“Ezek a történetek nagyon mélyre mennek” – Interjú Horváth Kristóffal

2018 november 08. csütörtök, 9:39

A Tudás Hatalom csoport és a Mentőcsónak Egység Cigány magyar című új előadását a Jurányi Házban mutatják be, Császi Ádám rendezésében. A slamnagykövet-színész-gerillaköltő Horváth Kristóf csoportjának fiatal roma művészei a saját emlékeiket dolgozták fel csapatépítő tréning célzattal, magyar állampolgároknak.

Horváth Kristóf

– Társadalmi üzenetek eljuttatásra szövetkeztetek a Tudás Hatalom csoporttal. Hogyan kezdődött az oktatási-pedagógiai célzatú együttműködésetek?

– Annak idején úgy alakultunk meg, hogy a Roma Oktatási Alap felkérésére a korai iskolai elhagyásra figyelmet felhívó videót készítettünk, amihez Császi Ádámot hívtam meg rendezőnek, Rév Marcellt operatőrnek. Különféle színházi körökből tehetséges, szép srácokat válogattam, elsősorban hátrányos helyzetű, 15-17 éves roma fiatalokat. Amellett, hogy színészként is tudjanak működni, olyanokat kerestem, akikkel közösen okos, jó, költői minőségű szövegeket írunk, amit szuperül rappelnek, slammelnek, képesek megszólaltatni ennek a műfajnak a sokszínűségét. És persze az is fontos volt, hogy vállalják a kiállást, a társadalmi ügy képviseletét. Mindegyikük nagyon különböző életutat járt be. Farkas Franciska ma már ismert színésznő. Pápai Rómeó főszerepet alakít a Scherer Péter rendezte A piszkosakban. Pászik Cristopher a Karaván Színházban játszik, a Brazilok című nagyjátékfilm egyik főszereplője volt. Oláh Edmond zenei producer, és rendszeresen lép fel zenekarokkal. Varga Norbert a legfiatalabb tagunk, nemrég költözött fel Létavértesről, most egyetemista. Az elmúlt hat évben nagyon sok foglalkozást tartottunk, koncerteztünk, járjuk az országot. A legszívesebben közös alkotói folyamatokban veszünk részt gyerekekkel, más hátrányos helyzetű csoportokkal. Tavaly létrehoztuk a Jurányiban az Örömsorvasztó című drogprevenciós fórumszínházi előadást a Tantermi Szemlére.

– Formai és tartalmi szempontból milyen kísérletnek szánjátok a Cigány magyar csapatépítő tréninget?

– A slam poetry és a rap kissé olyan, mint egy one-man show, magad írod, adod el, alakítod a poénokat, a ritmust, a váltásokat. Kellékek, eszközök nélkül kell megszólítani, megnyerni a közönséget, eljuttatni hozzá egy üzenetet. Ennek a továbbvitele talán a storytelling műfaj, ugyanennek az egyes szám első személyűségnek a színházzá bővítése. A Cigány magyar storytelling előadás, amelyben az egymásnak már sokszor elmesélt, jól ismert történeteinket úgy adjuk elő, hogy időnként átcsúszunk a költészetbe, a rapbe, a slam poetrybe. Fontos, hogy csak olyat mondunk el, amivel rendben vagyunk, amit felvállalhatónak tartunk, feldolgozott traumákat. Ezek a történetek nagyon mélyre mennek, nagyon erősek, abban bízunk, hogy a közönségnek is revelatív élményt adnak. Szép, fiatal, tehetséges, hihetetlenül érzékeny emberekről szólnak, akik olyan dolgokat éltek át, amiket normális körülmények között senkinek a világon nem lenne szabad átélnie. Az a koncepciónk, hogy cselekvőerővel ruházzuk fel a közönséget, kivonjuk az ülő, csodálkozó ember pozíciójából, és a változtatás igényét felébresszük benne. Azért nevezzük csapatépítő tréningnek az előadást, mert a közönség a saját működését figyelheti meg, eddig tudatlan folyamatai nyakon csípéséhez kaphat inspirációt. Márpedig a saját működésünk változásával szemben a világ a tehetetlen.

