Levették a napirendről a “kulturális megbízhatóság” törvényét Izraelben

2018 november 27. kedd, 15:54

A kormánykoalíció visszavonta az izraeli törvényhozásban a “kulturális megbízhatósági” törvény tervezetét, miután nem tudta biztosítani az elfogadásához szükséges többséget a második és harmadik olvasatban, noha első olvasatban már megszavazták.

Kneszet / Fotó: timesofisrael.com

Kneszet / Fotó: timesofisrael.com

A Miri Regev kezdeményezte jogszabály szerint a mindenkori kulturális miniszter tartalmi-ideológiai okok miatt megtagadhatná vagy csökkenthetné az izraeli kulturális intézmények költségvetését  – jelentette az izraeli tízes kereskedelmi televízió esti híradása. Regev hétfőn sajtótájékoztatón ostorozta a kormánykoalícióból kilépett Avigdor Liberman volt védelmi minisztert, aki szerinte a “terroristákkal szavaz”, mert megtagadta a törvény támogatását, és kemény szavakkal illette Mose Kahlón pénzügyminisztert is, mert noha Mindannyiunk (Kulanu) nevű centrista pártjával részese a kabinetnek, de engedélyezte pártja képviselőinek, hogy lelkiismeretük szerint szavazzanak.

A kormány Liberman és pártja távozása után csak egyfős többséggel, hatvanegy képviselővel rendelkezik a százhúsz tagú izraeli parlamentben, és a Mindannyiunk párt több képviselőjének ellenvéleménye miatt nem tudja elfogadtatni az új törvényt, amely ellen az izraeli művésztársadalom az utóbbi hónapokban hevesen tiltakozott.
A művészek mellett a jogásztársadalom vezetői is síkra szálltak a Miri Regev kezdeményezésére első olvasatban megszavazott “kulturális megbízhatósági” törvény ellen.

Elsőként Éjál Jinon, a kneszet jogtanácsosa bírálta a törvényjavaslatot a parlament kulturális, oktatási és sportbizottságában, ahol problematikusnak és a szólásszabadságot korlátozónak nevezte azt, mert lehetővé teszi, hogy a kulturális miniszter korlátozza azon intézmények finanszírozását, amelyek szerinte nem eléggé lojálisak Izraelhez. “Egy demokratikus ország művészének és alkotójának saját magához és alkotásához kell hűségesnek lennie. Nem kell, hogy az állam iránti lojalitás irányítsa” – hangsúlyozta Jinon. “Egy demokratikus államban a művészet természeténél fogva kihívást jelent, kritikus és vitatható, gyakran felforgató és provokatív, és néha nem fogadja el a konszenzust, hanem megpróbálja aláásni azt” – indokolta véleményét.

November elején Itáj Zalait szobrászművész Miri Regev izraeli kulturális miniszter fehér ruhába öltöztetett, tükörrel szembeállított szobrát helyezte el Tel-Aviv központjában, a Habima színház előtti téren. A helyiek Hófehérke bűvös tükröt faggató gonosz mostoháját látták az alkotásban.

Forrás: MTI, Színház.org

 
 

Kapcsolódó anyagok