“Mindig is inspirált bennünket az urban dance világa” – Interjú Horváth Nórával és Jenna Jalonennel

2019 augusztus 29. csütörtök, 7:00

A 2016-ban létrejött Colletive Dope formáció alapítói, Horváth Nóra és Jenna Jalonen kollaborációja a nyitottságra épül, melynek jegyében különféle művészeket és alkotókat hívnak meg a produkcióikba.

Hamarosan pedig [D]OPEN Your Move címmel többnapos fesztivált szerveznek a Trafóban, ahol a kortárstánc és az urban dance műfaja találkozik egymással. Az előkészületekről és a programról – ami a CAFe Budapest egyik nyitóeseménye lesz október 4-én – a trafo.hu beszélgetett az alkotókkal.

Hogyan találkoztatok, és mi hívta életre a Collective Dope-ot néhány évvel ezelőtt?

Jenna: Mindketten kortárstáncosok vagyunk, tudtunk egymásról. Az első közös produkciónk viszont, amelyben együtt szerepeltünk, a Duda Éva Társulat Ismeretlen királyság című előadása volt, amit Mészáros Máté koreografált. Később ő hívott meg bennünket vendégművészként egy brémai produkciójába, és akkor merült fel először, hogy dolgozzunk együtt.

Nóra: Abban az előadásban készítettünk egy közös duettet, amit nagyon megszerettünk, és úgy éreztük, jó lenne továbbfejleszteni. Amikor megszületett az ötlet, hogy legyen ebből egy önálló produkció, akkor már azt is tudtuk, hogy több előadást is szeretnénk együtt csinálni. Ezért létrehoztunk egy kollektívát, ami nem egy társulat, hanem egy olyan alkotói szövetség, melyben mindenkinek megvan a szabadsága, hogy együtt, külön vagy másokkal létrehozzon darabokat, eseményeket.

Fotó: Csányi Krisztina, trafo.hu

A [D]OPEN Your Move fesztivál ötlete hogyan született meg?

Jenna: Mindig is inspirált bennünket az urban dance világa, és külföldön már volt alkalmunk együttműködni hasonló szervezetekkel. Ilyen pl. a belga Straatrijk is, mely az októberi fesztivál keretében bemutatásra kerülő új előadásom, a BEAT ’I just wish to feel you’ producere. Nemzetközi viszonylatban divat a két műfaj – a kortárs és az urban stílusok – keveredése, nagyon megy Amerikában, Belgiumban, Hollandiában, Németországban és Franciaországban is. Észrevettük azonban, hogy Magyarországon nincs közöttük átjárás, s noha mindkét szcéna erős, önmagába zártan létezik. Ezt szeretnénk kicsit kimozdítani, és elősegíteni az egymás felé való nyitást. Létrejöhet ebből egy új stílus – mint ahogyan az új bemutatóban én is egy urban táncossal működöm együtt –, de az is lehet, hogy egyszer az urban műfaja is felkerül a színpadra. Valamint reméljük, hogy a kortárstáncosok is felfedezik maguknak az urban területet, ahol a tánc még mindig elsősorban a mozgás szeretetéről szól, ezért nagyon sokat lehet belőle tanulni.

Nóra: Én mint alkotó is kíváncsian keresem azokat a formákat, melyek nem szokványosak. Szociális terekben, a hétköznapi emberek mozgásában, viselkedésében és a különböző városi szubkultúrákban találtam olyan kapcsolódási pontokat, melyekről azt éreztem, hogy a megújulás lehetőségét hordozzák. Illetve segítenek, hogy elérjek egy olyan közönségréteget, főleg a saját generációnkat, a fiatalokat, akiket a kortárstánc nem érint meg. Ezeket a mozgásformákat és a kutatást mutatja be a tavaly Lábán-díjjal jutalmazott Beat című előadásom, melyet szintén láthatnak a fesztivál nézői október 4-én a Trafóban.

