„Az lesz a kérdés, hogy túléli-e az emberiség önmagát” – Villáminterjú Dömötör Tamással

2018 március 25. vasárnap, 7:00

A Terminál Workhouse egy fiatal alkotókból álló, elsősorban önálló produkciókat színpadra állító társulat. A csapat legújabb, Isten hozott a majomházban című produkciója Kurt Vonnegut azonos című, disztópikus novellája alapján készült.  A darab kapcsán Dömötör Tamás rendezővel készült interjú. A bemutatót január 8-án láthatta a közönség. A nagy sikere való tekintettel ismét műsorra kerül a MU Színházban március 29-én, majd áprilisban még két alkalommal.

Ullmann Mónika, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Ullmann Mónika, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Ajánló a darab elé:

“Örömmel számolhatunk be kedves nézőinknek arról, hogy a FŐMÉRŐ higanyszála ismét egy fokot ment lejjebb az elmúlt fél évben! Azt hiszem, mindannyiunk nevében megköszönhetem a Kisasszonyoknak fáradhatatlan, áldozatos munkájukat, hogy kedvességükkel, megértésükkel és odaadó támogatásukkal a világ legharmonikusabb helyeivé varázsolják a Szalonokat. Ne feledjék: sosem késő ellátogatni az Önökhöz legközelebb eső ÖÖSZ-be, hogy az emberiség érdekében álomra hajtsák fejüket!

Friss hírünk: újabb Senkiházit fogtak el a hatóságok, és ismételten felszólítanak mindenkit, hogy aki elmulasztja a Tabletta bevételét, három évi szabadságvesztésre számíthat. Nézzenek minket továbbra is a nap 12 órájában!”

Ullmann Mónika, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Ullmann Mónika, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Valahol a jövőben járunk. De minden a múltban kezdődött, amikor a nemzeti kormányok születésserkentő propagandája olyan jól sikerült, hogy a Föld koordinálhatatlanul túlnépesedett és képtelenné vált fenntartani az addigi rendszert. A megalakult Világkormány új intézkedéseket vezetett be: a mindenki számára kötelező Erkölcsi Születésszabályozást, és az Önkéntes Öngyilkos-szalonok intézményét. Az új rendszer az emberiség egészének érdekeit nézi. Az új rendszer működik. Az új rendszerben mindenki elégedett. Vagy mégsem…

Molnár Gusztáv / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Molnár Gusztáv / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Villáminterjú Dömötör Tamással:

Miért pont ezt a művet, és miért pont most vettétek elő?

Évek óta hurcolom magammal a Vonnegut novellát, nem most jutott eszembe. A központi kérdés, amit boncolgat – és ami az előadásunk központi témája is – azonban eleven, aktuális kérdés, amivel a föld népessége hamarosan frontálisan fog találkozni. És kénytelen lesz válaszokat keresni rá.

Az utóbbi időben sokan fejtegetik, és vitáznak arról, hogy mi, és hogyan változik a nők szerepe a mai modern társadalomban. Ez legtöbbször a szülés/nem-szülés kérdéséhez vezethető vissza, ami a ti előadásotoknak is központi témája. Ti hogyan látjátok ezt? Illetve mennyiben jelenítetek meg saját véleményt, vagy aktualizáltok a darabban?

A mi előadásunkban a szülés/nem szülés kérdés csak következmény, egy világméretű „centrális erőtér” kialakulásának és hatásának következménye. Vonnegut egy egypólusú világrendbe helyezte a történetét, a nem túl távoli jövőbe. Mi ugyanezt tesszük, egy keleti provinciát választva helyszínnek. Azaz ez a történet százvalahány év múlva akár le is játszódhat Budapesten. Simán alakulhat így. Nem az lesz a kérdés, hogy ki milyen nemzetiségű, hanem az, hogy túléli-e az emberiség önmagát. Jobb esetben, hogy ki az a kevés, aki emberi életet él, és milyen módszerrel tartja távol magától az állati sorba taszított tömegeket.

Gerlits Réka, Ullmann Mónika / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Gerlits Réka, Ullmann Mónika / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Isten hozott a majomházban! – Ti hogyan értelmeztétek a címet?

A majomház a történetben szimbolikus jelentőségű hely, egyszerűen fogalmazva a régi világot jelenti. A cselekmény jelen idejéhez képest a régit.

Kiknek ajánlanátok különösen az előadásotokat?

Aki szeret gondolkodni, és van humora. Kár, hogy Vonnegut nem él már, király lett volna meghívni.

Milyen visszajelzéseket kaptatok a premier után?

A premieren ismerősök vannak, meg barátok, rokonok, úgyhogy jókat. Valamennyire azt lehet lemérni a bemutatón, hogy „kilyukad-e” valahol a történet, de nem volt ilyen szerencsére. És direkt hívok olyan embert, aki kíméletlen, és megmondja, ha valami nem tetszik.

Ullmann Mónika, Hajmási Dávid, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Ullmann Mónika, Hajmási Dávid, Gerlits Réka / Terminál Workhouse: Isten hozott a majomházban / Fotó: Bánhalmi Árpád

Meséljetek egy picit a csapatról. Hogyan jött létre a Terminál Workhouse? Mi tartja össze a közösséget, mik a közös céljaitok?

Először is nem amatőrök, hanem iskolázott, profi emberek kötődnek a Terminálhoz. Ráadásul tehetséges emberek. Nem ritkán szorgalmasak, és gondolkodni is hajlandók. Ez fontos, ez nem hobbi, hanem az életünk egy része. Sőt, egyre gyakrabban egésze. Összetart minket, hogy elutasítunk mindenféle ortodoxiát. Néha már úgy működünk, mint egy igazi műhely. Senkit sem utánozunk, és a struktúránk is rendhagyó, ráadásul a nevünk is béna, de legalább értelmetlen.

Mik a jövőbeni terveitek, készültök esetleg újabb premierrel?

Készülünk egy csomó mindennel, de ezt majd Molnár Guszti kommunikálja. Ő a Terminál vezetője, vezető színésze és arca. Én csak a tudatalattiját piszkálom, hátulról, szenzitíven, hogy ne is vegye észre.

MU Színház