“Nem csak pár óráig tart a Táncórák hatása” – Interjú Dicső Dániellel

2018 szeptember 08. szombat, 13:51

A Rózsavölgyi Szalon első bemutatója a 2018/2019-es évadban Mark St Germain Táncórák című darabja, melyet szeptember 14-én mutatnak Ullmann Mónika és Józan László főszereplésével. A darab rendezője, Dicső Dániel mesélt.

Dicső Dániel és Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák – olvasópróba / Fotó: Éder Vera

Ajánló a darab elé:

Senga és Ever szomszédok. Még sosem találkoztak. Mindketten bezárkóztak saját világukba. Senga élete a tánc, de egy balesetben súlyosan megsérült, az orvosok szerint soha többé nem táncolhat. Ever autista, különös intellektusú, akinek nehézséget jelent kapcsolatba lépni másokkal. Aztán Ever egy napon mégiscsak becsönget Sengához: tanítsa meg táncolni. Lépegetnek egymás felé, először kicsit ügyetlenül, aztán kíváncsi figyelemmel, milyen is a másik világa. Ahogy megismerik egymást, önmagukkal is szembesülnek, s érzelmekből szintén „leckéket vesznek”. Külön-külön és közösen is megpróbálnak „kitáncolni” a maguk komfortzónájából, amelyben jó ideje éldegélnek.

Az utolsó óra és az Istenek tanácsa után ismét Mark St. Germain-darabot tűz műsorra a Rózsavölgyi Szalon. Az amerikai drámaíró 2014-ben írt romantikus és szellemesen szórakoztató színműve, a Táncórák – azon túl, hogy ajtót nyit az autisták világára – egyben elgondolkoztat is: mégiscsak közös ez a világ, amelyet ki így lát, ki úgy, hiszen mindenki másképp egyforma.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák – próba / Fotó: Gordon Eszter

Mark St. Germain – akitől elképesztő sikerrel megy Az utolsó óra a Rózsavölgyiben – szinte „házi szerzőnek” számít a Szalonban. Dicső Dániel pedig kicsit „házi rendezőnek”. Noha nincs itt állandó társulat, mégis egyre közösségibb az alkotóközössége a Szalonnak – visszatérő művészekkel és rendezőkkel. Dicső Dániel is ilyen. Telt házakkal fut a Romance.com, a Salamon király szorong és a Valentin nap éjszakája előadás; mindhármat ő vitte színre. Most pedig a Táncórákat rendezi – Ullmann Mónika és Józan László főszereplésében – Mark St. Germaintől.

– Zimányi Zsófia, a Rózsavölgyi Szalon művészeti vezetője kérte, olvassam el a Táncórák című darabot, és beszéljünk róla. Átküldték e-mailen a művet, még aznap elolvastam, aztán bementem Zsófiához a Szalonba. Szinte egyszerre mondtuk ki, kiknek kellene játszani az előadásban: Ullmann Mónikát képzeltük Senga, a „tánctanárnő”, Józan Lászlót pedig Ever, az autista, különös intellektusú fiatalember szerepére. Reménykedtünk, hogy meg tudjuk őket szerezni a két szerepre, hiszen mindketten sokat játszanak. Sikerült az egyeztetés, örömmel jöttek. Először lépnek fel a Szalonban, és először játszanak egymással is – meséli Dicső Dániel.

Dicső Dániel / Fotó: Gordon Eszter

Dicső Dániel már többször dolgozott Józan Lászlóval. Rendezte őt az Irma, te édesben – a Pinceszínházban ment az előadás –, illetve Józan alakította Benedettót a Sok hűhó semmiért előadásban, amelyet az Óbudai Kulturális Központ produkciójaként állított színpadra Dicső.

– Nagyon Lacinak való Ever figurája a Táncórákban, s régen játszott ilyen mélységű, ilyen összetett szerepet. Jó időben találta ez meg. Ullmann Mónikával pedig jó régóta szerettem volna dolgozni. Már az olvasópróbán is működött köztük az az érzékenység, amely szükséges ehhez az előadáshoz – említi Dicső Dániel.

Úgy folytatja: az autizmust azért is hívják spektrumzavarnak, mert az egyforma tünetek mellett nagyon különböző viselkedések is lehetnek. Óriási végletek is – a teljesen bezárkózó, nem beszélő autistától akár az egyetemi tanárig, amilyen a Táncórák fiatalembere is. A darabban is elhangzik, hogy Bill Gatestől Mozartig hosszú a „világhírű autisták” sora.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák – próba / Fotó: Gordon Eszter

A Táncórák arról is szól: Ever és Senga, a két főszereplő hogyan tudnak külön-külön és közösen is „kitáncolni” a maguk érzelmi és gondolati komfortzónájából, amelyben jó ideje éldegélnek.

– A darab végére megvan a lehetőségük, hogy változtassanak az életükön. De nem kapunk egyértelmű választ, megteszik-e. A lehetőséget viszont felismerik. Senga példája azt mutatja: nem kell autistának lenni ahhoz, hogy az ember bezárkózzon egy világba, falakat építsen, ne lássa reálisan a saját életét. Mindenki beleeshet ilyen helyzetbe. Kinél meddig tartanak ezek a krízisek, nagy kérdés, és az is, talál-e a kiúthoz segítséget. A Táncórák jelenetei, helyzetei tényleg egy tánc „lejtéseihez” hasonlók. Lépkednek egymás felé, aztán távolodnak, megint megpróbálják, várnak egymásra, hogy felvegyék a ritmust, egymás ritmusát. Mark St. Germain darabja szellemesen szórakoztató. Nem csak pár óráig tart a hatása. Azon túl, hogy ajtót nyit az autisták világára – egyben elgondolkoztat is: mégiscsak közös ez a világ, amelyet ki így lát, ki úgy, hiszen mindenki másképp egyforma – vélekedik a rendező.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák – próba / Fotó: Gordon Eszter

Dicső Dániel már foglalkozott az autizmus társadalmi érzékenyítésével: 2016-ban készítette el Sorsfordító című kisfilmjét. A fiktív történet egy autista és egy mozgássérült kisfiú egy napját mutatja be egy iskolai közösségben: a látható és a láthatatlan másság kezelésére próbálta meg felhívni a figyelmet.

– Minden olyan közösség, amely nehezen talán befogadásra, megértésre, közel áll hozzám. Hozom otthonról a nyitottságot, az elfogadást, hogy segítsünk a magunk eszközeivel. Anyukám hosszú évekig egy olyan alapítványnak volt a vezetője, amely hátrányos helyzetű fiataloknak segít, hogy hétvégéjüket valamilyen értelmes dologgal töltsék, ne kallódjanak. Ha csak kicsit is tudunk tenni az elfogadásért, az is elég. Sok kicsi elfogadásból lesz egy nyitottabb társadalom – mondja Dicső Dániel.

Ullmann Mónika, Józan László / Rózsavölgyi Szalon: Táncórák – próba / Fotó: Gordon Eszter

 

Mark St. Germain
Táncórák

Szereplők: Ullmann Mónika, Józan László

Fordító és dramaturg: Hárs Anna

Díszlettervező: Enyvvári Péter

Jelmeztervező: Cselényi Nóra

Rendezőasszisztens: Egyed Mónika

Rendező: Dicső Dániel

Bemutató: Rózsavölgyi Szalon, 2018. szeptember 14.

 
 

Kapcsolódó anyagok