Az urban dance a 70-es évek Amerikájában született meg, és sokféle stílust magában foglal. Mennyire van jelen a mai Budapesten?

Nóra: Amióta elkezdtük szervezni a fesztivált, egyre nagyobb rálátásunk van arra, hogy kik foglalkoznak itthon a műfajjal, de azért kívülállók vagyunk. Mivel mi nem ezen keresztül ismerkedtünk meg a tánccal, nincs róla száz százalékos tudásunk. Az biztos, hogy Magyarországon kicsi az a réteg, amelyik ezt a mozgásstílust műveli, és többnyire belülről, egy-egy vezető által szervezett kis közösségek működnek. Ezzel szemben a zenei világban sokkal nagyobb az urban stílusok elterjedtsége. Mégis pozitívum, hogy a tánciskolákba rengeteg fiatal jár, pedig nálunk nem terjedt el, hogy a táncot kiviszik a természetes közegébe, az utcára.

Jenna: Rengeteg urban táncstílus van: breakdance, house, hip-hop, locking, popping, waacking, electric boogie, vouge stb. Ezek közül Budapesten a koreografikus formák vannak inkább jelen, a videóklipekhez köthető divattáncok. Kevesebben vannak a freestyle táncosok, akik olyan értelemben hagyományőrzőnek számítanak, hogy számukra az is fontos, honnan ered és milyen üzenetet hordoz egy-egy mozdulat. Ők egy másféle kultúrát képviselnek. Mi a fesztiválon mindkét közeget bemutatjuk, és a speakerek közreműködésével beszélünk a stílusjegyekről is, hogy beavassuk a közönséget.

Fotó: Csányi Krisztina

Ilyen jellegzetes urban stíluselem a battle, azaz a párbaj is. A fesztiválon a kortárstánc és az urban dance képviselői versenyeznek egymással?

Nóra: A battle szó önmagában túl erős, legalábbis mi nem harcként gondolunk rá, mint amit a magyar fordítása sugall. A [D]OPEN Your Move event sokkal inkább a találkozásról szól, hogy megosszuk egymással a tánc szeretetét, függetlenül attól, ki milyen szcénából érkezett. Mindannyian különböző stílusokban szeretjük mozgatni a testünket, a fesztivál pedig lehetőséget teremt az ismerkedésre, a tudásmegosztásra, és reményeink szerint az új inspirációkra is.

Jenna: Technikailag sem úgy néz majd ki, hogy egy urban- és egy kortárstáncos versenyeznek a battle-ben, hanem „two vs two” párt alkotnak, és ezek a párok mérettetnek meg. Már ettől a szituációtól kialakul, hogy a más-más stílusból érkező táncosoknak együtt kell működniük. A produkciókat egy háromfős zsűri értékeli, melyben képviselteti magát a magyar kortárstánc- és hip-hop szcéna, kiegészülve egy külföldi vendéggel, aki mindkét stílusban otthon van.

Hogyan épül fel a három nap programja, és milyen meghívott vendégekkel találkozhatnak az érdeklődők?

Jenna: Minden kapcsolódó társterületről lesznek sztárvendégek, de szeretnénk fokozatosan bejelenteni a neveket, hogy meglepetés legyen. Ezért kérjük, hogy aki még nem követ bennünket a Facebookon, csatlakozzon a [D]OPEN Your Move oldalhoz, illetve kattintson az „ott leszek” opcióra az eseménynél, hogy lássa a híreket. Október 3-án kezdődik a fesztivál, melynek helyszíne a Trafó. Az első nap csak táncosoknak hirdetünk egy pre-battle-t, azaz egy előselejtezőt, ahonnan szintén be lehet jutni a másnapi versenyre (2 szabad helyet tartunk fenn), ami már közönség előtt zajlik. Október 4-én délután kezdődik a fő program, melyen meghívott táncosok és vendégek lépnek színre. A selejtező párbajok után bemutatjuk az említett Beat című Collective Dope-előadásokat, melyből az egyik ősbemutató – ezt egy belga B-boy-jal készítem. Ezután következnek a középdöntők, majd a döntő, ahol a nézőknek is szerepe van, hiszen szavaznak az általuk legjobbnak ítélt párosra, akik külön ajándékot kapnak egy sneaker-szponzorunk jóvoltából. A nap végén még csapunk egy kis bulit, és másnap pedig egy workshoppal zárjuk a fesztiválprogramot.

