Benn az osztályteremben, kívül a komfortzónán – Interjú Halasi Dániellel

2018 szeptember 20. csütörtök, 7:26

Szeptember 21-én, a magyar dráma napján stílszerűen egy magyar drámát, ráadásul egy kortárs darabot mutat be a Harlekin Bábszínház.

Grecsó Krisztián és Hrutka Róbert műve, a Stop az Egri Kulturális és Művészeti Központtal együttműködésben készül. A hinták, apák szerelmek alcímű, Egerben sok tekintetben újdonságnak számító osztálytermi előadásról a rendezővel, Halasi Dániellel beszélgettünk.

Halasi Dániel

Hogyan találtál a darabra?

Krisztiánnal régóta ismerjük egymást, de ismeretségünktől függetlenül is nagyon szeretem a prózáját. Bár nem az enyémek azok a tájak, ahol játszódnak ezek a történetek, mégis megérintenek, húsba vágnak, mert a mondatok élőek, a szereplők, a helyzetek ismerősek. Amikor először felhívtam őt, azzal kerestem meg, nem dolgoznánk-e együtt. Rémlett, hogy van vagy épp készül egy olyan darab, ami nem regényadaptáció, mint a Mellettem elférsz, hanem egy eredetileg is színpadra írt szöveg. A beszélgetésből kiderült, a darab kész, olyannyira, hogy akkor már a második bemutatója is megvolt. Én ezt, a veszprémi Pannon Várszínházban játszott előadást láttam, és akkor szembesültem azzal, hogy nem csupán próza, de zene is van a Stopban.

Ha tantermi előadáshoz kerestél alapanyagot, akkor ez a klasszikus színházi körülmények között létrehozott előadás inkább pozitív meglepetésnek számított, hogy ennyire nyitott az anyag, ezt is ki lehet belőle hozni, vagy sokkszerűen hatott rád, hogy lehet-e redukálni ezt az osztályterem intimitásához?

Egyiknek sem mondanám. Nem árultak zsákbamacskát, az egy zenés játék volt, úgy, ahogyan azt a színlap ígérte. Egy kiállításában nagyobb volumenű kamaramusical, ami abban az interpretációban, egy poposabb megközelítésben teljesen megállta a helyét. Másféle kétségeim voltak. Amikor elolvastam a darabot, még a veszprémi előadást megelőzően, kicsit bizonytalan voltam, hogy érdekli-e a középiskolásokat. A történet két szereplője ugyanis 8-10 évvel idősebb náluk. De egyrészt hamar eltelik ez a néhány év, másrészt vannak olyan kérdések a darabba kódolva, amelyek ennek a korosztálynak is teljesen relevánsak. Az, hogy a családi, szociális örökség, a magunkkal hozott és tanult dolgok milyen viszonyban állnak a saját kívánt vagy elutasított jövőképükkel.

 

Halasi Dániel

 

Most hogy érzed: jobban fogsz izgulni 21-én a premier előtt, mint más előadásoknál?

Lehetséges. Valószínű. Igen. (Nevet) Új dologba fogtunk, kimozdultunk a komfortzónánkból, ami egy színház esetében a folyamatos megújulás záloga. Az egyetemen volt egy bohóckurzus. Ülj le, állj fel – ennyi volt a feladat. Lehetett látni, mikor kapcsol be a színészi agy, hogy a mozdulat jól nézzen ki, hatásos legyen, és abban a pillanatban kívülről egyértelműen látszott, úgy nem működik. Itt is ezt kell elérnünk: a természetességet. Az előadás a színészeknek onnan indul, hogy ők építik be, azaz rendezik a tantermet, fogadják a nézőket a terem előtt, és ők a foglalkozás vezetői is. Az előadás nehezített pálya: úgy kell végigvinniük egy történet, hogy közben nyitnak a közönség felé, ami színészileg viszont ellentétes hatású, mert megakasztja a darabot, és ebből a játékból ugyanoda kell visszaugrani, ahol a történet tart.

Ami azt is jelenti, hogy egészen más eszköztárral kell dolgozniuk.

Elolvastuk a darabot, elemeztük, aztán felálltunk az asztaltól, de még mindig nem tudtunk mindent. A helyzetszerűség viszont indukált egy csomó egyszerű megoldást. Amikor a színpadon a darabbal foglalkozunk, már nem a színész, hanem a karakter valósága a fontos. Nagyon nagy segítség, hogy az InSite Dramától érkező Bethlenfalvy Ádámmal és Cziboly Ádámmal dolgozhatunk. Ismertem a munkáikat, és éreztem, hogy jól egymásra hangolódunk. Szerencsére ez így is történt. A bemutató és néhány előadás után után még visszatérnek, hogy a tapasztalatokat beépítsük. A kérdés, amit körbejárunk – hogyan határozza meg útkereséseinket a családi háttér – nem fog változni, de az a célunk, hogy minden alkalommal hitelesen legyünk jelen a tanteremben.

Harlekin Bábszínház

 
 

Kapcsolódó anyagok