“Provokatív hatásra törünk mindegyik előadás esetében” – Interjú Pass Andreával

2017 december 09. szombat, 7:00

A Mentőcsónak Egység és a FÜGE előadása, A vezér elsősorban a fiatalokat szólítja meg. Pass Andrea kortárs műként értelmezi Musset klasszikusát a hatalom, az elnyomó rendszer túlkapásairól.

Vajon mit jelent a mai fiatalok számára a hatalom? Mit várnak el tőle? Képesek észrevenni a hatalom túlkapásait? És ha igen, vannak eszközeik tenni ellene? Akarnak egyáltalán? Vajon ma is ugyanolyan passzívak a fiatalok, mint Musset korában? A projekt célja kimozdítani a fiatalokat a passzivitásból, felébreszteni bennük a közösségépítésre való igényt, tudatosítani, hogy van beleszólásuk a sorsukba, a jövőjük alakulásába. A demokrácia megóvása rajtuk is áll, sokkal nagyobb szerepük van ebben, mint gondolnák.

Pass Andrea

Pass Andrea

– Magad írod és rendezed a darabjaidat. A vezér esetében miért nyúltál a romantika Hamletjeként emlegetett Musset darabhoz, a Lorenzaccióhoz?
– Ez egy régi terv. Az előző évadban készültünk bemutatni, de nem állt össze az a szereposztás, amit szerettem volna. Bodó Viktor javasolta egyébként, hogy próbálkozzak meg egy klasszikussal is. Musset nagy kedvencem, a diplomamunkámban is az ő darabjaival foglalkoztam. Ennek ellenére féltem az egésztől. Az elmúlt öt évben kizárólag a saját darabjaimat rendeztem, a Lorenzaccio esetében a mű romantikus volta is nagy kihívások elé állított, hogy vajon ez a nyelvezet, ez a fajta történetvezetés mennyire lesz érdekes a fiatalok számára? Most nagyon hiszek benne, hogy az lesz.

– Hogyan találtatok egymásra Gimesi Dórával, a Bábszínház dramaturgjával?
– Olvastam a Csomótündér című meséjét, láttam a Semmi című előadást a Budapest Bábszínházban, amit ő dramatizált, egyértelmű volt számomra, hogy egy nagyon érzékeny, jó humorú, igazi színházi emberről van szó. Nagyon rokonszenvesnek tűnt, ahogy gondolkodik, sőt, némi hasonlóságot véltem felfedezni abban, ahogy írunk, szerkesztünk. Dóri az első dramaturg, akit felkértem egy előadáshoz, és nagyon nagy öröm vele dolgozni.

– Mennyire helyezitek mai környezetbe, a mai hatalmi viszonyok közé az előadást?
– Nincs rá szükség. Aktuális problémákat vet fel az alapmű, kicsit tartunk is attól, hogy azt gondolja a néző, mi írtuk bele az aktualizáló sorokat. Musset attól is nagyon modern szerző, hogy egy szélsőségesen patriarchális világot mutat be. A Fejedelem, Alessandro Medici túlkapásait elsősorban úgy ábrázolja, hogy nőket „becstelenít” meg. „Nő ne szóljon bele a politikába, mert csak arra való, hogy férfiakkal háljon”, és ez a mondat Musset darabjában hangzik el! Viszont beleírtunk egy jelenetet, mondhatni a mű központi jelenetét. Amikor kiderültek az uszodában történő erőszak-esetek, nagyon felkavaró volt számomra az az érzéketlenség, ahogy erre nagyon sokan reagáltak, vagy éppen hallgattak, ahogy most sem szólal meg a kormány a szexuális zaklatások ügyében. Aztán történt a világban egy meglepő dolog, amikor is Donald Trumpot megválasztották Amerika elnökévé. Csak hogy a nőknél maradjak, jól ismerjük Trump nőkről alkotott véleményét, és úgy tűnik, ezzel nagyon sokan egyetértenek, ha képes volt nyerni. Sőt, női szavazók tömege segítette a sikerhez. Mussetnél is vannak nők, akik támogatják a Vezért, és olyan nők is megjelennek, akiket pénzért vásárol meg, tehát a szerző árnyalt képet mutat ilyen tekintetben is. A nő társadalmi szerepe nagyon fontos kérdés Musset drámájában, de beszél még a száműzött diákokról, a polgárok passzivitásáról, az „ellenzék” tehetetlenségéről egy végtelenül cinikus hatalom árnyékában.

Mentőcsónak: A vezér - próba

Mentőcsónak: A vezér – próba

– A néma tartománnyal megkezdett vonalon halad A vezér a tekintetben, hogy a fiatalokban szeretnének tudatosítani a demokratikus értékeket?
– A néma tartomány tavaly született A vezér helyett, ezért hasonló a fókusz, de az a történet egy disztópia, most pedig a 16. századba megyünk vissza. Más szempontokból vizsgálja a kérdést a két előadás, éppen ezért lehet egy nagyon hatékony programsorozat azoknak a csoportoknak, akik mindkét produkciót megnézik. Provokatív hatásra törünk mindegyik előadás esetében, muszáj a fiatalokban felkorbácsolni a vágyat arra, hogy gondolkodjanak a jövőjükről.

– Azon belül, hogy ifjúsági előadás, milyen korosztályt céloztok meg vele?
– 16 év felett várjuk a diákokat. Vannak durva jelenetek az előadásban, ezért a korhatár, ugyanakkor a fiatalok ingerküszöbe már nagyon magas. Nem lehet őket akármivel meghatni. Éppen ezért döntöttünk úgy a csapattal, hogy ami dramaturgiailag indokolt, ott nem fogjuk vissza magunkat. Egyébként a meghívott osztály mellett felnőtt érdeklődőket is várunk az előadásra.

– A darabjaidban a kamaszokat, a gyerekeket érintő családi, szociális problémákkal foglalkozol. Milyen tapasztalatokból merítkezel?
– Elsősorban saját élményekhez nyúlok, majd ezt dúsítja a fikció. Olyan is van, hogy egy hír, tehát egy nem velem megtörtént eset inspirál, olyankor próbálom megtalálni az azonosulási pontokat, becsempészni saját élményeket, amitől életszerűvé válik a történet. Kizárólag olyan témáról csinálok előadást, ami igazán izgat, amit a sajátomnak érzek. A Lorenzaccióban felvetett kérdések égetően fontosak ma is, és azzal is tudtam azonosulni, ahogy Musset elmeséli ezt a történetet. Mégis, a legnagyobb munka az volt, hogy teljesen a sajátomnak érezzem a darabot. Nagyon átdolgoztuk az alapművet, több jelenet született tőlem is, ez sokat segített, hogy beljebb kerüljek a történetben. Az olvasópróbán minden félelmem megszűnt, a színészek és az egész csapat a sajátjának érzi ezt az anyagot, mindenkinek fontos ez az előadás.

Az interjút készítette: Szentgyörgyi Rita

A vezér című előadás főpróbájára december 13-án este 8-kor, a bemutatóra 14-én este fél 7-kor kerül sor a Jurányi Ház 123-as laborjában. További előadások: december 15. 20:00 és január 9. 19:30. Jegyfoglalás, csoportok bejelentkezése: jegy@atrium.hu. Személyes jegyvásárlás az Átrium és a Jurányi jegypénztárában lehetséges. A jegyek online is megvásárolhatók: atrium.jegy.hu

 
 

Kapcsolódó anyagok