Néhány nevet már meghirdettetek, kik ők?

Jenna: Két dj-nk is lesz, az egyik Gryllus Ábris, aki az underground és kortárs zenei világból jön, és sok táncelőadásnak a zeneszerzője. A másik pedig Kántor Mátyás, aki eredetileg egy fiatal táncosfiú, de DJ Lil Matt néven elkezdett zenéket cisnálni. Ők fogják a versenyek alatt tartani a beatet, azaz élőben keverni a zenét. Emellett van két hostunk, akiket már lehet tudni: Bárány Bence slammer és Duda Éva koreográfus. A zsűriben ott lesz Hód Adrienn koreográfus, valamint a magyar hip-hop szcéna „öreg kutyája”, Fazekas Róbert aka Pizsy, aki sokat tett itthon a műfaj népszerűsítéséért. A külföldi táncosok közül pedig Link Binket emelném ki, a saját stílusáról ismert francia B-boy-t, ő tartja majd a workshopot is.

Közzétettetek egy battle-felhívást, mely szerint az október 3-i előselejtezős nap nyitott mindenki számára. Mit lehet erről tudni, és milyen tanácsotok van a felkészüléshez?

Nóra: Bárki jelentkezhet a pre-battle-re, aki életében már táncolt. Az a legfontosabb, hogy mindenki a saját kényelmes stílusában mozogjon, abban legyen felkészült és nyitott. Ezen az elő-napon is lesz egy dj, aki a megfelelő műfajban keveri a ritmust a produkciókhoz, és már ez is hatalmas élményt jelenthet a táncosoknak.

Jenna: A kulcsszó a nyitottság, hiszen ha valaki tovább jut a selejtező körökön, jöhetnek olyan feladatok is, amelyek kimozdítanak a komfortzónából. Szeptember 27-dike a jelentkezési határidő, minden egyéb információ megtalálható a közösségi oldalunkon, illetve a Trafó honlapján.

Mit jelent a nevetekben a dope, [d]open?

Jenna: Maga a dope szó holland eredetű, és a dinamitban lévő kötőanyagra vonatkozott. Később változott a jelentése, ismert pl. a Hófehérke meséből, ahol az egyik törpe, Dopey (Szundi) nevében találkozunk vele, kábult, szétszórt jelentésben. A városi szlengben a tudatmódosító szerek használatára terjedt el. Majd lett belőle egy kifejezés, az It’s dope!, arra, ha valami nagyon menő. Számunkra egyszerre jelenti tehát a nyitottságot, az energiát, a friss, fiatalos lendületet, az elszántságot és az új generációs utak keresését.

Nóra: Nem akartuk bestilizálni magunkat, a pályánk elején vagyunk. A Beat-előadásaink jó példát mutatnak erre, hiszen ugyanaz a cím alatt teljesen másként közelítettük meg a témát Jennával. De miért ne tudna ugyanolyan jó lenni mindkettő? A művészet szubjektív, és mi azt gondoljuk, hogy egy kollektíván belül is lehet nagyon különböző dolgokat csinálni, melyek aztán párbeszédbe léphetnek egymással. A fesztivállal is ezt a nyitottságot szeretnénk közvetíteni, hogy sokféle stílus és sokféle kultúra megfér egymás mellett anélkül, hogy bármelyiket ki kellene zárni vagy emelni a többi közül.

Kérdezett: Miklós Melánia / trafo.hu