“Az előadások bennünk élnek” – Interjú Bánki Gergellyel

2018 április 12. csütörtök, 7:00

Bánki Gergely szerint a színházban nem lehet eléggé abszurd dolgot kitalálni, főleg egy politikusokról szóló előadásban, mert a valóság mindent felülír. A politikusok lelki világa – Miközben rajtuk röhögünk, ők rajtunk röhögnek és a Királyhegyi Pál életét bemutató Első kétszáz évem című előadások színész-rendezőjével beszélgettünk.

Bánki Gergely

AJÁNLÓ:

El tudják képzelni, mennyi macerával jár az, ha egy család politikai nézetet vált? El tudják képzelni, hogyan viselkedik a pszichológusnál egy politikus? És azt el tudják képzelni, mit tesz akkor, ha egy híd avatásába öngyilkosjelölt rondít bele? A darab arra keresi a választ, hogy mi zajlik a politika által befolyásolt emberekben, a közélet szereplőiben, pláne a politikusokban legbelül. Mi van a látszat mögött? Ki van a látszat mögött? Az előadás megmutatja a politikusok emberi oldalát, valamint azt, hogy milyen hatással van a lelkükre a hazugság, a hatalommal való visszaélés. Mindez hogyan csapódik le a magánéletükben, és hogyan csapja őket falhoz. A hazai közélet és politika amilyen ijesztő, annyira meghökkentő és mulatságos is. Kabarékban való továbbtenyésztésre kimondottan alkalmas. A DEKK Színház mai, közéletre reflektáló műsora megmutatja a politikusok emberi oldalát, hogy képesek legyünk szeretni őket.

Író: Znajkay Zsófi, Egger Géza, Litkai Gergely, Mózsik Imre, Vinnai András
Szereplők: Hay Anna, Bánki Gergely, Egger Géza, Szabó Zoltán
Rendező: Bánki Gergely

Egger Géza / A politikusok lelkivilága

INTERJÚ:

Honnan jött egy politikusokról szóló előadás ötlete?

Nem tudom, engem csak felkértek. De rögtön igent mondtam. Rendezőként azért akartam részt venni a produkcióban, mert mindig is érdekelt a közélet, igyekszem minél inkább képben lenni az eseményekkel; színészként pedig azt érzem, hogy hálás szerep politikust játszani.

Szabó Zoltán / Első kétszáz évem

Milyen nehézségekkel szembesültetek a próbafolyamat alatt?

Eleve szkeccskabarét írni nem könnyű dolog, bár elsőre talán annak tűnhet. Az a lényeg, hogy a jeleneteknek gyorsan és könnyen értelmezhető helyzeteket kell felmutatniuk, amire aztán sorjáznak a poénok. Ez így elmondva nagyon egyszerűen hangzik, de jól megvalósítani komoly feladat. Márpedig nem árt, ha úgy húsz-harminc másodpercenként van nevetés a nézőtéren. A mi előadásunk esetében nagyon nehéz elkerülni a sztereotip megközelítéseket, mert olyan tolakodóan jelen van a mindennapjainkban a politika, ráadásul borzasztóan leegyszerűsíti önmagát. Egy ideje annyira jól megragadható a visszássága és az aljassága ennek a rendszernek, ami nálunk működik, hogy nehéz olyat csinálni, ami nem erről az egyszerűségről szól. A próbafolyamat alatt azt vettük észre, hogy minden jelenet arról szól, hogy a politikusok érzéketlenek, lopnak, hazudnak. A legtöbb jelenet ezt ábrázolta különböző módokon. Ebből a leegyszerűsítésből volt nehéz kikeveredni.

Bánki Gergely / A politikusok lelkivilága

Mennyire sikerült elválasztani, hogy egyszerre színésze és rendezője is vagy a darabnak?

Izgalmas kirándulás a rendezés. Az 1 link volt az első rendezésem, ami nagyon tanulságos volt. Sok mindent tudtam hasznosítani A politikusok lelki világa próbáin abból, amit ott rendezőként megtanultam.

Úgy alakult, hogy az előadásban viszonylag kevés jelenetben játszom. Én alapvetően színész vagyok, szóval, ha színpadra lépek, akkor a külső szem megszűnik és arra koncentrálok, amit csinálok. Persze azt is meg lehet tanulni, hogy hiába vagy benne a szituációban, kívülről is ráláss.

Hogyan értékeled a bemutatót?

Annak ellenére, hogy az írott anyag nehezen állt össze, a három színész (Hay Anna, Egger Géza, Szabó Zoltán) és a fény-és hangtechnikusok elképesztő koncentráltan és fegyelmezetten csinálták végig a bemutatót. Az út, amire ráléptünk, jó irány, és ha feldúsul az előadás, cizelláltabbá válik, akkor egy tartalmas szórakoztatást nyújthat.

Szabó Zoltán / A politikusok lelkivilága

 

Én olyan színházban szocializálódtam, ahol az előadások folyamatosan változnak, fejleszthetőek. Bennünk is élnek: ha egy éve játszottunk utoljára egy előadást, akkor már csak gondolatban is máshol tartunk, és azt bele lehet fogalmazni a darabba, újra lehet fogalmazni az egészet. Nem úgy fogom fel a színházat, hogy a produkciónak a bemutatóra csillogni-villogni kell, és aztán szép lassan erodálódhat.

A legújabb rendezésed, az Első kétszáz évem, ami egy monodráma, Királyhegyi Pál humorista életével foglalkozik. Miért lehet érdekes az ő története?

Mert egy józanésznek fityiszt mutató emberke bolyongása, sodródása, kalandozása földrészeken, házasságokon, szegénységen, gazdagságon keresztül eleve érdekes. Mert a huszadik századi történelem őrületének találkozása ennek az embernek az ösztönös szabadságával és szellemességével még érdekesebb. Mert mélyen átélhetők benne az emberi élet alapvető dilemmái: hogyan kell élni, hogyan lehet élni, hogyan érdemes élni. Mert iróniájával és meglepő humorával minden kategóriát, normát és ideológiát megbolygat, miközben életszeretetével és élni akarásával minden helyzetet átvészel.

Szerző: Bordás Katinka

Szabó Zoltán / Első kétszáz évem

Mikor, hol?

A politikusok lelki világa: 2018. április 22., május 11. 19.00 

Királyhegyi Pál: Első kétszáz évem: 2018. május 4. 20.00 

JURÁNYI Produkciós Közösségi Inkubátorház /// Cím: 1027 Budapest, Jurányi u. 1.
E-mail: jegy@fugeprodukcio.hu /// Tel.: +3670/777 2533
www.juranyihaz.hu

 
 

Kapcsolódó anyagok