Független bábszínház alapjait teszik le Újbudán – Interjú Gáspár Annával

2017 november 17. péntek, 15:57

A bábműfaj népszerűsítése a célja a Manna Matiné sorozatnak, mely november 18-án indul útjára Újbudán, a B32 színpadán.

 

Ahogy arról beszámoltunk, Manna Matiné címmel sorozatot indít a Manna és a B32 Galéria és Kultúrtér a tehetséggondozás és a bábműfaj népszerűsítése jegyében. Az eseménysorozat megnyitó hétvégéjén Borbáth Péter és Gimesi Dóra műveiből készült bábelőadásokat mutatnak be. A Sündör és Niru november 18-án délelőtt a kisebbeknek, A macskaherceg kilencedik élete 19-én este a nagyobbaknak ígér tartalmas kikapcsolódá

A bábműfaj népszerűsítése a célja a Manna Matiné sorozatnak, mely november 18-án indul útjára Újbudán, a B32 színpadán. A Manna Produkció támogatásával több független színházi bábelőadás jött létre az elmúlt években, amelyek főként fiatal, pályakezdő rendezők és színészek munkái. Ezeknek a produkcióknak azonban nem sikerül állandó játszóhelyre találniuk a fővárosban, többek között azért, mert a bábműfajt, főként a felnőtteknek szólót, nehezebben fogadják a befogadóhelyek. Nem csak a Manna tehetséggondozó programjában született bábelőadások keresnek helyszínt a fővárosban, hanem az ESZME bábos ernyőszervezet által képviselt független bábszínházak produkciói, és kisebb alkotócsoportok munkái is. Ez a hiányérzet adta az ötletet az „Új bábszínház Újbudán” programhoz, mely megnyitja a B32 Kultúrtér kapuit a bábműfaj független képviselői előtt, és vállalkozik arra, hogy a jövőben rendszeresen műsorára tűz független bábeladásokat.

Gáspár Anna

Gáspár Annát, a Manna Produkció vezetőjét kérdeztük a kezdeményezésről:

Mi hívta életre a Manna Matiné sorozatot?

A hiány, hogy hosszú időn át nem találtunk állandó játszóhelyet a bábos előadásainknak. A Manna tehetséggondozó programja keretében az elmúlt hat évben több bábszínházi előadás is született. Legutóbb, egy pályázatnak köszönhetően, mind az öt végzős bábrendező készített egy-egy ősbemutatót. A programunk így nem csupán a rendezőket és a színészeket ösztönözte munkára, hanem a dramaturgokat, sőt a kortárs írókat is.

A Manna rendszeresen meghívásos pályázatot ír ki az éppen végzős rendező osztálynak, melyben a hallgatók lehetőséget kapnak, hogy téma- és technika- és létszámbeli korlátozás nélkül előadásötletekkel álljanak elő. Az első ilyen előadásunk az SZFE-vel közösen 2012-ben jött létre, mikor Fige Attila bábrendező színpadra állította Pálfi Kata debütáló író gyerekdarabját a Borka mumusföldön című mesét. Az előadáshoz az SZFE és a Manna biztosította az anyagi hátteret, és a bemutató végül a rendező diplomamunkája lett. Mi sem bizonyítja jobban ennek a vizsgaelőadásnak a piacképességét, minthogy a mai napig sikerrel játsszuk, emellett több magyarországi és külföldi fesztiválra is meghívást kapott.

Az egyetemi vizsgaelőadások sorsa szinte kivétel nélkül egyforma: bemutatják a produkciót az intézmény falain belül, esetleg meghirdetik, és igazi nézőkkel is találkozik – nem csupán a vizsgabizottsággal –, de a továbbélés lehetősége nagyon csekély. Az egyetem addig gondoz egy előadást, amíg a hallgatók ki nem repülnek, utána lekerül a repertoárról, akármilyen minőségű produkcióról is van szó. Eddig talán csupán egyetlen előadásnak sikerült túlélnie a hallgatók diplomaosztóját, a Tajtékos napoknak (Fehér Balázs Benő rendezése), ami az elmúlt években kultikussá vált az SZFE-n. Véleményem szerint sokkal több ilyen nagy szériára esélyes előadás jön létre a diákok munkáiból, de nincs, aki menedzselje a produkciókat. Így a sok energia kárba vész és általában mindössze pár előadást érnek meg a vizsgák, ami nem feltétlenül az intézmény hibája. Meg kellene látni a lehetőséget, és azokat, akik piacképes előadásokat hoznak létre, támogatni – akár független menedzsereknek.

A kísérletező pályakezdők előadásainak nehéz befogadó helyszínt találni – hiszen az az első kérdés, hogy kinek a nevével tudják eladni? Nos, ezek a fiatalok még csak most szerzik a „nevüket”, tehát egy komoly falat kell áttörnünk. Együtt. A prózai színházak idegenkednek a bábtól – hiszen ennek a műfajnak megvannak a tradicionális játszóhelyei a fővárosban. Emiatt is nagyon-nagy öröm, hogy a B32 helyet és teret adott ezeknek az előadásoknak, melyek nem csupán a pályakezdő alkotókat és a bábokat mutatják meg, hanem reprezentálják, hogy ez a műfaj minden korosztályhoz szól.

Sündör és Niru / Fotó: Kállai-Tóth Anett

A Manna Matiné ezek szerint csak a Manna előadásait sorakoztatja fel?