– A szegénységhez, kirekesztéshez, erőszakhoz kapcsolódó személyes emlékek kihelyezésével a romákkal szembeni sztereotípiákat szeretnétek lebontani?

– A gondolkodást akarjuk lebontani, ami sztereotipizáláshoz vezet. Jelenségeket mutatunk fel, mint az áldozathibáztatás vagy az elnyomó véleményével való azonosulás, bedobozoljuk és értelmezhetővé tesszük őket.

– Milyen módszerrel dolgoztatok a szövegkönyvön Császi Ádámmal és a csoport tagjaival?

– Ádám a kezdetektől fogva jelen van a csoport életében, ő rendezte a videoklippeket, amikkel hírnevünk lett. Könyörtelenül következetesnek ismertem meg eddigi közös munkáink során, tudtam, hogy egy ilyen kényes témában is bátran megkérdőjelezi majd a kézenfekvőt, hogy provokatív, nyers, de letisztult formát választ. Ő szereti a reflektálatlan jelenlétet, ugyanakkor a szöveg helyenként váratlanul intellektuális. Ennek a finomhangolása nagyon melós. A szöveg alapját minden szereplő magának írta, különböző játékokat találtunk ki, elmeséltettük velük az életüket például a cipőiken, a kajákon keresztül. Aztán sok-sok körön át passzolgattuk egymásnak Ádámmal a különböző mozaikokat, a lehetséges verziókat, ezt a szöveget nem lehet befejezni, csak abbahagyni. Egy sűrűre vágott asszociatív monológmontázs lett. Ádám rendezése mellőzi a színpadi szituációkat, a párbeszédeket, inkább csak a különböző szemüvegeken keresztül mesélt történetek reflektálnak egymásra. Mindig egyvalaki beszél a közönséggel, a másik négy szereplő biomasszaként van közben jelen, de léteznek. A munkafolyamat gyökere az alapnézőpontok megtalálása volt. Van aki azt bizonygatja, hogy ő nem is cigány, hiszen sose lopott vagy szexelt a testvéreivel. A másik azt vizsgálja, hogy volt-e valaha döntési joga bármiben. A harmadik azt állítja, hogy tudatosan választott mindent, ami történt vele. Ez egy provokatív játék, ahol a jó ízlés határaival is kísérletezünk.

Horváth Kristóf

– A személyes történetmesélés vonalán képzelitek el a folytatást?

– A storytelling műfajjal fogunk mélyebben barátkozni, illetve a gyászfeldolgozás, a szexuális felvilágosítás, a drogprevenció témákban haladunk tovább, képezzük magunkat egyre jobb szakembereknek. A fórumszínház terjedését is szeretnénk elősegíteni, hogy minél több önszerveződő csoport jöjjön létre. Emellett rapalbum készítését is tervezzük világraszóló szövegekkel, videókkal. Az ötletelés szintjén tartunk azzal a tervünkkel, hogy havonta, kéthavonta egy színházi napot tartsunk workshoppal, közös rapírással, hogy szélesebb körben is megismerjék a tevékenységünket.

Szerző: Szentgyörgyi Rita

Horváth Kristóf „Színész Bob” és a Tudás Hatalom: Cigány magyar | csapatépítő tréning
magyar állampolgároknak | a Tudás Hatalom és a Mentőcsónak Egység előadása

| rendező: Császi Ádám | koreográfus: Gergye Krisztián
| szereplők: Farkas Franciska, Oláh Edmond, Pápai Rómeó, Pászik Cristopher, Varga Norbert
| bemutató: 2018. november 24. 19:30 Jurányi Ház, 123-as labor
| további előadások: 2018. november 25. 18:00, december 13. 19:30
| jegyek: atrium.jegy.hu
| a Mentőcsónak Egység az Átrium Junior program keretén belül működik

 
 

Kapcsolódó anyagok