sokszor átlépve a biztonságot jelentő komfortzónánkat. Számomra még most, amikor játsszuk az előadást, is fontos a jelenléte.

Mik a terveitek nyárra és a következő évadra?

SZT: A közeljövőben egy vizsgafilmben fogok forgatni. Aztán nyárra alakulóban van egy felkérés, de ennél többet még nem mondhatok. Remélem, újabb nagy kaland lesz.

SZR: Nyáron szeretném befejezni a darabom írását, amit jövő évadban rendezek meg a Jurányi Titánium Mentor programjának keretén belül. A Kerekasztal Társulattal is lesz egy rendezői munkám. Jelenleg Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzésre járok a Károlira, ott most jön a vizsgaidőszak és a szakdolgozatomnak is nekiállok hamarosan. Jelenleg ennyi tervem van. Színészi felkérésem még nincs a jövő évadra. Nem is tudom, mi férne bele, a két rendezés mellett. Mindenestre színészként most egy darabig szeretnék előre megírt szövegekkel dolgozni, akár kortárs, akár klasszikus színdarabokban.

Szerző: Kónya Klára

Színház.org

 
 

Kapcsolódó anyagok