Egyáltalán nem. A saját előadásaink játszási lehetőségei indítottak el ezen az úton, de ahogy megtaláltam az ötletre nyitott helyszínt, azonnal bevontam Csató Katát, a független bábszínházakat képviselő ESZME elnökét. Neki még nagyobb rálátása van a bábműfaj képviselőire, és nagyon szeretném, ha minden minőségi produkció előtt nyitva állna a kapu. Sok alkotó van a területen, aki független bábosként próbál boldogulni, születnek is jobbnál jobb produkciók, de mind jutnak el a közönséghez.

A Manna Matiné néven elindított programsorozat kis lépésekben, de vállaltan egy független bábszínház alapjait kívánja letenni Újbudán. Reményeink szerint a hónapról hónapra idekerülő előadások egyre több gyermeket és családot vonzanak majd a Bartók Béla útra. Nem csak a bábos produkciók bemutatása a célunk, hanem szeretnénk olyan összművészeti eseményeket, interaktív játékokat is kínálni a nézőknek, amelyek közelebb visznek a műfaj megismeréséhez. Számtalanszor hangoztatott mondat, hogy a bábszínház nem csak a gyerekekhez szól, ezt igyekszünk rögtön az első, bemutatkozó hétvégén is erősíteni Gimesi Dóra meséjével, mely a felnőttek számára is izgalmas felfedeznivalókat tartogat.

Sündör és Niru / Fotó: Kállai-Tóth Anett

Milyen előadásokra kerül sor?:

November 18-án a nyitó előadás Borbáth Péter mesekönyvének, a Sündör és Niru című műnek az első színpadi változata, Bodor Panna adaptációja. A szerzőn kívül az előadás alkotói mind friss-diplomás művészek, akik az utolsó egyetemi évük alatt készítették az előadást. A rendező Varsányi Péter, a szereplők Tóth Mátyás és Főglein Fruzsina, illetve egyetlen vendégként a Budapest Bábszínház tagja Pethő Gergő. A barátságról szóló szívbemarkoló történet szereplői különleges lények, akiket Badacsonyi Brigitta formált bábokká. A mesét 6 éves kortól ajánljuk.

Ezen a novemberi hétvégén még egy előadás várja a Manna Matiné keretében a közönséget, amely szintén kortárs író, Gimesi Dóra egyik történetét dolgozza fel. A napokban megjelenő A macskaherceg kilencedik élete című kötet címadó meséje az esendőségről és a szerelemről szól, Nagy Orsolya dramaturg színpadi átiratában mutatta be a társulat. A 12 éven felülieknek ajánlott előadás különös formáját alkalmazza a bábműfajnak – maszkos játék, melyben Michac Gábor furcsa, izgalmas drót fejdíszeit, koronáit, álarcait viselik a játszók. A címszerepben Dér Zsolt, aki szintén végzős egyetemistaként vállalta a szerepet, ma már a Katona József Színház színésze. Társai a darabban Pájer Alma Virág, Főglein Fruzsina, Kovács Domokos, Georgita Máté Dezső és a Stúdió K színésznője, Nyakó Júlia. Az előadás koreográfusa Hegymegi Máté, a zeneszerző Tart Bernadett, a rendező Szenteczki Zita.

A sorozat havonta egy-két bábelőadással indul, melyek nem feltétlenül a gyerekeknek szólnak. Decemberben a többszörös fesztiválnyertes Alszanak a halak című Szilágyi Bálint rendezés kerül műsorra, mely a halál tabuját feszegeti gyermeki szemszögből. Az egyszemélyes előadásban Prohászka Fanni lép színpadra. A produkciók sorát tavasszal már összművészeti és interaktív családi játékokkal is bővíti majd a Manna és a B32 Kultúrtér, emellett terveznek rendszeres foglalkozásokat, amelyek során a látogatók bábokat készíthetnek, és megismerkedhetnek a műfaj történetével és a különböző bábtechnikákkal.

Farkas Róbert, a B32 Galéria és Kultúrtér kulturális vezetője megerősítette, hogy hosszú távú terveik vannak a független színházi alkotók befogadásával.

Sündör és Niru / Fotó: Kállai-Tóth Anett

A Bartók 32 Galériát a  ‘80-’90-es években az ország egyik legismertebb kortárs galériájaként tartották számon. Kicsit visszatérve a gyökerekhez, az egykori legendás hely haladó gondolkodását megőrizve és továbbgondolva terveztük újra a B32 Galéria és Kultúrtér koncepcióját. Ha színházról van szó, elsősorban független színházi alkotóknak adunk teret, hiszen bennük van meg az a reflektált gondolkodás és szabad cselekvésszerűség, ami az itt kiállító képzőművészeket jellemezte anno és jellemzi most is.  Azonban fontos belátnunk, hogy míg a független színházi előadásoknak Budapest-szerte több megjelenési lehetőségük van, addig a hasonló háttérrel rendelkező bábelőadásoknak – egy-két szakmai megjelenésen kívül – kevés alkalmuk van találkozni a közönséggel. Pedig a tapasztalat azt mutatja, hogy van rá igény. Éppen ezért hiszek benne, hogy a Manna Matiné egy hosszú távú és sikeres együttműködés lehet a fiatal bábművészek és a B32 között. 

A Manna Matiné előadásai a B32-ben 2017-ben:

2017.11.18. 11:00

Borbáth Péter – Bodor Panna: Sündör és Niru

  1. 11. 19. 19:30

Gimesi Dóra: A macskaherceg kilencedik élete

2017.12.10. 15:00

Jens Raschke: Alszanak a halak

Jegyek vásárolhatóak a helyszínen és online a b32.jegy.hu oldalon.
B32 Galéria és Kultúrtér – 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.
Jegyfoglalás és információ: 1-787 0039, b32@ujbuda.hu
Web: b32kulturter.hu

 
 

Kapcsolódó anyagok